I. Výchozí situace - historie projektu
II. Cíle projektu dle zadání
III. Metodika projektových prací
IV. Naplňování cílů projektu
V. Celkové hodnocení projektu
VI. Přílohy
Projekt byl iniciován z podnětu Delegace Evropské komise v Praze, v polovině roku
1997, v době kdy po zrušení Úřadu pro legislativu a veřejnou správu neexistoval
orgán zodpovědný za komplexní reformu veřejné správy. Reforma byla v té době
zužována na vytvoření vyšších územně správních celků, které jsou zakotveny v
našem právním řádu, ale nejsou fakticky naplněny.
Na základě posudku Evropské komise "Agenda 2000" bylo zřejmé, že Česká
veřejná správa potřebuje radikální reformu nejen z hlediska jejího fungování
pro občany České republiky, ale též z hlediska naplnění podmínek, kladených
na země vstupující do Evropské unie.
Řízením náročně koncipovaného, ambiciozního projektu na nastartování
globální reformy veřejné správy byl v prosinci 1997 pověřen Národní vzdělávací
fond. Původním odběratelem výstupů projektu bylo Ministerstvo práce a sociálních
věcí, které je zodpovědné za přípravu zákona o státní službě.
Po politických změnách na přelomu roku 1997, NVF požádal nově designovaného
předsedu vlády o převzetí garance nad projektem. Tehdejší premiér se obrátil na
věcně příslušného ministra práce a sociálních věcí a ten požádal o převzetí
garance nad projektem ministra vnitra. V rámci Ministerstva vnitra byl nově vytvořen
odbor pro reformu veřejné správy, jeho aktivity se však převážně zaměřily na
tvorbu zákonů souvisejících s územně správní reformou.
Nejasnosti v garanci za projekt nebyly dořešeny až do předčasných voleb a nástupu
nové sociálně demokratické vlády, v létě roku 1998.
Nový ministr vnitra v srpnu jmenoval náměstkyni zodpovědnou za reformu veřejné
správy, a v konečné fázi projektu nad ním převzal zodpovědnost.
Tento problematický vývoj zapříčinil mnohé těžkosti při uskutečňování projektu a některé části jeho původního zadání nemohly být vůbec naplněny. Proto bylo na podzim 1998, po dohodě se zadavatelem a Delegací EK v Praze, upraveno zadání, původně směrované na aktivní spoluúčast orgánů státní správy na projektu, a těžiště prací bylo přesunuto do analytické sféry a formulací návrhů strategií pro budoucí fungování veřejné správy České republiky. Přesto se mnozí pracovníci státní správy podíleli na projektových pracích a pomohli projektovému týmu vytvořit kvalitní výstupy.
Globálním cílem projektu byla podpora procesu reformy veřejné správy v České republice, hlavně v oblasti rozvoje strategie a přípravy mechanismů, které umožní tuto strategii uskutečňovat.
Úkoly projektu byly směrovány do 3 oblastí:
A. Logistická a technická podpora
B. Tvorba reformní strategie
Na základě hluboké analýzy české veřejné správy a trendů v evropských zemích vytvořit strategický plán reformy veřejné správy, který bude předložen vládě. Tento úkol je stěžejním zadáním projektu a jeho dva hlavní výstupy (analýza a strategie) by se měly stát dokumenty, které podpoří uskutečnění reformy centrální státní správy.
C. Pilotní projekty
Navržení návazných projektů, financovaných z prostředků rozpočtu Phare 1997. Tyto návazné projekty mají vycházet z výsledků a doporučení strategických prací daného projektu. Návrhy projektů musí být odsouhlaseny věcným garantem projektu.
Projektové práce, vykonávané týmem dlouhodobých i krátkodobých expertů z ČR i zemí EU, byly řízeny NVF. Základní projektový tým NVF byl doplněn o dlouhodobé experty vybrané ve výběrovém řízením na konci roku 1997. Tým tvořili 4 experti a asistentka. Dva experti v týmu pracovali po celou dobu trvání projektu. Krátkodobí experti byli najímáni na zpracování konkrétních témat, která byla specifikována v průběhu projektu. Těchto spolupracovníků bylo téměř 40. Sběr dalších podkladových informací probíhal formou konzultací s úředníky státní správy a pracovníky universit, kteří vyučují témata z oblasti veřejné správy.
