Editorial Vážení čtenáři,
tento rok, který znamená vstupem České republiky do Evropské unie tak zásadní změnu pro postavení naší země v mezinárodním společenství, je také nabit událostmi, které ovlivní rozvoj lidských zdrojů u nás: Připravuje se materiál pro vládu ČR k implementaci Strategie rozvoje lidských zdrojů, na němž se vedle rozhodujících rezortů podílí i Rada vlády pro rozvoj lidských zdrojů. Znamená to započít konkrétní práce na nejdůležitějších prioritách, které Strategie obsahuje. My v NVF samozřejmě nečekáme, až bude materiál přijat, na řadě problémů kontinuálně pracujeme. Tak byla v loňském roce především propracována spolupráce s kraji, model komplexní metodické a poradenské podpory strategického řízení rozvoje lidských zdrojů v krajích. Tým Rozvoje lidských zdrojů (RLZ) v NVF zároveň vytvořil základní informační a metodický nástroj strategického řízení - inspirační databanku. Současně NVF v rámci spolupráce s Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR navrhl systém dalšího profesního vzdělávání jako východisko pro další legislativní i realizační kroky. Předpokládáme, že na podzim začne naše země čerpat prostředky z Evropského sociálního fondu. Znamená to nejen mimo jiné možnost financování dopracování a zavedení systému dalšího profesního vzdělávání, ale i finanční zdroje pro vědu, výzkum, vysoké školy, pro podporu inovačního prostředí aj. NVF již inicioval řadu kroků k tomu, aby rozhodující partneři začali připravovat strategicky významné projekty ve smyslu hlavních koncepčních záměrů jednotlivých politik. Vzhledem k tomu, že některá významná opatření ale nemají nositele, který by měl gesci za danou oblast, chybí v takovém případě subjekt, který by formuloval zadání velkých projektů. Takové opatření se proto bude naplňovat jako grantové schéma, i když svou podstatou jde o systémové opatření. Nebezpečím, které z toho plyne, je, že předkladatelé projektů konec konců nenaplní strategické potřeby dané politiky. Proto je nezbytné, aby projekty podala kvalifikovaná pracoviště, dobře informovaná a schopná cílených projektů. Tomu se, alespoň v rámci svých možností, věnujeme. Vstupem do EU se na nás, jako na členskou zemi, budou vztahovat cíle, které si Evropská unie stanovila jak v nových směrnicích Evropské strategie zaměstnanosti, tak v dalších dokumentech. Jde o kvantifikované ukazatele týkající se cílů v politice zaměstnanosti i vzdělávání, účasti na vzdělávání i investic do vzdělávání a dalších. Situace většiny nových členských zemí, včetně České republiky, je v některých ukazatelích značně nepříznivá vůči stávající evropské patnáctce. Náročné cíle Lisabonské strategie, které se zatím příliš nedaří naplňovat ani stávajícím členským zemím, se budou vztahovat i na nás. Předmětem hodnocení EU bude také plnění nového Akčního plánu zaměstnanosti zpracovávaného na léta 2004 - 2006. Mezirezortní spolupráce při jeho zpracování i naplňování bude nezbytná. Předpokládám, že některé dlouhodobě kompetenčně nedořešené otázky budou muset být v souvislosti s úkoly na evropské úrovni jasně rozhodnuty. To jistě přispěje i k transparentnějšímu fungování příslušných politik u nás, například zavedení systému dalšího vzdělávání. Jakkoli to vypadá překvapivě, je také čas začít práce na přípravě dalšího období Strukturálních fondů. Analýzy, koncepční rozvahy i strategické dokumenty vyžadují hodně času a po zkušenostech se současným obdobím budeme mít snahu být kompletně připraveni v předstihu, včetně veškeré prováděcí dokumentace. Všechny tyto úkoly jsou velmi náročné, vzájemně spolu souvisejí, musí se doplňovat. Ale myslím, že pouze je zajistit, by nám ani nemělo stačit, měli bychom také něco přidat, něco, čím bychom přispěli k silné Evropě. Možná, že tím příspěvkem by mohlo být, kdybychom cíle Strategie dokázali na úrovni Česka uvést do života s nápadem a inspirativně pro EU při realizaci Lisabonské výzvy.
Vaše PhDr. Miroslava Kopicová
ředitelka NVF |
|