LIDÉ JSOU NAŠE NEJVĚTŠÍ BOHATSTVÍ ISO 9001:2000   ISO 10006:2003
Zpět

Obsah závěrečné zprávy

I. Výchozí situace - historie projektu
II. Cíle projektu dle zadání
III. Metodika projektových prací
IV. Naplňování cílů projektu
V. Celkové hodnocení projektu
VI. Přílohy

I. Výchozí situace - historie projektu

Projekt byl iniciován z podnětu Delegace Evropské komise v Praze, v polovině roku 1997, v době kdy po zrušení Úřadu pro legislativu a veřejnou správu neexistoval orgán zodpovědný za komplexní reformu veřejné správy. Reforma byla v té době zužována na vytvoření vyšších územně správních celků, které jsou zakotveny v našem právním řádu, ale nejsou fakticky naplněny.
Na základě posudku Evropské komise "Agenda 2000" bylo zřejmé, že Česká veřejná správa potřebuje radikální reformu nejen z hlediska jejího fungování pro občany České republiky, ale též z hlediska naplnění podmínek, kladených na země vstupující do Evropské unie.

Řízením náročně koncipovaného, ambiciozního projektu na nastartování globální reformy veřejné správy byl v prosinci 1997 pověřen Národní vzdělávací fond. Původním odběratelem výstupů projektu bylo Ministerstvo práce a sociálních věcí, které je zodpovědné za přípravu zákona o státní službě.
Po politických změnách na přelomu roku 1997, NVF požádal nově designovaného předsedu vlády o převzetí garance nad projektem. Tehdejší premiér se obrátil na věcně příslušného ministra práce a sociálních věcí a ten požádal o převzetí garance nad projektem ministra vnitra. V rámci Ministerstva vnitra byl nově vytvořen odbor pro reformu veřejné správy, jeho aktivity se však převážně zaměřily na tvorbu zákonů souvisejících s územně správní reformou.
Nejasnosti v garanci za projekt nebyly dořešeny až do předčasných voleb a nástupu nové sociálně demokratické vlády, v létě roku 1998.
Nový ministr vnitra v srpnu jmenoval náměstkyni zodpovědnou za reformu veřejné správy, a v konečné fázi projektu nad ním převzal zodpovědnost.

Tento problematický vývoj zapříčinil mnohé těžkosti při uskutečňování projektu a některé části jeho původního zadání nemohly být vůbec naplněny. Proto bylo na podzim 1998, po dohodě se zadavatelem a Delegací EK v Praze, upraveno zadání, původně směrované na aktivní spoluúčast orgánů státní správy na projektu, a těžiště prací bylo přesunuto do analytické sféry a formulací návrhů strategií pro budoucí fungování veřejné správy České republiky. Přesto se mnozí pracovníci státní správy podíleli na projektových pracích a pomohli projektovému týmu vytvořit kvalitní výstupy.

II.  Cíle projektu dle zadání

Globálním cílem projektu byla podpora procesu reformy veřejné správy v České republice, hlavně v oblasti rozvoje strategie a přípravy mechanismů, které umožní tuto strategii uskutečňovat.

Úkoly projektu byly směrovány do 3 oblastí:

A. Logistická a technická podpora

  1. Podpora Ministerstvu vnitra - funkce sekretariátu a technické podpory pro Radu projektu, vytvořené z náměstků ministrů, pod vedením náměstkyně MV pro reformu.
    Vytvoření Poradního sboru projektu, složeného z předních odborníků na veřejnou správu (jak ze státní správy tak z akademické sféry), jehož funkcí je posuzovat z odborného hlediska hlavní výstupy projektu, vypracované projektovým týmem.
  2. Podpora všem ministerstvům - bylo uvažováno vytvoření modernizačních týmů pro reformu v rámci jednotlivých ministerstev, jejichž spolupráci měl projekt koordinovat. Z nich mělo být vybráno 20 tzv. budoucích Manažerů změn, kterým v rámci projektu bude poskytnuto intenzivní školení o veřejné správě a uskutečňování změn.
  3. Podpora Ministerstvu práce a sociálních věcí při tvorbě zákona o státní službě.

B. Tvorba reformní strategie

Na základě hluboké analýzy české veřejné správy a trendů v evropských zemích vytvořit strategický plán reformy veřejné správy, který bude předložen vládě. Tento úkol je stěžejním zadáním projektu a jeho dva hlavní výstupy (analýza a strategie) by se měly stát dokumenty, které podpoří uskutečnění reformy centrální státní správy.

