Editorial Vážení čtenáři,
setkáváme se na stránkách našeho bulletinu naposled v tomto roce, dovolte mi proto krátké ohlédnutí za ním i malé nahlédnutí do roku příštího. Jednoznačně nejdůležitější událostí roku 2003 v oblasti našeho zájmu bylo ustavení Rady vlády pro rozvoj lidských zdrojů vládou České republiky, jmenování členů a začátek její činnosti. První dvě zasedání byla věnovaná jak dopracování formálního fungování Rady a přípravě koncepce její činnosti, tak i věcným otázkám. Rada se zabývala přípravou Programu realizace Strategie rozvoje lidských zdrojů v ČR, Informací o činnosti krajských rad pro rozvoj lidských zdrojů a možnostmi využití Evropského sociálního fondu v rámci jednotlivých operačních programů - Sektorového operačního programu rozvoje lidských zdrojů, Jednotného programového dokumentu pro Cíl 3 pro Prahu a Společného regionálního operačního programu. Na svém příštím zasedání Rada schválí zadání projektu, jehož cílem bude rozpracování užšího okruhu priorit Strategie tak, aby mohly být realizovány v kratším časovém období, do roku 2010, tedy v horizontu shodném s cíli Lisabonské strategie Evropské unie. Rada se bude také zabývat situací v přípravě velkých projektů pro Evropský sociální fond, které by měly mít rozhodující vliv na pokrok při naplňování jednotlivých politik RLZ ve vazbě na priority Strategie. Národní vzdělávací fond spolu s ministerstvem práce a sociálních věcí pokračují v souladu s návrhem implementace Strategie v systematické podpoře národní i krajské struktury řízení RLZ, metodickém i programovém vedení hlavních kroků. Prioritním a nejtěžším úkolem NVF v roce 2004 bude nesporně maximálně podpořit implementaci a využití Evropského sociálního fondu v ČR. Je to nesmírně obtížný úkol proto, že samotná - kompromisní - implementační struktura je složitá, většina subjektů řídících a implementačních struktur je nová a nezkušená jak v administrativní, tak obsahové znalosti řízení programů a projektů, pozdní schvalování zákona o veřejných zakázkách brzdí konečné dopracování prováděcí dokumentace, tím se také posouvá školení zodpovědných pracovníků, a další. Nicméně, jsme v konkrétní situaci vstupu do Evropské unie, strukturální fondy jsou hlavním nástrojem kompenzace našeho příspěvku do rozpočtu EU a nezbývá, než soustředit veškerý potenciál na jejich maximální a správně zaměřené využití. Znamená to zejména velkou zodpovědnost institucí zodpovědných za implementaci, které musí zajistit to, že investice půjdou do rozvojových oblastí, budou naplňovat strategické cíle naší země, půjdou na budování kapacit, které budou fungovat i po ukončení realizace operačních programů. Administrativní postupy sice musí zajistit správnost a transparentnost financování a naplňování cílů projektů, ale zároveň nesmí zablokovat čerpání prostředků neadekvátní byrokracií. Současné programy jsou o to náročnější na řízení, že obsahují velký podíl investic do budování a rozvoje systémů a institucí, oproti programům existujících členských států, jejich podpora směřuje převážně k jednotlivcům. To samozřejmě vyžaduje znalost a zkušenost ve vazbě na obsah programů. Půjde o zakázky naplňující systémové části jednotlivých opatření operačních programů a na kvalitě formulací jejich zadání bude záležet kvalita výstupů, doporučení a produktů.Toto vidím jako klíčové riziko nejzásadnějších částí programů. Je ten nejnaléhavější čas pro vytváření partnerství mezi institucemi i odborníky k přípravě strategických projektů z pozice lidských zdrojů pro revitalizaci krajů, pro široký rozvoj inovačního prostředí, reformu vědy a výzkumu apod. Přeji vám všem jménem svým i jménem svých kolegů krásné Vánoce a sílu a nadhled do významného roku, který je před námi. Děkuji vám za přízeň a podporu NVF a svým kolegům za skvělou práci, kterou odvedli.
Vaše PhDr. Miroslava Kopicová
ředitelka NVF |
|