EuroKompas
Vydává NVF-NISP a ČNA Mládež/EURODESK s podporou MŠMT a MPSV

č. 2 / červen 2003

OBSAH

ARCHÍV STARŠÍCH ČÍSEL

Jubilejní Kroměříž o celoživotním učení

Alena Kazdová, Národní vzdělávací fond

 

Problémy propojení práce, vzdělávání a zaměstnanosti a také změnami, které Českou republiku v oblasti trhu práce a celoživotního vzdělávání čekají v Evropské unii, se zabýval jubilejní 10. ročník celostátního semináře o odborném vzdělávání nazvaný "Celoživotní učení a vstup ČR do Evropské unie", který se letos konal ve dnech 14. - 15. května v Kroměříži. Semináře se zúčastnily na dvě stovky pracovníků z odborných škol, podniků, úřadů, vzdělavatelských organizací i výzkumných a poradenských organizací.

Důležitost tématu celoživotního vzdělávání podtrhla také účast zástupců několika českých ministerstev a pracovníků Evropské komise. JUDr. Miroslav Fuchs, náměstek ministra práce a sociálních věcí se v úvodním vystoupení zaměřil na vývoj evropské politiky zaměstnanosti v posledních letech a na dopady této strategie pro rozvoj vzdělávání a zaměstnanosti v ČR. Otto Dibelius z generálního ředitelství (DG) Vzdělávání a kultura ve svém referátu potvrdil, že celoživotní učení je jednou z priorit politiky Evropské unie a je klíčem pro snižování nezaměstnanosti v členských zemích EU. Julius op de Beke z generálního ředitelství (DG) Zaměstnanost zase ve svém vystoupení připomněl trend stárnutí Evropy, kterému se nevyhne ani Česká republika. Pro rostoucí počet stárnoucí populace se už nyní musí vytvářet předpoklady k tomu, aby starší lidé měli možnosti k dalšímu vzdělávání, zejména k získávání dovedností v používání moderních technologií a aby tak věkově starší občané v Evropě dostávali šanci být pracovně aktivní až do důchodového věku.

Hlavní osu jednání kroměřížského semináře tvořily především diskuse o současném stavu dalšího vzdělávání v Česku. Účastníci připomínali, že jeho úroveň není dostatečná a často ve svých vystoupeních pojmenovávali konkrétní bariéry, které rozvoji dalšího vzdělávání u nás brání. Jde např. o dosud neexistující legislativní zakotvení dalšího vzdělávání, nejasné kompetence a odpovědnosti resortů za jeho rozvoj nebo chybějící zdroje i pravidla jeho financování.

Jisté šance pro to, jak začít s budováním systému celoživotního učení opravdu koncepčně, dává v březnu vládou ČR schválená Strategie pro rozvoj lidských zdrojů v ČR, kterou zpracoval Národní vzdělávací fond s týmem odborníků. Na základě tohoto koncepčního a analytického materiálu se rodí při úřadu vlády Národní rada pro rozvoj lidských zdrojů. Další příležitost pro rozvoj celoživotního učení u nás mohou v blízké budoucnosti, pokud se stane členem EU, přinést strukturální fondy, zejména Evropský sociální fond určený na investice do lidských zdrojů.

Součástí třídenního semináře byla také jednání ve třech sekcích. V sekci A Využívání evropských programů v odborném vzdělávání se účastníci seznámili s implementací několika evropských programů, které umožňují rozvíjet v projektech celoživotní učení, např. program Leonardo da Vinci, EQUAL, Grundtvig. V sekci B se účastníci zabývali tématem Vzájemné uznávání kvalifikací, a to z hlediska státní správy, výzkumných organizací I podniků. Sekce C zaměřená na téma Příprava na využívání strukturálních fondů pro rozvoj celoživotního učení seznámila účastníky s výsledky prací a s dokumenty, které umožní budoucí využívání Evropského sociálního fondu v ČR. Informace o přípravě na ESF přednesli zástupci ministerstev - MPSV, MŠMT, MMR a pracovníci Národního vzdělávacího fondu.

Jako již tradičně také letos přijali účastníci semináře memorandum. Především v něm zdůraznili význam celoživotního vzdělávání a vyjádřili i řadu opatření, která by mohla zlepšit současný stav. Podpořili vstup ČR do EU a doporučili také vznik Rad pro rozvoj lidských zdrojů v krajích. Zároveň vyzvali příslušné orgány k vytváření náležitých implementačních struktur, které jsou potřeba pro využívání strukturálních fondů.