Velkou podporou projektu byla spolupráce s EIPA (Evropským institutem veřejné správy), který pomohl vnést evropskou dimenzi do zpracovávaných strategických materiálů, některé z nich byly jeho samostatným produktem. EIPA dále připravila a uskutečnila vzdělávací program pro manažery změn.
Mnoho neocenitelných informací projektový tým získal z mezinárodních materiálů, hlavně těch, které byly zpracovány v programu SIGMA. Pracovníci SIGMA též zorganizovali odborné konzultace a zprostředkovali kontakty na osobnosti z oblasti veřejné správy, uznávané v celoevropském měřítku.
Národní vzdělávací fond projekt podpořil nejen celkovým řízením projektu (organizačním i finančním) a logistickým zázemím, ale hlavně náročným vyjednáváním a vysvětlováním na politické úrovni a v neposlední řadě zapojením vlastních odborníků (včetně zahraničního) do projektových prací, obzvláště v etapách dokončování hlavních výstupů.
A. Ustavení struktur projektu a jejich fungování
Vzdělávací program pro budoucí manažery změn byl připraven ve spolupráci s EIPA a uskutečněn v pilotní verzi ve třech modulech (říjen, listopad, prosinec) pro skupinu 19 účastníků. Při neexistenci manažerů změn byli účastníci vybráni na základě zájmu z MPSV, MPO, MZV a universit, které vyučují v oblasti veřejné správy. Na základě jejich doporučení budou vzdělávací program i školící materiály, prezentované v anglické i české verzi, upraveny a připraveny k budoucímu uskutečnění pro nominované pracovníky ministerstev.
Popis obsahu vzdělávacího programu Modernizace veřejné správy, ČR:
Modul 1 uskutečněn v Poděbradech, v termínu od 26. do 29. října
Zaměření - veřejná správa a její vazby na prostředí, vztah k občanovi a rozvoj služeb
Modul 2 uskutečněn v Poděbradech, v termínu od 23. do 26. listopadu
Zaměření - vnitřní efektivita, poradenství a kontrola
Modul 3 uskutečněn v Maastrichtu, v termínu od 3. do 4. prosince
Zaměření - zkušenosti členských států EU
Vzdělávací program byl jeho účastníky hodnocen pozitivně, šíře záběru a komplexnost vzdělávacího programu poukázala i na oblasti, kterých se vzdělávací programy uskutečňované v ČR nedotýkají. Byly však i vzneseny návrhy na zlepšení a to zejména v těchto oblastech: Zahrnutí více konkrétních příkladů ze zemí České republice historicky a kulturně bližších (Německo, Rakousko). Většina případových studií byla z Finska a Irska, odkud pocházejí hlavní tvůrci vzdělávacího programu. Ke každému tématu připojit konkrétní příklad, omezit všeobecné části. Z připomínek bylo zřejmé, že takovýto úvodní vzdělávací program by bylo vhodné doplnit sérií volitelných modulů, zaměřených na trénink ve specifických oblastech. Toto však již bylo nad rámec současného úvodního vzdělávacího programu avšak nemělo by být opomenuto při tvorbě systému vzdělávání pracovníků veřejné správy.
B. Tvorba reformní strategie
Východiska obsahovala následující kapitoly:
Formování analytického úkolu
Shrnutí
Reforma veřejné správy v globálním kontextu
Ke strategii reformy veřejné správy v ČR
Organizace veřejné správy
Zákon o státní službě a personální řízení
Vzdělávání
Informace a informační technologie ve veřejné správě
Materiál byl podrobně diskutován Poradním sborem v dubnu a květnu a posouzen jako
dobrý výchozí materiál pro podrobnější analýzu.
