ISSN 1212-9739 |
OBSAH
|
NVF přispěl k přípravě ČR na budoucí využívání strukturálních fondů a Kohezního fondu Evropské unieNárodní vzdělávací fond se podstatnou měrou podílel na projektu Phare "Vzdělávací program pro budoucí využívání strukturálních fondů a Kohezního fondu", který byl úspěšně realizován v období leden 2000 - květen 2001. Zadavatelem projektu bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které je ústředním orgánem s odpovědností za regionální politiku a koordinaci strukturálních nástrojů v České republice. Hlavním cílem projektu bylo vytvoření udržitelné vzdělávací kapacity pro oblast strukturálních fondů v regionech a podpora vzdělávání cílových skupin pracovníků veřejné správy. NVF byl v rámci projektu odpovědný za celkové věcné řízení a koordinaci sítě vzdělávacích institucí. Celý projekt byl rozdělen do několika fází. V první fázi (leden-únor 2000) byla vypracována strategie celého vzdělávacího programu. Řídící tým NVF provedl rozsáhlou analýzu vzdělávacích potřeb konečných příjemců a vyhodnotil existující nabídku vzdělávání v dané oblasti (již existující vzdělávací střediska, jejich výukové materiály, moduly, vybavení, ap.). Výsledky analýzy vyústily v návrh strategie založené na:
Tato strategie byla po široké diskusi schválena zadavatelem, řídícím výborem projektu i Evropskou komisí. Pro vzdělávání lektorů, založeném na přenosu zahraničního know-how, byla vybrána britská firma WME, rámcový kontraktor Phare pro oblast regionálního rozvoje. Ve druhé fázi (březen-červen 2000) byly na základě otevřeného výběrového řízení uzavřeny kontrakty s vybranými vzdělávacími institucemi. Vznikl autorský kolektiv pro obsahovou a metodologickou přípravu vzdělávání a byly vytvořeny učební texty, případové studie a další studijní materiály pro tři základní vzdělávací moduly: I.- Regionální a strukturální politika EU, II.- Strategické plánování a projektové řízení a III.- Finanční řízení a veřejné zakázky. Řídící tým NVF ve spolupráci s WME připravil program (obsah i metodologii) pro školení lektorů a vypracoval certifikační kritéria pro absolventy tohoto školení. V rámci třetí fáze (červenec-listopad 2000) byl již zahájen samotný vzdělávací program. Nejprve byl realizován kurz vzdělávání lektorů. Dvoutýdenní školení v anglickém jazyce pod vedením WME bylo zaměřeno výlučně na problematiku implementace SF. Proběhlo ve dvou bězích po 12 lektorech a jeho součástí byla i studijní cesta do zahraničí. Účast lektorů z různých vzdělávacích institucí posílila myšlenku vytvoření celonárodní expertní sítě. Po ukončení vzdělávání lektorů zahájily vzdělávací instituce první série kurzů pro pracovníky veřejné správy. Každý kurz byl organizován pro v průměru 16 účastníků a zahrnoval tři výše uvedené základní moduly, každý modul trval 3 dny. Čtvrtá a závěrečná fáze projektu (prosinec 2000-květen 2001) měla za úkol realizovat a ukončit všechny naplánované výukové cykly a vyhodnotit celkové výsledky projektu. Lze konstatovat, že všechny úkoly byly úspěšně splněny. Byla implementována vzdělávací strategie v rámci speciálního přípravného programu na využívání strukturálních fondů a Kohezního fondu EU. Byl vyškolen plánovaný počet pracovníků veřejné správy v oblasti SF EU. Pokračování vzdělávání v dané oblasti se podařilo zabezpečit
Hlavní výsledky projektu Phare "Vzdělávací program pro budoucí využívání strukturálních fondů a Kohezního fondu" lze shrnout do následujících bodů:
Zkušenosti z projektu ukázaly, že předpokladem pro specializované vzdělávání v oblasti řízení finanční podpory EU v rámci programů hospodářské a sociální soudržnosti je ustavení a postupné budování kapacity administrativního systému k využívání předvstupních finančních nástrojů a prostředků SF po vstupu do EU a současně vybudování implementačních struktur pro realizaci operačních programů. Útvary řízení lidských zdrojů institucí, které se budou pravděpodobně účastnit na administraci SF, by měly zpracovat individuální vzdělávací plány pro své zaměstnance, kteří budou odpovědni za řízení příslušných činností s tím spojených. Jakékoliv specializované vzdělávání v této oblasti musí být založeno na reálných kompetencích příslušné instituce a příslušného funkčního zařazení. Kvalifikační předpoklady nutné pro řízení aktivit typu SF se musí stát integrální součástí popisu práce všech funkcí a pracovních míst v rámci institucí zapojených do implementace strukturálních politik EU. Kapacita institucí, které realizovaly vzdělávání na SF v rámci popsaného projektu Phare, by měla být využita i pro navazující vzdělávací aktivity v regionech. Většina vzdělávacích institucí je schopna působit v roli technické pomoci pro administrativní struktury nebo předkladatele projektů. Nově ustavované regionální autority by měly být přesvědčeny o výhodnosti spolupráce s těmito institucemi na přípravných činnostech pro využívaní SF. Specializované vzdělávání v odborných otázkách, které se týkají řízení jednotlivých finančních nástrojů (ISPA, Sapard, Phare II - HSS, ERDF, ESF, EAGGF, CF) a příslušných strukturálních politik (regionální, zaměstnanosti, průmyslové, zemědělské, životního prostředí, dopravy, atd.), musí být organizováno věcně příslušným ministerstvem a regionálními orgány a podporováno prostřednictvím twinningu i expertní pomoci poradenských institucí. |