Modulární kurzy o moderních senzorechSenzory jsou důležitou součástí mnoha technických přístrojů a zařízení, používaných v různých sektorech. České vysoké učení technické v Praze proto zaměřilo jeden ze svých projektů v programu Leonardo da Vinci (CZ/00/B/F/PP-134026) na zlepšení vzdělávání v oboru senzorů. Spolupracovalo při tom s dalšími vzdělávacími zařízeními a podniky z Německa, Irska, Španělska, Řecka, Francie, Polska, Belgie. Českým partnerem v projektu byla také Škoda Auto. Partnerské organizace vypracovaly multilinguální informační databázi o senzorech a upravily ji do několika vzdělávacích modulů, využitelných v počátečním i dalším odborném vzdělávání různých cílových skupin, např. studentů vysokých škol s technickými obory nebo techniků v podnicích. Vzdělávací moduly obsahují také řadu praktických příkladů. Soubor 11 modulů je zaměřen například na senzory tlaku, optické senzory, akcelerometry, chemické senzory a biosenzory, gyroskopy, magnetické senzory apod. Vedle verze modulů na CD-ROM je výsledkem projektu také dvoudílná publikace Master Book on Sensors v angličtině, která se bude využívat ve výuce na několika evropských technických univerzitách. Na rozdíl od tradičních učebnic jsou tyto moduly zaměřeny na praktické použití senzorů, současné technologie a moderní trendy. V rámci činností zaměřených na šíření informací a výsledků projektu uspořádalo České vysoké učení technické například kurs pro učitele technických předmětů na středních školách, který přispěl k inovaci odborného vzdělávání i na středoškolské úrovni. Podrobnější informace o projektu a jeho výsledcích lze získat na internetové adrese http://sensor.feld.cvut.cz. Modular courses about modern sensorsSensors are an important part of many technical devices and equipment and are used in many different industrial sectors. Czech Technical University in Prague focused one of its projects in the Leonardo da Vinci Programme (CZ/00/B/F/PP-134026) on improving education in the field of sensors. The university cooperated with other educational institutions and firms from Germany, Ireland, Spain, Greece, France, Poland, and Belgium. The Czech industrial partner for the project was Skoda Auto. The partner organisations created a multilingual database about sensors and modified it into several training modules.These modules are useful for both initial and continuing vocational education and are targeted towards different groups, e.g. university students in various technical fields or company technicians. The training modules include many practical examples. For example, the collection of 11 modules contains topics on: pressure sensors, optical sensors, accelerometers, chemical sensors, biosensors, gyroscopes, magnetic sensors, and so on. The CD-ROM version of the module also contains project results for the two part publication - Master Book on Sensors (in English), which will be used in teaching at several European technical universities. Contrary to traditional textbooks these modules are geared towards the practical use of sensors, current technology and modern trends. Related to these dissemination activities, the project results were presented through Czech Technical University course for secondary school teachers of technical subjects. This course contributed to the innovation of professional education at the secondary school level. More detailed information about the project and its results can be obtained at http://sensor.feld.cvut.cz. |