V květnu byl po překladu do angličtiny konzultován s experty z EIPA, komentován
účastníky kulatého stolu zorganizovaného sekretariátem SIGMA a poskytnut
pracovníkům Evropské komise v Bruselu.
Na základě stanoviska Poradního sboru a doporučení SIGMA, EIPA a EK byly některé
výchozí představy korigovány a v červnu byl předán další výstup projektu
(zpracovaný s podporou více než 20 analytických studií ke specifickým tématům -
seznam tvoří přílohu výsledného materiálu),
Analýza obsahuje následující kapitoly:
Základní východiska
Úloha a funkce veřejné správy ČR
Organizace veřejné správy
Činnosti veřejné správy
Financování státní správy
Lidské zdroje
Závěry a doporučení k dalšímu postupu reformy
Návrh strategie reformy obsahuje následující kapitoly:
Základní cíle a zásady reformy
Evropská dimenze reformy - příprava na členství v EU
Decentralizace státní správy a územně správní reforma
Reforma klíčových procesů ve veřejné správě
Reforma financování veřejné správy
Zdokonalování organizace a řízení ve veřejné správě
Sektorové reformy
Reforma řízení a rozvoje lidských zdrojů
Posílení demokratické kontroly veřejné správy
Organizace a řízení procesu reformy
Rámcový časový plán reformy
Závěr.
Další analytické a strategické materiály byly zpracovány v oblasti rozvoje lidských zdrojů a vlivu přípravy a vstupu do EU na českou veřejnou správu.
Úvod
Analýza současného stavu
Přehled oborů bakalářského, magisterského (inženýrského) a doktorandského studia a oborů habilitačního a profesorského jmenovacího řízení na jednotlivých fakultách vysokých škol v ČR se zaměřením na veřejnou správu a obory příbuzné
Charakteristika bakalářských a magisterských (inženýrských) studijních oborů zaměřených na veřejnou správu
Problematika doktorandského studia veřejné správy
Habilitační a profesorské jmenovací řízení
Závěry
Přílohy - počty studentů na vybraných fakultách
Uvedená analýza je součástí této zprávy - příloha 3.
Údaje obsažené v této analýze sloužily též jako jeden z podkladů pro projektový tým EIPA, který pro projekt zpracoval materiál
Tradice vzdělávání pracovníků státní správy ČR
Administrativní prostředí
Výzkum potřeb rozvoje
Závěry, týkající se potřeb rozvoje lidských zdrojů
Vzdělávání úředníků veřejné správy ve členských zemích EU
Návrhy strategie rozvoje lidských zdrojů a institucionální zabezpečení
Český institut veřejné správy.
Českou stranou akceptované návrhy z této strategie budou použity při konkretizaci zadání na implementaci systému rozvoje lidských zdrojů v české státní správě. Česká verze materiálu bude distribuována před koncem roku 1998.
Materiál Evropská dimenze obsahuje následující kapitoly:
Proces integrace - politický čin
Dopady integrace do EU a členství v EU pro českou veřejnou správu
Předvstupní fáze
Fáze po přijetí
Kontrolní seznam aktivit.
Tento materiál byl předložen v listopadu a přeložen do českého jazyka (příloha 5 zprávy). Spolu s překladem materiálu SIGMA Stabilní instituce pro členství v EU, který vysvětluje důležitost výstavby určitých institucí a institutů a jejich fungování pro plnohodnotné členství v EU, bude "EU dimenze" na konci roku 1998 distribuována ministerstvům, parlamentním a senátním výborům.
Informativní semináře
12. března se uskutečnil seminář s generální ředitelkou EIPA, pí. Isabel Corte-Real, o dlouholetých zkušenostech z reformy portugalské veřejné správy, zaměřené na zkvalitnění služeb občanům. Semináře se zúčastnilo více než 60 zaměstnanců veřejné správy, pracovníků z univerzit, výzkumných ústavů i soukromých firem.