C. Pilotní projekty

Navržení návazných projektů, financovaných z prostředků rozpočtu Phare 1997. Tyto návazné projekty mají vycházet z výsledků a doporučení strategických prací daného projektu. Návrhy projektů musí být odsouhlaseny věcným garantem projektu.

III.  Metodika projektových prací

Projektové práce, vykonávané týmem dlouhodobých i krátkodobých expertů z ČR i zemí EU, byly řízeny NVF. Základní projektový tým NVF byl doplněn o dlouhodobé experty vybrané ve výběrovém řízením na konci roku 1997. Tým tvořili 4 experti a asistentka. Dva experti v týmu pracovali po celou dobu trvání projektu. Krátkodobí experti byli najímáni na zpracování konkrétních témat, která byla specifikována v průběhu projektu. Těchto spolupracovníků bylo téměř 40. Sběr dalších podkladových informací probíhal formou konzultací s úředníky státní správy a pracovníky universit, kteří vyučují témata z oblasti veřejné správy.

Velkou podporou projektu byla spolupráce s EIPA (Evropským institutem veřejné správy), který pomohl vnést evropskou dimenzi do zpracovávaných strategických materiálů, některé z nich byly jeho samostatným produktem. EIPA dále připravila a uskutečnila vzdělávací program pro manažery změn.

Mnoho neocenitelných informací projektový tým získal z mezinárodních materiálů, hlavně těch, které byly zpracovány v programu SIGMA. Pracovníci SIGMA též zorganizovali odborné konzultace a zprostředkovali kontakty na osobnosti z oblasti veřejné správy, uznávané v celoevropském měřítku.

Národní vzdělávací fond projekt podpořil nejen celkovým řízením projektu (organizačním i finančním) a logistickým zázemím, ale hlavně náročným vyjednáváním a vysvětlováním na politické úrovni a v neposlední řadě zapojením vlastních odborníků (včetně zahraničního) do projektových prací, obzvláště v etapách dokončování hlavních výstupů.

IV.  Naplňování cílů projektu

A. Ustavení struktur projektu a jejich fungování

  1. V prosinci 1997 začal pracovat tříčlenný projektový tým NVF na celkové přípravě implementace projektu. V rámci přípravných a koordinačních prací byl projektový tým na základě výběrového řízení doplněn o 4 české externí experty, z nichž dva zůstali zapojeni do projektových prací po celou dobu trvání projektu.
    V přípravné fázi byly též na základě výběrového řízení nalezeny a vybaveny prostory pro práci projektového týmu.
    V lednu 1998 začal projektový tým s odbornými pracemi a byl doplněn o asistentku projektu, vybranou ve výběrovém řízení.
  2. Po ustavení nové vlády byl (5.ledna 1998) dopisem ředitelky NVF požádán premiér o převzetí garance nad projektem a jmenování Rady projektu. Přes mnohé konzultace s tehdejším ministrem vnitra bylo toto těleso ustaveno až ministrem vnitra vlády vzešlé z červnových voleb, a to v říjnu 1998. Materiály vzniklé v rámci projektu byly Radě projektu předány na jejím prvním zasedání 12.listopadu 1998 (složení Rady - příloha).
  3. Poradní sbor projektu, pod vedením děkana Právnické fakulty UK v Praze, byl ustaven v březnu 1998 a jeho první zasedání se konalo 15.dubna 1998. Jeho další schůzky byly svolávány vždy k hodnocení zásadních výstupů projektu v květnu, červnu, červenci a listopadu 1998 (složení Poradního sboru - příloha).
  4. Modernizační týmy a manažeři změn uvnitř ministerstev nebyly ustaveny a spolupráce s pracovníky jiných ministerstev než MV a MPSV probíhala pouze na neoficiálním základě.
  5. Vzdělávací program pro budoucí manažery změn byl připraven ve spolupráci s EIPA a uskutečněn v pilotní verzi ve třech modulech (říjen, listopad, prosinec) pro skupinu 19 účastníků. Při neexistenci manažerů změn byli účastníci vybráni na základě zájmu z MPSV, MPO, MZV a universit, které vyučují v oblasti veřejné správy. Na základě jejich doporučení budou vzdělávací program i školící materiály, prezentované v anglické i české verzi, upraveny a připraveny k budoucímu uskutečnění pro nominované pracovníky ministerstev.

