LIDÉ JSOU NAŠE NEJVĚTŠÍ BOHATSTVÍ ISO 9001:2000   ISO 10006:2003

Program Phare
Reforma odborného vzdělávání v České republice

Realizace programu

Program se realizoval v období let 1994 -1998 a bylo do něj zapojeno 800 učitelů a 15 000 studentů. Do programu se zapojila řada českých a zahraničních expertů a byly vytvořeny vazby se vzdělávacími institucemi v Evropě. Z prostředků Phare byla programu přidělena částka 4 miliony ECU.

Program byl rozdělen do 6 komponent:

Rozvoj škol, včetně partnerství se školami ze zemí EU

Realizace programu byla od počátku založena na aktivním zapojení 19 pilotních škol, které byly vybrány, aby v praxi realizovaly cíle jednotlivých programových komponent. K zajištění vazby mezi úrovní praktickou a strategickou ustavilo 19 pilotních škol koordinační výbor za účasti všech 19 ředitelů. Na pravidelných jednáních koordinační výbor projednával a podporoval realizaci programu a tím současně docházelo ke zkvalitnění a modernizaci řízení jednotlivých škol. Celý výbor měl jednání s odpovídajícími představiteli ministerstev, evaluátory, kteří pracovali v rámci komponenty evaluace i s řídícími orgány programu. Předseda koordinačního výboru se zúčastňoval jednání odborné poradní komise a řídícího výboru, což představovalo další vazbu mezi školní a politickou úrovní. Trvalý dialog v průběhu realizace projektu značně zvýšil význam a hodnotu programu.

Během realizace různých komponent spolupracovala řada učitelů pilotních škol s PMU na plánování a realizaci přípravy učitelů, tvorbě kurikula, zajišťování vybavení a tvorbě učebních materiálů.

Jedním ze záměrů této komponenty bylo rovněž vytvoření partnerské spolupráce pilotních škol se školami ze zemí EU. Tato partnerská spolupráce byla projednána, definována a nyní se realizuje. Cílem těchto partnerství je zkvalitnit činnost škol v oblastech, které pilotní školy považují za nejpotřebnější. Projekty partnerské spolupráce jsou orientovány na celou škálu témat od zkvalitnění řízení škol a spolupráce se sociálními partnery k zavádění nových metod výuky. Několik projektů partnerské spolupráce bylo přijato programem Leonardo nebo si podalo žádost o rozšířenou podporu úspěšným projektům.

 

Tvorba kurikula, hodnocení a zkoušení

Tato komponenta se soustředila na novou metodiku tvorby kurikula a na tvorbu nových kurikulí v následujících 12 směrech odborného vzdělávání: ekonomie, elektrotechnika, chemie, keramika, obchod, sklo, služby, společné stravování, stavebnictví, strojírenství, textil a zemědělství. Kurikula byla vytvořena jak pro učební tak pro maturitní obory.

Program úzce spolupracoval s Výzkumným ústavem odborného školství (VÚOŠ), který vypracoval novou metodiku tvorby kurikula. Část zodpovědnosti za tvorbu kurikula se zde přenáší na školy vzhledem k decentralizovanému přístupu, který umožňuje větší pružnost a přizpůsobivost vůči lokálním podmínkám. V nové metodice jsou vzdělávací standardy a rámce široce pojatých oborů odborného vzdělávání definovány Ministerstvem, zatímco detailnější obsah kurikula je v kompetenci jednotlivých škol. K vytvoření těchto kurikulí si všech 19 pilotních škol vytvořilo pracovní skupiny, které úzce spolupracovaly s VÚOŠ a úspěšně vypracovaly nová a šířeji pojatá kurikula ve 12 vybraných směrech odborného vzdělávání. VÚOŠ řídil práci těchto pracovních skupin, složených z učitelů pilotních škol, monitoroval a vyhodnocoval realizaci kurikulí. Při realizaci nových kurikulí používají pilotní školy nové metody výuky i hodnocení.

 

Další vzdělávání vedoucích a pedagogických pracovníků škol

V rámci programu se realizovaly různé vzdělávací programy pracovníků pilotních škol. České instituce z oblasti dalšího vzdělávání učitelů a zahraniční vzdělávací instituce v úzké spolupráci vytvořily nové programy dalšího vzdělávání pracovníků odborných škol. Vzdělávací programy byly organizovány formou seminářů v ČR a studijních pobytů v zemích EU. Hlavní vzdělávací programy se zabývaly přípravou v oblasti moderního řízení škol a nových metod výuky odborných předmětů a cizích jazyků. Do vzdělávacích programů se zapojilo celkem asi 300 pracovníků pilotních škol. Jedním z výstupů jsou soubory učebních textů. Ty lze opakovaně použít v dalších kurzech pro učitele jiných než pilotních škol za podpory české vzdělávací instituce a těch účastníků, kteří byli během stávajících kurzů připravováni jako budoucí školitelé.

Všechny vzdělávací činnosti byly připraveny tak, aby reagovaly na naléhavé potřeby aktualizace kompetencí vedoucích pracovníků a učitelů. Patří k nim zapojení učitelů a vedoucích pracovníků do programu prostřednictvím jejich činností v koordinačním výboru a pracovních skupinách i prostřednictvím partnerských aktivit s evropskými školami.

 

Tvorba nových učebních materiálů

Tato komponenta se zaměřuje na tvorbu nových učebních materiálů, potřebných pro realizaci nových kurikulí. VÚOŠ provedl analýzu potřeb nových materiálů a výsledkem této analýzy bylo vytvoření dvou skupin učebních materiálů, které jsou v současné době v rámci programu připravovány, rovněž za podpory expertů z VÚOŠ. První skupina - celkem 25 titulů - byla vytvořena pracovníky pilotních škol na základě jejich aktuálních potřeb ve vztahu k realizaci nového kurikula při výuce jednotlivých předmětů. Druhá skupina obsahuje 5 titulů z následujících oblastí: ekologie, estetika, klíčové dovednosti, občanská nauka a úvod do světa práce. Těchto 5 titulů bylo identifikováno na základě obecnějšího požadavku z více škol. Autory těchto textů jsou odborníci z výše uvedených oblastí.

 

Modernizace vybavení pilotních škol

V průběhu programu obdržely pilotní školy nové vybavení učeben a dílen. Prioritou bylo dodání vybavení potřebného k realizaci nového kurikula ve 12 směrech odborného vzdělávání. Vybavení zahrnovalo hardware i software pro počítače a další nové technologie. Učitelé pilotních škol byli zapojeni jako odborníci na vybavení v rámci svých specializací a pomáhali PMU při identifikaci potřeb, při vypracování specifikací a při vyhodnocení výběrových řízení.

 

Evaluace

Během let 1996-97 provedlo více než 50 českých a 10 mezinárodních expertů analýzu zkušeností pilotních škol, stávajícího systému odborného vzdělávání a zpráv EU a OECD v osmi hlavních problémových okruzích. Zprávy 8 skupin byly široce diskutovány a výsledky diskusí byly shrnuty do tří syntetických zpráv. V závěrečné fázi byl vypracován návrh programového dokumentu, který byl prodiskutován na národním semináři a připraven pro mezinárodní konferenci v říjnu 1997.

Jako součást přípravy programového dokumentu byl realizován studijní program systémů odborného vzdělávání ve formě seminářů v české republice a studijních pobytů v Irsku a ve Finsku. Účastníky byli členové ATF a vedoucí výše zmíněných 8 evaluačních skupin.