13. května se uskutečnil seminář, na kterém prezentovali své zkušenosti z reformy veřejné správy související s přípravou na vstup do EU ve Finsku a Rakousku, pí. Sirpa Kekkonen, ředitelka Finského institutu řízení veřejné správy a p. Walter Fuchs z Rakouského ministerstva hospodářství. Semináře se zúčastnilo 35 účastníků, převážně se státní správy.
24. a 27. listopadu se konal úvodní informační seminář o strukturálních fondech EU, se speciálním důrazem na Evropský sociální fond. Přednášejícími byli p. René Wokoun, ředitel Střediska regionálních a správních věd VŠE a p.Petr Chuděj z Národního vzdělávacího fondu. Seminář byl určen pro pracovníky centrálních orgánů státní správy, kterých se v obou termínech zúčastnilo 120 lidí.
Pracovní semináře
11. a 12. srpna byl uspořádán pracovní seminář ke strategii reformy veřejné správy, kde byl, v poměrně úzkém kruhu odborníků (11 účastníků), detailně diskutován návrh materiálu "Návrh strategie reformy veřejné správy České republiky" a další práce, které materiál zkvalitní.
3. září se uskutečnil kulatý stůl odborníků na informatiku ve veřejné správě, který byl zaměřen na využití informačních technologií, práci s informacemi ve veřejné správě a poskytování informací občanům. Cílem pracovního setkání bylo shromáždit názory na potřebný další vývoj této oblasti, ze kterých by bylo možno připravit projekt pro státní správu. Ze závěrů vyplynula potřeba formulace projektu v oblasti zkvalitnění komunikace s občany a zefektivnění horizontální i vertikální komunikace uvnitř veřejné správy.
7. října se konal seminář odborníků z ministerstev, univerzit, Asociace měst a obcí a projektového týmu k otázkám decentralizace veřejné správy. Poznatky z tohoto pracovního setkání byly využity při dokončování "Návrhu strategie".
7. prosince se uskuteční seminář, na kterém bude projektový tým EIPA prezentovat "Návrh strategie rozvoje lidských zdrojů v centrální státní správě České republiky". Na seminář je pozváno asi 35 účastníků, kteří byli interviováni v průběhu prací z ministerstev, vzdělávacích institucí působících v rámci veřejné správy i z univerzit, které poskytují programy v oblasti veřejné správy. Tento seminář považujeme za počátek otevřené diskuse o systému rozvoje lidských zdrojů ve státní správě.
C. Pilotní projekty
Pro návazné období byly ve spolupráci s Ministerstvem vnitra vytipovány oblasti, které je třeba podrobněji rozpracovat v dalších obdobích a na které byly alokovány prostředky z rozpočtu Phare 1997. Byly připraveny 3 projekty (jejich identifikace byla zařazena do pracovního plánu 3 programu CZ 9703-01) s následujícím obsahem:
1. Informační a komunikační služby a systémy ve veřejné správě
V rámci reformy veřejné správy byly identifikovány jako prioritní zlepšování informačních služeb a komunikace s občany, lepší řízení a využití informačních a komunikačních technologií ve správě na všech úrovních, zvýšení kvality, koordinace a spolehlivosti vlastních informačních systémů uvnitř veřejné správy. Mnoho doporučení je již obsaženo v Analýze veřejné správy v ČR a v navrhované strategii pro reformu veřejné správy. V červenci 1998 bylo vládou schváleno Usnesení č.467. Ochrana dat v souladu s doporučeními OECD a Radou Evropy musí být zajištěna.
