ISSN 1212-9739 |
OBSAH
|
Národní vzdělávací institut pro Evropský sociální fond zahájil svou činnostV říjnu roku 1999 byl Národní vzdělávací fond (NVF) vyzván Evropskou vzdělávací nadací (ETF) z Turína k založení Národního vzdělávacího institutu pro Evropský sociální fond. Založení institutu je v každé kandidátské zemi součástí širšího spektra aktivit v rámci Speciálního přípravného programu na Strukturální fondy. Ten byl Evropskou komisí odsouhlasen jako součást programu Phare 97. Vzhledem k tomu, že myšlenka zřízení NTI ESF (Národního vzdělávacího institutu pro Evropský sociální fond) přímo zapadá do dalších aktivit spojených s přípravou ČR na využívání Struktu rálních fondů, předložil NVF návrh na realizaci tohoto projektu. Smlouva s ETF byla podepsána v druhé polovině prosince 1999 a k 1. lednu 2000 byl oficiálně ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou (VŠE) NTI založen. Počátkem února byli jmenováni členové řídícího výboru NTI, mezi něž patří zástupci VŠE, Českomoravské konfederace odborových svazů, Správy služeb zaměstnanosti Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, Svazu průmyslu a dopravy a Ministerstva financí České republiky. Mezi hlavní cíle Národního vzdělávacího institutu patří:
Odbornou náplň činnosti NTI zajišťují dva lektoři - specialisté na problematiku ESF. Oba byli vybráni z řad odborníků VŠE. Jejich intenzívní školení probíhá již od října 1999 a je organizováno ETF. V rámci zahraničních studijních stáží se lektoři seznamují s využíváním ESF v členských zemích Evropské unie. Mají možnost nahlédnout do problematiky ESF, a to jak z hlediska vládních orgánů a orgánů veřejné správy, tak i místních pracovních úřadů a agentur pro regionální rozvoj. Seznámí se s problematikou ESF i z pozice předkladatelů projektů a konečných příjemců prostředků ESF. Trvale udržují kontakty se sesterskými NTI v dalších devíti zemích, které kandidují na vstup do EU. Získané poznatky lektoři využívají při přípravě Národního vzdělávacího plánu a při přípravě odborných regionálních seminářů, zaměřených na uvedenou problematiku. Národní vzdělávací plán vychází z potřeb identifikovaných jednotlivými ministerstvy a centrálními správními orgány. Cílem je, aby v první fázi projektu byly, po konzultacích s příslušnými institucemi, zjištěny skutečné vzdělávací potřeby. Druhá fáze bude zaměřena na vytvoření vzdělávacích modulů, které budou odpovídat potřebám cílových segmentů a zajistí srovnatelnou úroveň vzdělávání se standardy Evropské unie. Třetí fáze bude zaměřena na vytvoření celonárodní vzdělávací infrastruktury, založené na vzájemně propojené síti regionálních vzdělávacích institucí. Problémem ve fungování NTI je zatím jeho financování. Prostředky, poskytnuté ETF na jeden rok, financují v podstatě pouze náklady na vybavení dvou kanceláří a jejich částečný provoz, překlad a tisk Vademeka o ESF. Dalšími možnými zdroji financování by mohlo být Phare 2000, kam byl požadavek na další financování chodu NTI nasměrován. Jinou, v současné době zvažovanou eventualitou je možnost získání prostředků z programu Leonardo. Bc. Kateřina Povýšilová projektová manažerka NVF |