Pro Futuro 2003/2

ISSN 1212-9739
Stáhnout bulletin ve formátu PDF Archív všech čísel Pošlete mail do redakce

 

 OBSAH 


 

Evropský sociální fond v České republice

Příprava České republiky na vstup do Evropské unie pokročila do závěrečné fáze. Kromě informačních akcí, které mají občany naší země připravit na referendum o vstupu v červnu letošního roku, se intenzivně pracuje na dokumentech, které umožní České republice účast v ekonomickém a sociálním životě společenství a při realizaci společných evropských politik.

 

Jednou ze základních politik Evropské unie je posilování hospodářské a sociální soudržnosti, která usiluje o vyvážený rozvoj evropských regionů a odstraňování rozdílů v úrovni rozvoje těchto regionů. Tato politika je realizována prostřednictvím Strukturálních fondů, Kohezního fondu, prostředků Evropské investiční banky a dalších finančních nástrojů.

Strukturální fondy jsou tvořeny čtyřmi fondy, z nichž každý plní svoji specifickou roli a je možno ho využívat na předem vymezeném území úrovně NUTS 2 resp. NUTS 3:

Evropský fond regionálního rozvoje přispívá k rozvoji a strukturálnímu vyrovnávání zaostávajících regionů a k ekonomické a sociální konverzi oblastí, potýkajících se se strukturálními problémy.

Podpůrná sekce Evropského zemědělského podpůrného a záručního fondu je určena na podporu konkurenceschopnosti zemědělství jakožto klíčové aktivity ve venkovských oblastech. Zajišťuje diverzifikaci činností ve venkovských oblastech a pomáhá udržet jejich osídlení.

Finanční nástroj na podporu rybolovu podporuje dosažení rovnováhy mezi přírodními zdroji sloužícími k rybolovu a jejich využíváním. Pomáhá udržet konkurenceschopný rybářský průmysl a revitalizuje oblasti závislé na rybolovu.

Evropský sociální fond (ESF) je určen na podporu realizace Evropské strategie zaměstnanosti prostřednictvím investic do lidských zdrojů, jejich vzdělání, podpory zaměstnatelnosti, zaměstnanosti, podnikání a vyrovnáváním příležitostí v přístupu na trh práce.

Regiony v zemích Evropské unie jsou rozděleny podle sociální a hospodářské úrovně na tři typy (tzv. cíle), v jejichž rámci jsou určena pravidla pro čerpání prostředků z jednotlivých strukturálních fondů.

Cíl 1 pokrývá území regionů, jejichž rozvoj zaostává. Jsou to ta území, jejichž HDP na obyvatele je nižší než 75% průměru Evropské unie. Celá Česká republika, vyjma území hl. města Prahy, je pokryta tímto cílem. V rámci Cíle 1 je možno čerpat ze všech strukturálních fondů a příspěvek z nich může tvořit až 75% veškerých uznatelných nákladů financovaných projektů.

Cíl 2 je zaměřen na podporu oblastí, které čelí strukturálním obtížím. V České republice spadá pod Cíl 2 část území hl. m. Prahy, na kterém sídlí zhruba 31% obyvatel Prahy. V rámci Cíle 2 není možno čerpat prostředky z finančního nástroje na podporu rybolovu. Příspěvek ze strukturálních fondů může tvořit maximálně 50% veškerých uznatelných nákladů projektů.

Cíl 3 je specificky zaměřen na podporu vzdělávání a zaměstnanosti v oblastech, které nejsou pokryty Cílem 1. V České republice je Cílem 3 pokryto celé území hl. m. Prahy. V rámci Cíle 3 je možno čerpat pouze prostředky z Evropského sociálního fondu. Příspěvek z ESF může tvořit maximálně 50% veškerých uznatelných nákladů projektů.

Programování v ČR

Pro čerpání prostředků ze strukturálních fondů musí každá členská země zpracovat programovací dokumenty, které jsou schváleny, jak na národní úrovni tak na úrovni Evropské komise. Základním dokumentem v ČR je Národní rozvojový plán, pokrývající území Cíle 1, který tvoří rámec pro šest Sektorových operačních programů a Společný regionální operační program. Cíl 2 a Cíl 3 jsou pokryty samostatnými programy, tzv. Jednotnými programovými dokumenty. Na všechny programy pak navazují programové dodatky, ve kterých jsou podrobně specifikována jednotlivá opatření programu a způsob jejich realizace. Všechny programové dokumenty byly v ČR zpracovány a na konci února 2003 předloženy Evropské komisi k posouzení. V průběhu letošního roku budou programy dále upravovány na základě diskusí s Evropskou komisí. Prostředky ze strukturálních fondů lze začít čerpat až po schválení programových dokumentů Evropskou komisí a po vstupu ČR do EU.