    Popis obsahu vzdělávacího programu Modernizace veřejné správy, ČR:

    Modul 1    uskutečněn v Poděbradech, v termínu od 26. do 29. října

    Zaměření - veřejná správa a její vazby na prostředí, vztah k občanovi a rozvoj služeb

    • Rozvoj role vlády v měnícím se prostředí
    • Reformní strategie v západoevropských zemích
    • Vnější a vnitřní tlaky v ČR
    • Vztah občana a veřejné správy
    • Rozvoj strategického řízení
    • Řízení a rozvoj služeb
    • Veřejné nebo soukromé poskytování služeb
    • Uzavírání a řízení kontraktů
    • Plánování rozvojových projektů

    Modul 2    uskutečněn v Poděbradech, v termínu od 23. do 26. listopadu

    Zaměření - vnitřní efektivita, poradenství a kontrola

    • Řízení orientované na výsledek
    • Výkonnost, produktivita a efektivnost
    • Hodnocení efektivity a produktivity
    • Řízení informačních technologií
    • Personální řízení a rozvoj
    • Hodnocení vzdělávacích a rozvojových potřeb
    • Strategie uskutečňování změn

    Modul 3    uskutečněn v Maastrichtu, v termínu od 3. do 4. prosince

    Zaměření - zkušenosti členských států EU

    • Představení EIPA a jeho práce
    • Komparativní analýza evropských politicko-administrativních systémů a systémů veřejné služby ve členských zemích EU
    • Modernizace veřejné správy v Portugalsku
    • Rozvoj veřejné správy ve Spojeném království
    • Rozvoj veřejné správy v Irsku
    • Rozvoj veřejné správy v Holandsku
    • Reforma veřejné správy ve Francii
    • Vyhodnocení kursu

    Vzdělávací program byl jeho účastníky hodnocen pozitivně, šíře záběru a komplexnost vzdělávacího programu poukázala i na oblasti, kterých se vzdělávací programy uskutečňované v ČR nedotýkají. Byly však i vzneseny návrhy na zlepšení a to zejména v těchto oblastech: Zahrnutí více konkrétních příkladů ze zemí České republice historicky a kulturně bližších (Německo, Rakousko). Většina případových studií byla z Finska a Irska, odkud pocházejí hlavní tvůrci vzdělávacího programu. Ke každému tématu připojit konkrétní příklad, omezit všeobecné části. Z připomínek bylo zřejmé, že takovýto úvodní vzdělávací program by bylo vhodné doplnit sérií volitelných modulů, zaměřených na trénink ve specifických oblastech. Toto však již bylo nad rámec současného úvodního vzdělávacího programu avšak nemělo by být opomenuto při tvorbě systému vzdělávání pracovníků veřejné správy.

  6. Podpora MPSV při tvorbě zákona o státní službě probíhala formou konzultací českých expertů, experta ze SIGMA, zprostředkováním zahraničních materiálů z knihovny SIGMA, z Rady Evropy, překladem rakouského služebního zákona, návrhy v hlavních výstupech projektu, ve kterých byla věnována pozornost zaměstnancům státní správy jednak jako činitelům reformy, jednak z hlediska reformy postavení těchto zaměstnanců. I když úloha státní služby je pro kvalitu a efektivnost veřejné správy a pro úspěch reformy klíčová, zmíněné výstupy projektu (viz dále B), týkající se reformy jako celku, se nutně musely soustředit jen na zásadní poznatky a problémy. Účelem doplňkové studie "Systém státní služby pro ČR" je podpořit urychlené dokončení přípravy zákona o státní službě. K tomu by měla posloužit souhrnná informace o nejnovějších evropských dokumentech, týkajících se principů státní služby a její právní úpravy v členských zemích Rady Evropy, dokumentech SIGMA aj. Studie se zabývá i návrhy, které byly dosud zpracovány v ČR, zejména právními instituty, které jsou rozhodující z hlediska demokratické a efektivní státní služby a jsou proto i na mezinárodním poli předmětem zvýšeného zájmu. Jsou to zejména nábor a výběr, služební postup, práva a povinnosti, odpovědnost a ochrana státních zaměstnanců.
    Studie věnuje zvláštní pozornost dopadu akcesního procesu a přípravy na členství v EU na státní službu. Z tohoto pohledu mají zvláštní význam podmínky přijímání do státní služby (hmotné právo i procedura), pravidla, týkající se mobility zaměstnanců a sociální podmínky a ochrana zaměstnanců.
    Studie se vyjadřuje i k problému přechodného období a převodu zaměstnanců do režimu státní služby v předpokládané finální podobě a formuluje určité náměty pro řešení na bázi některých zkušeností posttotalitních zemí.
    Studie bude MPSV předána do 15.prosince 1998.

