Evropské poradenské fórumPoradenství v oblasti vzdělávání a zaměstnanosti je jedním z účinných nástrojů, které podporují dosažení strategického cíle Evropy stát se konkurenceschopnou ekonomikou založenou na znalostech. Jedná se o nástroj, který, přestože nevytváří sám o sobě nová pracovní místa, přispívá k hlavním cílům evropské strategie zaměstnanosti: k dosažení plné zaměstnanosti, ke zvýšení kvality a produktivity práce a k vytváření prostoru pro sociální kohezi a inkluzi znevýhodněných občanů.
Skupina expertů Evropské komise pro celoživotní poradenství iniciovala myšlenku podpořit rozvoj poradenských systémů v oblasti vzdělávání a zaměstnanosti členských zemí EU realizací dvou projektů, podporujících vznik Evropského poradenského fóra. V jednom z těchto projektů, ve kterém je zapojen také Národní vzdělávací fond, bylo nejlepších výsledků dosaženo ve Finsku. Rada pro vzdělávání zde podpořila nemalou částkou ze státního rozpočtu vznik regionálních poradenských fór, v nichž je dán prostor pro diskusi všem relevantním institucím, které poskytují poradenské služby nebo tyto služby využívají, a zástupcům veřejnosti. Tato regionální poradenská fóra budou časem za podpory Rady propojena do národního poradenského fóra. I v ostatních zemích lze hovořit o dosažených výsledcích, tedy kromě Francie, která z projektu vzhledem k personálním změnám na Ministerstvu národního školství odstoupila. Např. v Německu bylo pro naplnění cíle projektu ustanoveno občanské sdružení s názvem Národní poradenské fórum, které má ambice stát se celostátní diskusní platformou. Polsko vstupovalo do projektu již s vytvořeným Národním poradenským fórem, které v průběhu řešení projektu změnilo svůj statut také na občanské sdružení s celostátní působností a úkoly na mezinárodní úrovni. V Rakousku byla při Ministerstvu školství, vědy a kultury zřízena pracovní skupina pro poradenství, která by se měla stát jádrem uvažovaného národního poradenského fóra. Zástupci každé země k danému cíli přistoupili svým vlastním způsobem, který odpovídá pozici té které instituce ve strukturách dané země. Vzhledem k postavení našeho pracoviště, tehdy Národního informačního střediska pro poradenství a dnes Střediska podpory poradenských služeb, jsme do projektu nevstupovali s příliš velkými ambicemi. Spíše jsme měli zájem být u zrodu těchto diskusních fór a poučit se. Přesto jsme snad našli cestu, která k vytvoření národního poradenského fóra přispěje a bude i zárukou jeho funkčnosti v budoucnosti. Tou je ustanovení Asociace školských poradců (Ašp, http://asociace.studentin.cz), jejímž členem se může stát kdokoliv působící ve výchovném, studijním, profesním či kariérovém poradenství nebo mající o některý z těchto druhů poradenství zájem. Ašp dnes sdružuje zejména výchovné poradce ze základních a středních škol, kteří vlastně do doby jejího vzniku svou asociaci neměli a při vzniku národního poradenskéhofóra by v něm evidentně chyběl jejich zástupce. Ašp se snaží do svých řad přilákat také poradenské pracovníky vysokých škol a úřadů práce a stát se širokou diskusní platformou. Nezanedbatelným cílem Ašp je i snaha o spolupráci s ostatními asociacemi sdružujícími poradenské pracovníky a s dalšími institucemi, které se zabývají poradenskými službami ve sféře vzdělávání a zaměstnanosti. Ing. Zuzana Freibergová |
|