Evropský sociální fond

ESF je finanční nástroj, s jehož pomocí je realizována Evropská strategie zaměstnanosti, která je postavena na 4 základních pilířích: zaměstnatelnost, podpora podnikání, adaptabilita, rovné příležitosti. Na Evropskou strategii zaměstnanosti úzce navazuje Národní plán zaměstnanosti a Národní akční plán zaměstnanosti 2002 ČR, které naplňování Evropské strategie zaměstnanosti v ČR specifikují v jednotlivých směrnicích:

  • Zlepšování zaměstnatelnosti (7 směrnic)
  • Rozvoj podnikání a vytváření pracovních míst (5 směrnic)
  • Podpora přizpůsobitelnosti zaměstnavatelů a jejich zaměstnanců (5 směrnic)
  • Posilování rovných příležitostí pro muže a ženy (3 směrnice)
Investice do lidských zdrojů, do vzdělávání, zaměstnanosti a zaměstnatelnosti budou v České republice realizovány prostřednictvím ESF, jehož využití je zahrnuto ve třech programových dokumentech. V první řadě se jedná o Sektorový operační program rozvoje lidských zdrojů (Cíl 1), Jednotný programový dokument pro region NUTS 2 Praha (Cíl 3) a částečně též Společný regionální operační program (Cíl 1).

V rámci všech programů byly určeny priority, do kterých se bude investovat, a opatření, kterými budou priority naplňovány. Obsah programů, čerpajících prostředky z ESF je, v souladu s Nařízením EK č.1784/1999 o ESF, zaměřen na investice do 5 oblastí:

  1. rozvoj a podpora aktivní politiky trhu práce k potírání a předcházení nezaměstnanosti, ochraně žen a mužů před dlouhodobou nezaměstnaností, umožnění znovuzačlenění dlouhodobě nezaměstnaných na trh práce a podpora pracovního začlenění mladých lidí a lidí vracejících se na trh práce po určité době;
  2. podpora rovných příležitostí pro všechny v přístupu na trh práce, se zvláštním zřetelem na ty, kteří jsou vystaveni sociálnímu vyloučení;
  3. podpora a zlepšení:
    • školení,
    • vzdělávání,
    • poradenství
    a jako součást politiky celoživotního učení
    • umožnění a zlepšení přístupu a začlenění na trh práce
    • zlepšení a péče o zaměstnatelnost
    • rozvoj profesní mobility;
  4. podpora kvalifikované, vzdělané a adaptabilní pracovní síly, inovací a adaptability v rámci organizace práce, rozvoj podnikání a podmínek vytváření nových pracovních příležitostí, zlepšení dovedností a posilování lidského potenciálu ve výzkumu, vědě a technologickém rozvoji;
  5. specifická opatření na zlepšení přístupu a zvýšení účasti žen na trhu práce, včetně kariérního růstu, přístupu k novým pracovním příležitostem a k podnikání a snížení vertikální i horizontální segregace na trhu práce z hlediska pohlaví;

Obsah jednotlivých programů pro čerpání prostředků z ESF

Sektorový operační program rozvoje lidských zdrojů (SOP RLZ)

Hlavním strategickým cílem SOP RLZ je vysoká a stabilní úroveň zaměstnanosti, založená na kvalifikované a flexibilní pracovní síle a konkurenceschopnosti podniků.
Pro naplnění tohoto cíle byly v SOP RLZ vytýčeny 4 priority, v jejichž rámci bylo specifikováno 12 opatření:

Priorita 1 Aktivní politika zaměstnanosti
Opatření 1.1 Posílení aktivní politiky zaměstnanosti při zaměstnávání uchazečů a zájemců o zaměstnání
Opatření 1.2 Modernizace veřejných služeb zaměstnanosti
Priorita 2 Sociální integrace a rovnost příležitostí
Opatření 2.1 Integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociální exkluzí
Opatření 2.2 Rovné příležitosti pro ženy a muže na trhu práce
Priorita 3 Rozvoj celoživotního učení
Opatření 3.1 Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních
Opatření 3.2 Podpora terciárního vzdělávání,výzkumu a vývoje
Opatření 3.3 Podpora státních struktur a systémů pro zajištění rozvoje lidských zdrojů v oblasti školního vzdělávání
Opatření 3.4. Rozvoj dalšího profesního vzdělávání
Priorita 4 Adaptabilita a podnikání
Opatření 4.1 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek, podpora konkurenceschopnosti
Opatření 4.2 Rozvoj lidských zdrojů v průmyslu
Opatření 4.3 Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta a zapojení občanů v ochraně životního prostředí
Opatření 4.4 Příprava lidských zdrojů pro cestovní ruch