B. Tvorba reformní strategie

  1. V lednu byl dle původního zadání zpracován detailní plán aktivit, který však nebyl dodržen vzhledem k těžkostem popsaným v části I. této zprávy.
  2. V období leden - březen pracoval projektový tým na vytvoření prvního výstupu projektu "Východiska", jehož účelem bylo zmapovat problematiku reformy veřejné správy jako celku a podnít diskusi v širší odborné veřejnosti. Tento materiál nezužoval reformu ani na tvorbu zákonů, ani na územně správní reformu, jak byla v této době reforma převážně chápána. Shrnul též mnoho informací obsažených v mezinárodních dokumentech a studiích, z nichž většina nebyla v České republice prezentována. Přestože tento materiál ještě nebyl zcela vyváženým produktem (pro některé oblasti jako např.kontrola neexistuje v ČR dostatek informací), opravdu se stal impulsem pro nastartování diskusí o reformě s ohledem na službu občanovi České republiky i na připravovaný vstup země do EU.

    Východiska obsahovala následující kapitoly:

    Formování analytického úkolu
    Shrnutí
    Reforma veřejné správy v globálním kontextu
    Ke strategii reformy veřejné správy v ČR
    Organizace veřejné správy
    Zákon o státní službě a personální řízení
    Vzdělávání
    Informace a informační technologie ve veřejné správě

    Materiál byl podrobně diskutován Poradním sborem v dubnu a květnu a posouzen jako dobrý výchozí materiál pro podrobnější analýzu.
    V květnu byl po překladu do angličtiny konzultován s experty z EIPA, komentován účastníky kulatého stolu zorganizovaného sekretariátem SIGMA a poskytnut pracovníkům Evropské komise v Bruselu.
    Na základě stanoviska Poradního sboru a doporučení SIGMA, EIPA a EK byly některé výchozí představy korigovány a v červnu byl předán další výstup projektu (zpracovaný s podporou více než 20 analytických studií ke specifickým tématům - seznam tvoří přílohu výsledného materiálu),

  3. "Analýza veřejné správy České republiky". Na zasedání Poradního sboru v červenci již nebyly vzneseny zásadní připomínky a po doporučených drobných úpravách byl materiál v září 1998 předložen nově jmenované náměstkyni ministra vnitra pro reformu veřejné správy, předsedovi vlády, všem ministrům, prezidentské kanceláři, parlamentním a senátním předsedům a výborům i dalším zájemcům z řad odborné veřejnosti. Po ustavení Rady projektu jí byla Analýza předána. V současné době je též volně dostupná na internetové stránce NVF.
    Anglická verze Analýzy byla distribuována na konci listopadu 1998 - Evropské komisi, Delegaci Evropské komise v Praze, SIGMA sekretariátu, EIPA. V případě zájmu bude distribuována dalším subjektům i po skončení projektu.

    Analýza obsahuje následující kapitoly:

    Základní východiska

    • Cíl a metodika analýzy
    • Reforma veřejné správy v globálním kontextu
    • Česká veřejná správa na přelomu tisíciletí

    Úloha a funkce veřejné správy ČR

    • Vymezení úlohy a funkcí veřejné správy
    • Veřejná správa a veřejnost
    • Závěry ke kapitole

    Organizace veřejné správy

    • Ústřední orgány státní správy
    • Územní orgány státní správy
    • Orgány územní samosprávy
    • Vztah mezi státní správou a samosprávou
    • Závěry ke kapitole

    Činnosti veřejné správy

    • Strategické řízení
    • Legislativa
    • Informace a informační technologie
    • Správní řízení
    • Správní soudnictví
    • Kontrolní procesy a instituce
    • Závěry ke kapitole

    Financování státní správy

    • Vymezení státní správy z hlediska financování
    • Rozpočtování
    • Vývoj počtu zaměstnanců státní správy
    • Vybavenost orgánů a organizací státní správy
    • Odměňování zaměstnanců státní správy
    • Závěry ke kapitole

    Lidské zdroje

    • Státní služba v současné Evropě
    • Situace v České republice
    • Zákon o státní službě
    • Etika a správní kultura
    • Vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů
    • Závěry ke kapitole

    Závěry a doporučení k dalšímu postupu reformy

    • Celkové závěry a doporučení
    • Doporučení k dalšímu postupu a řízení reformy
  4. Spolu s dokončovacími pracemi na analýze byla zpracována první verze "Návrhu strategie reformy veřejné správy České republiky", jehož konečná podoba byla Ministerstvu vnitra předložena v říjnu, a dále též Radě projektu na jejím prvním zasedání 12. listopadu. Poradním sborem byl materiál posouzen a schválen na posledním zasedání 18. listopadu. Ministerstvo vnitra tento materiál využije jako reformní rámec pro návrh reformy, který bude do vlády předkládat na konci ledna 1999.

