EuroKompas
Vydává NVF-NISP a ČNA Mládež/EURODESK s podporou MŠMT a MPSV

č. 4 / prosinec 2002

OBSAH

PDF verze PDF verze

ARCHÍV STARŠÍCH ČÍSEL

Profesní volba a profesní integrace mládeže

Lenka Hloušková

 

V současné době se problematizuje uplatňování mladých lidí na trhu práce, a to v celé řadě ohledů, které jsou spojeny s variabilitou a dynamičností změn na trhu práce. Zůstat zcela mimo trh práce s sebou nese riziko sociálních dopadů, které se mohou ve svých důsledcích projevit jako sociální znevýhodnění. Zdá se, že východiskem pro řešení problémů spojených s uplatňováním na trhu práce může být prosazování principu rovných šancí, a to jak ve sféře vzdělávání, tak i na trhu práce.

Snahou přispět ke zrovnoprávnění šancí mladých lidí v jejich uplatňování na trhu práce se vyznačují mj. i projekty, které právě propojují oblast vzdělávání a pracovního uplatnění. Takovým příkladem je mezinárodní projekt dalšího vzdělávání učitelů "Profesní volba a profesní integrace mládeže" (Lehrerfortbildung: Berufswahlorientierung und Berufliche Integration von Jugendlichen) realizovaný v rámci programu SOCRATES-COMENIUS (94349-CP-1-2001-DE-COMENIUS-C21). Smyslem tohoto projektu je vytvořit, odzkoušet a posléze nabídnout k širokému využití sadu vzdělávacích aktivit, které by podpořily práci učitelů v oblasti profesního poradenství.

Projektu se účastní instituce a jednotlivci ze tří zemí - Německa, Nizozemí a České republiky. Koordinátorem české účasti je Ústav pedagogických věd FF MU v Brně. Německá strana je zastoupena zejména pracovníky a spolupracovníky Zemského institutu pro školu a další vzdělávání učitelů (Landesintitut für Schule und Weiterbildung) v Soestu (Porýní-Vestfálsko). Nizozemskou stranu pak zastupuje Katedra vzdělávání učitelů Fakulty sociálích věd Leidenské university. Ukazuje se, že nejen mezinárodní kooperace, ale v jejím rámci také spojování institucí a jednotlivců jak ze sféry vzdělávání, tak i ze sféry trhu práce (např. úřady práce), jsou dobrým východiskem pro překročení hranic a limitů těchto jinak samostatně existujících oblastí.

Jedním z prvních cílů projektu tedy bylo vytvořit skupinu lidí, která se pokusí integrovat zkušenosti a přístupy k řešení otázek spojených s profesní volbou a profesní integrací mládeže. Samozřejmě, že se jedná o zejména o ty přístupy a zkušenosti, které jsou v jednotlivých zemích chápány jako nosné. Na základě toho by pak měl vzniknout "evropsky uplatnitelný" a "odzkoušený" cyklus vzdělávacích aktivit v podobě seminářů nebo programů dalšího vzdělávání pro všechny, kteří pracují s mládeží v oblasti kariérového plánování a poradenství.

Těžiště projektu spočívá v dalším vzdělávání učitelů základních škol. Proto mají klíčové otázky spojené s profesní volbou a profesní integrací mládeže podobu následujících pěti výukových modulů: 1. Kariérové plánování dívek a chlapců, 2. Trh práce a vzdělávacích příležitostí v Evropě, 3. Technický vývoj (změna) a jeho dopady na trh práce (profesní kvalifikace), 4. Prostředky podporující kariérové poradenství pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, 5. Školní programy pro kariérové poradenství. Ke každému modulu se připravuje jeden text dalšího vzdělávání. Texty mají vytvořit příležitost nejen k poučení, ale i podnítit diskusi, reflexi a tvořivé obohacování vlastní práce. Texty budou mít dvě verze (anglickou/národní jazyk každé země), a tak budou do budoucna dostupnější i širší odborné veřejnosti. Obsah jednotlivých modulů je zároveň obsahovou náplní pilotních kurzů vzdělávání učitelů ze všech třech účastnických zemí. Ověřování jednotlivých modulů v pilotních kurzech je totiž významnou součástí práce na projektu.

Nyní končí první rok práce na projektu. Podařilo se vytvořit skupinu lidí, která připravila koncepci dalšího vzdělání učitelů v podobě jednotlivých modulů. Národní týmy pracují na jednotlivých textech dalšího vzdělávání. Dva z modulů/textů již byly předmětem prvního pilotního kurzu, který proběhl letos v září v německém Soestu. Postupně také vznikají i webové stránky, které jsou umístěny na adrese Ústavu pedagogických věd FF MU v Brně (http://www.phil.muni.cz/ped/socvyzkum.htm). Tyto stránky nemusejí zůstat pouhým informačním zdrojem o všech aktivitách spojených s projektem. Zájemcům mohou posloužit i jako prostor pro zapojení do diskuse na téma profesní volby a profesní integrace mládeže.