 

Jednotný programový dokument pro region NUTS 2 Praha pro Cíl 3 (JPD 3)

Hlavním cílem celého JPD 3 je efektivní trh práce založený na kvalifikované pracovní síle, konkurenceschopnosti zaměstnavatelů, využití výzkumně-vývojového potenciálu regionu, sociální integraci ohrožených skupin a rovnosti příležitostí při respektování zásad udržitelného rozvoje. Pro naplnění tohoto cíle bylo v JPD 3 vytýčeno 5 priorit, v jejichž rámci bylo specifikováno 8 opatření:

Priorita 1 Aktivní politika zaměstnanosti
Opatření 1.1 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti
Priorita 2 Sociální integrace
Opatření 2.1 Integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociální exkluzí
Priorita 3 Rozvoj celoživotního učení
Opatření 3.1 Rozvoj počátečního vzdělání jako základu celoživotního učení a z hlediska potřeb trhu práce a ekonomiky znalostí
Opatření 3.2 Rozvoj dalšího vzdělávání
Priorita 4 Adaptabilita a podnikání
Opatření 4.1 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti
Opatření 4.2 Spolupráce výzkumných a vývojových pracovišť s podnikatelskou sférou, podpora inovací
Opatření 4.3 Rozvoj cestovního ruchu
Priorita 5 Rovné příležitosti pro ženy a muže
Opatření 5.1 Sladění rodinného a pracovního života

 

Společný regionální operační program (SROP)

SROP je zaměřen na podporu jednotlivých regionů NUTS 2 v rámci Cíle 1 a převážně čerpá prostředky z Evropského fondu regionálního rozvoje. Pouze v rámci priority 3 Místní rozvoj lidských zdrojů jedno opatření čerpá prostředky z ESF a to na podporu sociální integrace v obcích.

 

Iniciativa EQUAL

Kromě hlavního směru ESF, ze kterého jsou podporovány národní programy, jsou prostředky ESF využívány na Iniciativu Společenství EQUAL, jejímž cílem je podpora nových prostředků v boji se všemi typy diskriminace a nerovností na trhu práce, a to prostřednictvím realizace mezinárodních partnerských projektů. ČR se do EQUAL zapojila s podporou Phare již v předvstupním období. V rámci EQUAL existuje 9 tématických priorit, projekty v ČR spadají do 6 z nich:

  1. Zlepšování přístupu a návratu na trh práce pro osoby obtížně integrovatelné
  2. Překonávání rasismu a xenofobie ve vztahu k trhu práce
  3. Otevírání procesu vytváření podniků všem prostřednictvím poskytování nástrojů pro zakládání podniků a pro identifikaci a využívání nových příležitostí pro rozvoj zaměstnanosti
  4. Podpora celoživotního učení a pracovních postupů směřujících k zaměstnávání osob ohrožených diskriminací a nerovností ve vztahu k trhu práce
  5. Podpora adaptability podniků a zaměstnanců vůči strukturálním ekonomickým změnám a vůči informačním a dalším novým technologiím
  6. Koordinace rodinného a pracovního života a reintegrace mužů a žen do trhu práce prostřednictvím vývoje flexibilnějších a účinnějších forem organizace práce a podpůrných služeb

 

Čerpání z prostředků ESF v ČR v letech 2004 - 2006

v mil. €

 ESF Národní
spolufinancování
Celkem
SOP RLZ 269,2 89,7 358,9
SROP 24,8 8,3 33,1
JPD 3 52,2 52,2 104,4
Equal 28,4 9,5 37,9
Celkem 374,6 159,7 534,3

 