    Návrh strategie reformy obsahuje následující kapitoly:

    Základní cíle a zásady reformy
    Evropská dimenze reformy - příprava na členství v EU
    Decentralizace státní správy a územně správní reforma
    Reforma klíčových procesů ve veřejné správě
    Reforma financování veřejné správy
    Zdokonalování organizace a řízení ve veřejné správě
    Sektorové reformy
    Reforma řízení a rozvoje lidských zdrojů
    Posílení demokratické kontroly veřejné správy
    Organizace a řízení procesu reformy
    Rámcový časový plán reformy
    Závěr.

    Další analytické a strategické materiály byly zpracovány v oblasti rozvoje lidských zdrojů a vlivu přípravy a vstupu do EU na českou veřejnou správu.

  5. "Analýza v oblasti vysokoškolského vzdělávání pro veřejnou správu", zpracovaná Vysokou školou ekonomickou v Praze, byla předložena ve dvou verzích (září, listopad 1998). Tato analýza slouží jako základní zmapování programů univerzit, zaměřených na vzdělávání budoucích či současných zaměstnanců veřejné správy. Analýza byla předána Ministerstvu vnitra, Poradnímu sboru a univerzitám spolupracujícím s Ministerstvem vnitra. Tento materiál bude dále komentován a doplňován na základě aktuálních poznatků o dalších vzdělávacích aktivitách i po skončení projektu.
    Analýza v oblasti VŠ vzdělávání obsahuje následující kapitoly:

    Úvod
    Analýza současného stavu

    Přehled oborů bakalářského, magisterského (inženýrského) a doktorandského studia a oborů habilitačního a profesorského jmenovacího řízení na jednotlivých fakultách vysokých škol v ČR se zaměřením na veřejnou správu a obory příbuzné
    Charakteristika bakalářských a magisterských (inženýrských) studijních oborů zaměřených na veřejnou správu
    Problematika doktorandského studia veřejné správy
    Habilitační a profesorské jmenovací řízení

    Závěry
    Přílohy - počty studentů na vybraných fakultách

    Uvedená analýza je součástí této zprávy  - příloha 3.

    Údaje obsažené v této analýze sloužily též jako jeden z podkladů pro projektový tým EIPA, který pro projekt zpracoval materiál

  6. "Návrh strategie rozvoje lidských zdrojů v centrální státní správě České republiky". Materiál, obsahující část analytickou i část s návrhy na řešení, byl předložen v anglické verzi na konci listopadu (příloha 4 zprávy) a bude diskutován na pracovním semináři 7.prosince.
    Návrh strategie rozvoje lidských zdrojů obsahuje následující kapitoly:

    Tradice vzdělávání pracovníků státní správy ČR
    Administrativní prostředí
    Výzkum potřeb rozvoje
    Závěry, týkající se potřeb rozvoje lidských zdrojů
    Vzdělávání úředníků veřejné správy ve členských zemích EU
    Návrhy strategie rozvoje lidských zdrojů a institucionální zabezpečení
    Český institut veřejné správy.

    Českou stranou akceptované návrhy z této strategie budou použity při konkretizaci zadání na implementaci systému rozvoje lidských zdrojů v české státní správě. Česká verze materiálu bude distribuována před koncem roku 1998.

  7. Pro zvýšení informovanosti zaměstnanců veřejné správy byl týmem EIPA zpracován materiál "Evropská dimenze reformy veřejné správy - dopady členství v EU pro českou veřejnou správu", který rozebírá souvislosti fungování národní veřejné správy uvnitř země a v rámci EU. Popisuje nejnovější poznatky ze "screeningu" (hodnocení připravenosti země) Evropskou komisí a předkládá seznam bodů, které je třeba brát v potaz v předvstupním období a následně v době po vstupu do EU.

    Materiál Evropská dimenze obsahuje následující kapitoly:

    Proces integrace - politický čin
    Dopady integrace do EU a členství v EU pro českou veřejnou správu
    Předvstupní fáze
    Fáze po přijetí
    Kontrolní seznam aktivit.

    Tento materiál byl předložen v listopadu a přeložen do českého jazyka (příloha 5 zprávy). Spolu s překladem materiálu SIGMA Stabilní instituce pro členství v EU, který vysvětluje důležitost výstavby určitých institucí a institutů a jejich fungování pro plnohodnotné členství v EU, bude "EU dimenze" na konci roku 1998 distribuována ministerstvům, parlamentním a senátním výborům.

  8. V rámci projektu bylo uspořádáno několik informativních a pracovních seminářů, jejichž cílem bylo
    1. zvýšit povědomí zaměstnanců české veřejné správy o reformách veřejné správy v zemích EU
    2. diskutovat některé nevyjasněné otázky a návrhy související s reformou veřejné správy v ČR.