Specifické úkoly tohoto projektu budou:
2. Realizace systému rozvoje lidských zdrojů ve veřejné správě
Řízení a rozvoj lidských zdrojů v české veřejné správě je nejvyšší prioritou strategie reformy. Uskutečňované reformy zahrnují nový zákon o státní službě, nové systémy a praktiky personálního řízení a souhrnný přehled a návrh politik v oblasti systému rozvoje lidských zdrojů. EIPA v roce 1998 zpracovává návrh systému vzdělávání a rozvoje v české veřejné správě, v rámci kontraktu řízeného Národním vzdělávacím fondem. Tato aktivita bude založena na výsledcích a doporučeních studie EIPA a zaměří se na realizaci návrhu. Budou požadovány následující výstupy:
3. Reforma veřejné správy ve specifických oblastech
Tato aktivita bude postavena na technické pomoci v následujících oblastech:
Veřejná kontrola
Decentralizace
Reforma místních a regionálních financí
Efektivita veřejných služeb
Realizace reformy v centrálních úřadech veřejné správy
Veřejná kontrola
Je třeba vytvořit rozvinutý systém veřejné kontroly, zahrnující jak interní tak externí kontrolu. Oba druhy kontroly jsou důležitou podmínkou pro zvýšení zodpovědnosti ve veřejné správě. Projekt musí rozlišit mezi kontrolními funkcemi a mechanismy státní správy a samosprávy.
Sociální a politické aspekty externí kontroly musí být brány v úvahu spolu s právními aspekty a pravidly. Zvláštní pozornost musí být zaměřena na oddělení institucionalizované kontroly a dalších forem kontroly. Dále se projekt musí zaměřit na právní kontrolu veřejné správy. Nezávislé kontrolní instituce v České republice budou analyzovány (a to jak ty již existující, jako např. Nejvyšší kontrolní úřad, tak ty, které jsou navrhovány, jako např. Ombudsman)
Interní kontrola bude analyzována z hlediska možného rozsahu kontrolních vazeb mezi státní správou a samosprávou a vztahu mezi právními a neprávními opatřeními. Změny v metodách vnitřní kontroly a jejich vliv na vnitřní systémy řízení a praktiky a vykonávání funkcí veřejné správy budou též zhodnoceny.
Decentralizace
Decentralizace je jednou z klíčových oblastí reformy veřejné správy a očekávaných změn v teritoriálním řízení. Projekt se zaměří na rozsah a metody decentralizace a vztahu ekonomické, sociální a politické dimenze decentralizace k právní a institucionální dimenzi. Využití subsidiarity v podmínkách České republiky bude jedním z cílů projektu. Užití dekoncentrace je další problém, který si zaslouží podrobnější rozpracování. Ve vztahu centrální a teritoriální správy je třeba vyřešit to, kde je vhodné použít decentralizaci a kde dekoncentraci. Projekt bude analyzovat horizontální (kompetence, vztah mezi státní správou a samosprávou na stejné úrovni) a vertikální vztahy ( počet úrovní státní správy a samosprávy, vztahy mezi různými úrovněmi).
Reforma místních a regionálních financí
S decentralizací a správní reformou na regionální úrovni se nutně pojí potřeba přepracování systému rozpočtování, daní, sběru a vyhodnocování finančních informací a finanční kontrola. Základ nového rozpočtového systému byl ustaven v rámci daňové reformy v roce 1992. Nové návrhy musí odpovídat změnám administrativních struktur, funkcí, kompetencí a zodpovědností a zkušeností získaných od roku 1992.
Efektivita veřejných služeb
Efektivita veřejných služeb je silně spojena s interní kontrolou ve veřejné správě a rozvojem budoucích politik poskytování veřejných služeb. V rámci projektu budou studovány a v České republice pilotně testovány metody používané v zemích EU. Protože tato oblast není v České republice vůbec rozvinuta, SIGMA bude požádána o pomoc při tvorbě zadání sub-projektu.
Realizace reformy veřejné správy v úřadech centrální správy
Na základě doporučení Strategického plánu z první fáze projektu Zdokonalování veřejné správy bude ministerstvům a dalším centrálním orgánům poskytnuta pomoc ve formě seminářů, školení a služby expertů v rámci realizace navržených změn. Bude podporována spolupráce a efektivní komunikace mezi jednotlivými centrálními orgány. Modernizační týmy uvnitř ministerstev, které nebyly ustaveny v rámci první fáze projektu, budou vytvořeny a rozvíjeny. Poradní sbor, který byl ustaven v rámci první fáze projektu bude konzultačním místem pro důležité aktivity a výstupy projektu. Malé ad-hoc týmy budou ustaveny pro realizaci konkrétních úkolů.
