Pro Futuro 2000/1

ISSN 1212-9739
Stáhnout bulletin ve formátu PDF Archív všech čísel Pošlete mail do redakce

 

 OBSAH 


 

Projekt "Výzva pro deset milionů" a NVF

Koncem října 1999 zahájil ministr školství, mládeže a tělovýchovy druhou etapu diskuse o dalším rozvoji vzdělávání v České republice. Navazuje na první část rozpravy, jež byla zahájena asi v polovině roku 1999 poté, co vláda schválila základní nástin koncepce dalšího rozvoje školství. Všechny diskuse mají podle záměrů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v roce 2000 vyústit do vypracování strategického dokumentu pro realizaci Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice. Dokument má mít charakter v zemích Evropské unie používaných takzvaných bílých knih a dostal pracovní název Výzva pro deset milionů.

Záměr MŠMT vypracovat strategický dokument rozvoje vzdělávací soustavy velmi vítáme. V posledních deseti letech totiž u nás bylo takových závažných dokumentů poskrovnu. Jejich absence způsobila řadu problémů a byla odbornou veřejností kritizována. Nyní chce MŠMT vymezit celkový rámec vzdělávací politiky státu, dlouhodobé cíle a pořadí jejich důležitosti a také navrhnout konkrétní opatření k dosažení těchto cílů. Odborná i laická veřejnost se má v co největší míře k navrhovaným záměrům vyjádřit.

Podněty k diskusi má poskytnout sedm podkladových statí, které se postupně uveřejňují prostřednictvím periodik (např. Učitelské noviny) a Internetu http://www.10milionu.cz a také prostřednictvím nového bulletinu Výzva pro deset milionů, který vydává Ústav pro informace ve vzdělávání. Většina z nich se zabývá určitým úsekem vzdělávacího systému (např.středoškolským vzděláváním nebo terciárním vzděláváním), některé z nich mají být "průřezové" (Učitel a Škola jako místo změny). Měly by charakterizovat hlavní problémy, které se v daném úseku českého vzdělávacího systému vyskytují, a zároveň naznačit způsoby jejich řešení. O vypracování jednotlivých podkladových statí požádalo MŠMT většinou pracoviště svého resortu (např. Výzkumný ústav pedagogický, Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy). Jedinou výjimkou je stať o dalším vzdělávání, o jejíž vypracování požádalo MŠMT Národní vzdělávací fond.

Podkladová stať o dalším vzdělávání má oproti ostatním několik zvláštností. Zatímco většina statí pojednává o určitém úseku školského systému a týká se tak vždy jen jeho jedné části, oblast dalšího vzdělávání resort školství výrazně přesahuje, protože se uskutečňuje ve všech odvětvích. Dalším vzděláváním se v podkladové stati NVF rozumí velmi rozsáhlý a zároveň velmi diferencovaný a diverzifikovaný soubor vzdělávacích činností poskytovaných různými organizacemi mnoha cílovým skupinám. Navazuje na počáteční vzdělávání, které se uskutečňuje v rámci školské soustavy a vztahuje se k dětem a mladým lidem. Za jeho nejdůležitější součásti se považuje vzdělávání zaměstnanců podniků a dalších organizací, rekvalifikační vzdělávání nezaměstnaných osob a takzvané zájmové vzdělávání. Pro současné období je příznačné, že celá oblast dalšího vzdělávání se velmi rychle rozvíjí, a to rychleji než počáteční vzdělávání. Studie a prognózy naznačují, že potřeba dalšího vzdělávání se bude zvyšovat i v budoucnu.

V České republice se vzdělávání zaměstnanců rozvíjí ve srovnání s průměrem zemí EU příliš pomalu. Ukazatele, které o tom vypovídají, jako rozsah vzdělávání a výše výdajů na ně, jsou u nás oproti průměru množství peněz vynaložených na ně v Evropské unii asi poloviční a v poslední době se dokonce snižují. Pokud by tento trend pokračoval, klesala by konkurenceschopnost českých podniků se všemi důsledky na úrovni mikroekonomické i makroekonomické a Česká republika by se sama odsuzovala do role země s méně kvalitní pracovní silou.

Dosavadní vývoj dalšího vzdělávání se u nás vyznačoval spontánností, iniciativou zdola a značnou liberalizací. To sice umožnilo rozšířit nabídku dalšího vzdělávání a přizpůsobit její strukturu novým požadavkům, avšak na druhé straně to neumožnilo zajistit potřebnou dynamiku rozvoje dalšího vzdělávání. Má-li se dosáhnout potřebného obratu, doporučuje se zavést finanční pobídky, které by stimulovaly jak poskytovatele dalšího vzdělávání, tak jeho účastníky nebo potenciální zájemce.

Dosud nebyly v oblasti dalšího vzdělávání také jasně stanoveny kompetence, síť jeho poskytovatelů je roztříštěná, informace o něm neúplné. NVF navrhuje, jak tyto nedostatky odstranit a dosud nepříznivý stav zlepšit.

Rekvalifikační vzdělávání uchazečů o zaměstnání se u nás sice rozvíjí, avšak podíl účastníků tohoto vzdělávání na celkovém počtu nezaměstnaných se spíše snižuje. Proto NVF doporučuje rozšířit rekvalifikační vzdělávání a zvýšit v souvislosti s tím podíl finančních prostředků věnovaných na aktivní politiku zaměstnanosti na celkovém objemu prostředků na politiku zaměstnanosti. Je to v souladu se záměry Národního plánu zaměstnanosti, který vláda schválila v květnu 1999.

Dalším etapám prací na strategii rozvoje dalšího vzdělávání by velmi prospělo co nejvíce stanovisek relevantních pracovišť i jednotlivců k charakterizovaným problémům a návrhům na jejich řešení. Proto vyzýváme zejména personalisty, manažery rozvoje lidských zdrojů, lektory podnikových a dalších vzdělávacích zařízení, organizátory rekvalifikačního vzdělávání a další, aby se seznámili s celým textem podkladové statě a vyjádřili své stanovisko k němu. Text je dostupný například na výše uvedené internetové adrese. Stanoviska lze zasílat na e-mailovou adresu (e-mail: 10milionu(zavinac)uiv.cz). Vaše názory autorský tým NVF využije při další práci. Uvítáme také účast na odborné diskusi k některému z problémů dalšího vzdělávání. Předem vám děkujeme za váš aktivní přínos ke koncipování strategie rozvoje dalšího vzdělávání.

 

Ing. Jaromír Coufalík, CSc.
konzultant