    Informativní semináře

    12. března se uskutečnil seminář s generální ředitelkou EIPA, pí. Isabel Corte-Real, o dlouholetých zkušenostech z reformy portugalské veřejné správy, zaměřené na zkvalitnění služeb občanům. Semináře se zúčastnilo více než 60 zaměstnanců veřejné správy, pracovníků z univerzit, výzkumných ústavů i soukromých firem.

    13. května se uskutečnil seminář, na kterém prezentovali své zkušenosti z reformy veřejné správy související s přípravou na vstup do EU ve Finsku a Rakousku, pí. Sirpa Kekkonen, ředitelka Finského institutu řízení veřejné správy a p. Walter Fuchs z Rakouského ministerstva hospodářství. Semináře se zúčastnilo 35 účastníků, převážně se státní správy.

    24. a 27. listopadu se konal úvodní informační seminář o strukturálních fondech EU, se speciálním důrazem na Evropský sociální fond. Přednášejícími byli p. René Wokoun, ředitel Střediska regionálních a správních věd VŠE a p.Petr Chuděj z Národního vzdělávacího fondu. Seminář byl určen pro pracovníky centrálních orgánů státní správy, kterých se v obou termínech zúčastnilo 120 lidí.

    Pracovní semináře

    11. a 12. srpna byl uspořádán pracovní seminář ke strategii reformy veřejné správy, kde byl, v poměrně úzkém kruhu odborníků (11 účastníků), detailně diskutován návrh materiálu "Návrh strategie reformy veřejné správy České republiky" a další práce, které materiál zkvalitní.

    3. září se uskutečnil kulatý stůl odborníků na informatiku ve veřejné správě, který byl zaměřen na využití informačních technologií, práci s informacemi ve veřejné správě a poskytování informací občanům. Cílem pracovního setkání bylo shromáždit názory na potřebný další vývoj této oblasti, ze kterých by bylo možno připravit projekt pro státní správu. Ze závěrů vyplynula potřeba formulace projektu v oblasti zkvalitnění komunikace s občany a zefektivnění horizontální i vertikální komunikace uvnitř veřejné správy.

    7. října se konal seminář odborníků z ministerstev, univerzit, Asociace měst a obcí a projektového týmu k otázkám decentralizace veřejné správy. Poznatky z tohoto pracovního setkání byly využity při dokončování "Návrhu strategie".

    7. prosince se uskuteční seminář, na kterém bude projektový tým EIPA prezentovat "Návrh strategie rozvoje lidských zdrojů v centrální státní správě České republiky". Na seminář je pozváno asi 35 účastníků, kteří byli interviováni v průběhu prací z ministerstev, vzdělávacích institucí působících v rámci veřejné správy i z univerzit, které poskytují programy v oblasti veřejné správy. Tento seminář považujeme za počátek otevřené diskuse o systému rozvoje lidských zdrojů ve státní správě.

  9. C. Pilotní projekty

    Pro návazné období byly ve spolupráci s Ministerstvem vnitra vytipovány oblasti, které je třeba podrobněji rozpracovat v dalších obdobích a na které byly alokovány prostředky z rozpočtu Phare 1997. Byly připraveny 3 projekty (jejich identifikace byla zařazena do pracovního plánu 3 programu CZ 9703-01) s následujícím obsahem:

    1.    Informační a komunikační služby a systémy ve veřejné správě

    V rámci reformy veřejné správy byly identifikovány jako prioritní zlepšování informačních služeb a komunikace s občany, lepší řízení a využití informačních a komunikačních technologií ve správě na všech úrovních, zvýšení kvality, koordinace a spolehlivosti vlastních informačních systémů uvnitř veřejné správy. Mnoho doporučení je již obsaženo v Analýze veřejné správy v ČR a v navrhované strategii pro reformu veřejné správy. V červenci 1998 bylo vládou schváleno Usnesení č.467. Ochrana dat v souladu s doporučeními OECD a Radou Evropy musí být zajištěna.

    Specifické úkoly tohoto projektu budou:

    1. poskytnutí expertní pomoci v oblasti politiky, postupů a pracovních metod,
    2. pomoci při vývoji praktických návodů
    3. podpoře při navrhování a rozvoji vzdělávacích programů a materiálů
    4. školení českých expertů a školitelů.