V dalším období se NVF chce i po skončení projektu věnovat roztřídění a zveřejňování publikací a studií (českých i zahraničních) získaných v rámci projektu.
Další návrh se týká vytvoření tzv. čítanky pro pracovníky veřejné správy, s citací a komentářem závažných dokumentů vytvořených v rámci mezinárodních institucí. Účelem této zamýšlené publikace je zvýšení informovanosti české veřejné správy o dění v evropském správním prostoru a o nejdůležitějších dokumentech, které by pracovníci veřejné správy země, seriózně se připravující na vstup do Evropské Unie, měli znát.
Základní cíl projektu - podpora procesu reformy veřejné správy v České republice, hlavně v oblasti rozvoje strategie a přípravy mechanismů, které umožní tuto strategii uskutečňovat - byl naplněn, přestože podmínky pro práci projektového týmu byly, obzvláště v první polovině roku, velice složité (jak již bylo popsáno v části I. této zprávy).
Plnění dílčích cílů A. - C. lze hodnotit následovně:
Cíl A Logistická a technická podpora
Naplnění tohoto cíle bylo nejsložitější a náročnou aktivitou. Projekt byl realizován v období působení 3 vlád a politickou podporu, přes veškeré úsilí vynaložené vedením NVF, se podařilo získat až v poslední fázi uskutečňování projektu. Hlavní důraz kladl projekt na odborné výstupy.
Struktury, jejichž naplnění bylo v moci NVF byly vytvořeny (ustavení projektového týmu, poradního sboru, vytvoření širokého odborného zázemí spolupracujících expertů, vytvoření mezinárodních vazeb).
Rada projektu byla, z důvodů uvedených též v části I. zprávy, vytvořena až v říjnu 1998 a proto jí byly předkládány již pouze výstupy projektu, bez možnosti jejího vlivu na průběh projektu.
Modernizační týmy na jednotlivých ministerstvech nebyly ustaveny vůbec a proto se na projektu nemohli podílet, nicméně s jejich vznikem Ministerstvo vnitra počítá v příštím roce.
Vzdělávací program pro manažery změn, zaměřený na modernizaci veřejné správy, byl připraven a uskutečněn na pilotní bázi pro náhradní skupinu účastníků a je připraven k případnému uskutečnění pro původně plánovanou cílovou skupinu v dalším období.
Podpora Ministerstvu práce a sociálních věcí při tvorbě zákona o státní službě byla poskytována průběžně a konkrétní návrhy řešení pro budoucí českou právní úpravu budou MPSV předány před skončením tohoto projektu.
Cíl B Tvorba reformní strategie
Naplnění tohoto stěžejního cíle NVF považuje za splněné, v mnohém překračující rámec zadání. Hlavní výstupy projektu, Analýza veřejné správy České republiky a Návrh strategie reformy veřejné správy České republiky, byly zpracovány a kladně posouzeny Poradním sborem a předány konečnému odběrateli. Kromě těchto zásadních dokumentů však projektový tým zpracoval řadu dalších studií (oblast vzdělávání, EU integrace), ve kterých byla podrobněji rozpracována témata identifikovaná v rámci analýzy.
Cíl C Pilotní projekty
Naplnění tohoto cíle lze považovat za uskutečněné. K formulaci návazných projektů pomohla nejen podrobná analýza stavu a nedostatků české veřejné správy, ale hlavně dobrá spolupráce s Ministerstvem vnitra v poslední fázi projektu. Projekty byly navrženy k implementaci v rámci rozpočtu Phare CZ9703-01 - pracovní program 3, který je v současné době předložen ke schválení Evropské komisi.
Za důležitý vedlejší produkt tohoto projektu NVF považuje aktivizaci českých odborníků v oblasti veřejné správy a vytvoření informačních a pracovních vazeb mezi nimi. Věříme, že toto prostředí usnadní vládě další kroky reformy s ohledem na potřeby občanů tohoto státu a vstupu České republiky do Evropské unie.