Zkušenosti ČR z předvstupního období

Vzdělávání středního managementu
Vzdělávání středního managementu

Česká republika se sice připravuje poprvé na čerpání prostředků ze strukturálních fondů, přesto však není zcela bez zkušeností. V rámci předvstupní pomoci čerpala z evropských prostředků určených pro kandidátské země. Byly to prostředky z Phare, ISPA a Sapard. První z nich měla ČR dispozici již v roce 1992. V rámci Phare programů určených na restrukturalizaci a rozvoj trhu práce byla realizována řada projektů v oblasti rozvoje lidských zdrojů a to jak systémotvorných tak dotací v rámci grantových schémat. Většina velkých systémových projektů byla zpracovávána ve spolupráci či přímo pod vedením zahraničních konzorcií, projekty v rámci grantových schémat však převážně realizovaly domácí instituce. Asi nejznámějším grantovým schématem byl Palmif, realizovaný prostřednictvím úřadů práce, který podporoval projekty v oblasti zaměstnanosti a vzdělávání hlavně pro znevýhodněné skupiny na trhu práce a pilotně ověřoval nové nástroje pro aktivní politiku zaměstnanosti. V oblasti rozvoje sociálních služeb řadu let úspěšně fungoval SWIF, zaměřený na posílení kapacity poskytovatelů těchto služeb. Z prostředků Phare 2000 byl v rámci předstrukturální pomoci v loňském roce nastartován program rozvoje lidských zdrojů, který má za úkol připravit na čerpání z ESF dva nejvíce postižené regiony NUTS 2 Severozápad a Moravskoslezsko. Opatření, která se v jeho rámci naplňují byla vybrána z těch obsažených v SOP RLZ. V rámci programu 2003 se připravuje obdobné schéma pro celé území Cíle 1, období jeho realizace se však již bude více méně překrývat s obdobím čerpání ESF.

Využitelné finanční prostředky

Pro období let 2000 - 2006 bylo z prostředků Evropské unie na strukturální fondy vyčleněno 195 mld. €, ČR bude v období 2004 - 2006 čerpat prostředky ve výši 1491,2 mil. € a je povinna zajistit národní spolufinancování v odpovídající výši (25 % pro Cíl 1 a 50 % pro Cíle 2 a 3).

Řídící struktura

Řízení programů financovaných ze strukturálních fondů se řídí nařízeními Evropské komise. Každý program musí mít povinně ustavenu řídící strukturu, bez které mu není čerpání prostředků umožněno. Orgánem celkově zodpovědným za realizaci programu je tzv. řídící orgán, který může za určitých podmínek delegovat své pravomoci a zodpovědnosti na další instituce - tzv. zprostředkující orgány. Řídící orgán, či jím pověřený zprostředkující orgán, je zodpovědný za řádné informování všech potenciálních příjemců pomoci, za přidělení prostředků konečným příjemcům, za sledování čerpání pomoci, kontrolu a vyhodnocení programu. Řídícím orgánem SOP RLZ, JPD 3 a EQUAL je Ministerstvo práce a sociálních věcí. Řídícím orgánem SROP je Ministerstvo pro místní rozvoj.

V rámci ČR byl určen jediný platební orgán, kterým je Ministerstvo financí. Platební orgán zodpovídá za včasné a korektní vypracování žádostí o platby směrem k Evropské komisi a provádění plateb vůči konečným příjemcům, které deleguje na určené platební jednotky pro jednotlivé programy. Pro SOP RLZ, JPD 3 a EQUAL je zřizována platební jednotka v rámci Ministerstva práce a sociálních věcí a je organizačně oddělena od řídícího orgánu. Stejně tak organizačně oddělen je úsek zodpovědný za audit programu. Pro sledování plnění programu je na partnerském principu zřizován Monitorovací výbor, který má v průběhu programu právo navrhovat jeho změny či úpravy. V rámci Monitorovacího výboru jsou zastoupeni partneři z jiných rezortů, sociální partneři i zástupci regionů.

Časový rámec

Jak již bylo řečeno, v únoru 2003 byly dokončeny programové dokumenty a předány Evropské komisi. V průběhu letošního roku budou dokumenty dopracovány na základě jednání s Evropskou komisí. Řídící orgán připraví operační směrnice, včetně zadávací dokumentace, které budou na základě programů a programových dodatků přesněji specifikovat podmínky a způsoby čerpání pomoci. Budou ustaveny a vyškoleny implementační struktury v rámci řídícího orgánu a zprostředkujících orgánů. Bude zahájena informační kampaň pro potenciální příjemce pomoci tak, aby mohli v předstihu připravovat projekty, které dle předpokladu bude možno financovat po vstupu ČR do EU. Období pro uzavírání smluv o realizaci projektů se předpokládá od května 2004 do konce roku 2006. Všechny platby musí být uskutečněny do konce roku 2008.

Veškeré zmiňované dokumenty lze nalézt na www.mpsv.cz, www.mmr.cz, podrobnější informaci o ESF, odkazy na jednotlivé dokumenty a nařízení Evropské komise, vztahující se k ESF naleznete na www.nvf.cz/esf, www.nvf.cz/equal. V návaznosti na základní informaci o ESF budeme v následujících obdobích čtenářům Pro Futura přinášet aktuální informace o přípravě na ESF v České republice a budeme je upozorňovat na akce, které bude NVF ve spolupráci s MPSV připravovat.

 

Jarmila Modrá