    2.   Realizace systému rozvoje lidských zdrojů ve veřejné správě

    Řízení a rozvoj lidských zdrojů v české veřejné správě je nejvyšší prioritou strategie reformy. Uskutečňované reformy zahrnují nový zákon o státní službě, nové systémy a praktiky personálního řízení a souhrnný přehled a návrh politik v oblasti systému rozvoje lidských zdrojů. EIPA v roce 1998 zpracovává návrh systému vzdělávání a rozvoje v české veřejné správě, v rámci kontraktu řízeného Národním vzdělávacím fondem. Tato aktivita bude založena na výsledcích a doporučeních studie EIPA a zaměří se na realizaci návrhu. Budou požadovány následující výstupy:

    1. podpora při ustavení národní instituce pro školení a rozvoj veřejné správy
    2. pomoc při návrhu a rozvoji školících programů a materiálů
    3. školení vzdělávacích manažerů
    4. rozvoj sítí a pracovních vazeb se vhodnými evropskými institucemi a asociacemi v sektoru rozvoje lidských zdrojů.

    3.    Reforma veřejné správy ve specifických oblastech

    Tato aktivita bude postavena na technické pomoci v následujících oblastech:

    Veřejná kontrola
    Decentralizace
    Reforma místních a regionálních financí
    Efektivita veřejných služeb
    Realizace reformy v centrálních úřadech veřejné správy

    Veřejná kontrola

    Je třeba vytvořit rozvinutý systém veřejné kontroly, zahrnující jak interní tak externí kontrolu. Oba druhy kontroly jsou důležitou podmínkou pro zvýšení zodpovědnosti ve veřejné správě. Projekt musí rozlišit mezi kontrolními funkcemi a mechanismy státní správy a samosprávy.

    Sociální a politické aspekty externí kontroly musí být brány v úvahu spolu s právními aspekty a pravidly. Zvláštní pozornost musí být zaměřena na oddělení institucionalizované kontroly a dalších forem kontroly. Dále se projekt musí zaměřit na právní kontrolu veřejné správy. Nezávislé kontrolní instituce v České republice budou analyzovány (a to jak ty již existující, jako např. Nejvyšší kontrolní úřad, tak ty, které jsou navrhovány, jako např. Ombudsman)

    Interní kontrola bude analyzována z hlediska možného rozsahu kontrolních vazeb mezi státní správou a samosprávou a vztahu mezi právními a neprávními opatřeními. Změny v metodách vnitřní kontroly a jejich vliv na vnitřní systémy řízení a praktiky a vykonávání funkcí veřejné správy budou též zhodnoceny.

    Decentralizace

    Decentralizace je jednou z klíčových oblastí reformy veřejné správy a očekávaných změn v teritoriálním řízení. Projekt se zaměří na rozsah a metody decentralizace a vztahu ekonomické, sociální a politické dimenze decentralizace k právní a institucionální dimenzi. Využití subsidiarity v podmínkách České republiky bude jedním z cílů projektu. Užití dekoncentrace je další problém, který si zaslouží podrobnější rozpracování. Ve vztahu centrální a teritoriální správy je třeba vyřešit to, kde je vhodné použít decentralizaci a kde dekoncentraci. Projekt bude analyzovat horizontální (kompetence, vztah mezi státní správou a samosprávou na stejné úrovni) a vertikální vztahy ( počet úrovní státní správy a samosprávy, vztahy mezi různými úrovněmi).

    Reforma místních a regionálních financí

    S decentralizací a správní reformou na regionální úrovni se nutně pojí potřeba přepracování systému rozpočtování, daní, sběru a vyhodnocování finančních informací a finanční kontrola. Základ nového rozpočtového systému byl ustaven v rámci daňové reformy v roce 1992. Nové návrhy musí odpovídat změnám administrativních struktur, funkcí, kompetencí a zodpovědností a zkušeností získaných od roku 1992.

    Efektivita veřejných služeb

    Efektivita veřejných služeb je silně spojena s interní kontrolou ve veřejné správě a rozvojem budoucích politik poskytování veřejných služeb. V rámci projektu budou studovány a v České republice pilotně testovány metody používané v zemích EU. Protože tato oblast není v České republice vůbec rozvinuta, SIGMA bude požádána o pomoc při tvorbě zadání sub-projektu.

    Realizace reformy veřejné správy v úřadech centrální správy

    Na základě doporučení Strategického plánu z první fáze projektu Zdokonalování veřejné správy bude ministerstvům a dalším centrálním orgánům poskytnuta pomoc ve formě seminářů, školení a služby expertů v rámci realizace navržených změn. Bude podporována spolupráce a efektivní komunikace mezi jednotlivými centrálními orgány. Modernizační týmy uvnitř ministerstev, které nebyly ustaveny v rámci první fáze projektu, budou vytvořeny a rozvíjeny. Poradní sbor, který byl ustaven v rámci první fáze projektu bude konzultačním místem pro důležité aktivity a výstupy projektu. Malé ad-hoc týmy budou ustaveny pro realizaci konkrétních úkolů.

    V dalším období se NVF chce i po skončení projektu věnovat roztřídění a zveřejňování publikací a studií (českých i zahraničních) získaných v rámci projektu.

    Další návrh se týká vytvoření tzv. čítanky pro pracovníky veřejné správy, s citací a komentářem závažných dokumentů vytvořených v rámci mezinárodních institucí. Účelem této zamýšlené publikace je zvýšení informovanosti české veřejné správy o dění v evropském správním prostoru a o nejdůležitějších dokumentech, které by pracovníci veřejné správy země, seriózně se připravující na vstup do Evropské Unie, měli znát.

    V.  Celkové hodnocení projektu

    Základní cíl projektu - podpora procesu reformy veřejné správy v České republice, hlavně v oblasti rozvoje strategie a přípravy mechanismů, které umožní tuto strategii uskutečňovat - byl naplněn, přestože podmínky pro práci projektového týmu byly, obzvláště v první polovině roku, velice složité (jak již bylo popsáno v části I. této zprávy).

    Plnění dílčích cílů A. - C. lze hodnotit následovně:

    Cíl A    Logistická a technická podpora

    Naplnění tohoto cíle bylo nejsložitější a náročnou aktivitou. Projekt byl realizován v období působení 3 vlád a politickou podporu, přes veškeré úsilí vynaložené vedením NVF, se podařilo získat až v poslední fázi uskutečňování projektu. Hlavní důraz kladl projekt na odborné výstupy.

    Struktury, jejichž naplnění bylo v moci NVF byly vytvořeny (ustavení projektového týmu, poradního sboru, vytvoření širokého odborného zázemí spolupracujících expertů, vytvoření mezinárodních vazeb).

    Rada projektu byla, z důvodů uvedených též v části I. zprávy, vytvořena až v říjnu 1998 a proto jí byly předkládány již pouze výstupy projektu, bez možnosti jejího vlivu na průběh projektu.

    Modernizační týmy na jednotlivých ministerstvech nebyly ustaveny vůbec a proto se na projektu nemohli podílet, nicméně s jejich vznikem Ministerstvo vnitra počítá v příštím roce.

    Vzdělávací program pro manažery změn, zaměřený na modernizaci veřejné správy, byl připraven a uskutečněn na pilotní bázi pro náhradní skupinu účastníků a je připraven k případnému uskutečnění pro původně plánovanou cílovou skupinu v dalším období.

    Podpora Ministerstvu práce a sociálních věcí při tvorbě zákona o státní službě byla poskytována průběžně a konkrétní návrhy řešení pro budoucí českou právní úpravu budou MPSV předány před skončením tohoto projektu.

    Cíl   B Tvorba reformní strategie

    Naplnění tohoto stěžejního cíle NVF považuje za splněné, v mnohém překračující rámec zadání. Hlavní výstupy projektu, Analýza veřejné správy České republiky a Návrh strategie reformy veřejné správy České republiky, byly zpracovány a kladně posouzeny Poradním sborem a předány konečnému odběrateli. Kromě těchto zásadních dokumentů však projektový tým zpracoval řadu dalších studií (oblast vzdělávání, EU integrace), ve kterých byla podrobněji rozpracována témata identifikovaná v rámci analýzy.

    Cíl C    Pilotní projekty

    Naplnění tohoto cíle lze považovat za uskutečněné. K formulaci návazných projektů pomohla nejen podrobná analýza stavu a nedostatků české veřejné správy, ale hlavně dobrá spolupráce s Ministerstvem vnitra v poslední fázi projektu. Projekty byly navrženy k implementaci v rámci rozpočtu Phare CZ9703-01 - pracovní program 3, který je v současné době předložen ke schválení Evropské komisi.

    Za důležitý vedlejší produkt tohoto projektu NVF považuje aktivizaci českých odborníků v oblasti veřejné správy a vytvoření informačních a pracovních vazeb mezi nimi. Věříme, že toto prostředí usnadní vládě další kroky reformy s ohledem na potřeby občanů tohoto státu a vstupu České republiky do Evropské unie.

    VI.  Přílohy

    1. Seznam členů Rady projektu
    2. Seznam členů a účastníků jednání Poradního sboru
    3. Analýza v oblasti vysokoškolského vzdělávání pro veřejnou správu
      (Samostatný materiál - k dispozici v NVF)
    4. Návrh strategie rozvoje lidských zdrojů v centrální státní správě ČR
      (Samostatný materiál - k dispozici v NVF)
    5. Evropská dimenze reformy veřejné správy - dopady členství v EU pro českou veřejnou správu
      (Samostatný materiál - k dispozici v NVF)