Pomoc pro malé a střední podniky

V celé Evropě se malé a střední podniky potýkají s problémem náboru, motivace a udržení zaměstnanců. Vzhledem k tomu, že tyto podniky nejsou schopny nabídnout výhody velkých podniků či atraktivní životní podmínky velkých měst, je pro ně nábor nových pracovníků složitý, motivace problematická a zajištění trvalejšího setrvání zaměstnanců po nemalých investicích k jejich zaškolení velice obtížné Proto Centrum pro srovnávací kulturní studia Univerzity Palackého v Olomouci iniciovalo v roce 2000 v rámci programu Leonardo da Vinci dvouletý pilotní projekt Školení pro evropský trh práce (TELM).

Projekt vznikl především díky dlouholeté spolupráci s několika úřady práce, které pro projekt mj. poskytly skupiny zaměstnanců pro průběžné testování vyvíjených vzdělávacích materiálů, aby co nejvíce odpovídaly potřebám cílových skupin. Cílovými skupinami byli jednak vedoucí pracovníci v oboru řízení lidských zdrojů malých a středních podniků a jednak vedoucí pracovníci v organizacích poskytujících služby malým a středním podnikům. Na projektu se podílelo celkem 15 partnerů ze 4 evropských zemí, a to z České Republiky, Španělska, Francie a Velké Británie.

Výsledným produktem projektu TELM je výukový materiál (kurz), poskytovaný prostřednictvím Internetu. Tato forma zajišťuje účastníkům přístup k materiálům kdekoliv (i na pracovišti) a umožňuje jim individuálně si volit formu a tempo studia. Při práci s výukovým materiálem účastníci

  • se seznámí s organizační strukturou a fungováním Evropské unie,
  • získají informace o evropské politice zaměstnanosti, o její legislativě a iniciativách,
  • najdou příklady úspěšné implementace politiky zaměstnanosti Evropské unie v oblasti malých a středních podniků,
  • naučí se pracovat s informacemi týkajícími se využívání nástrojů pro podporu MSP a zavádění evropské politiky zaměstnanosti.

Základním principem výukového materiálu je tzv. sebeřízené sebevzdělávání. Spočívá v tom, že hlavní cíl kurzu je daný, obsah materiálu také, cestu k dosažení cíle si však každý účastník volí sám. Kdykoliv se účastník dostane v kurzu "na rozcestí", má k dispozici průvodce, který poradí, jak dál a upozorní na případná úskalí.

K dispozici je také jako součást materiálů "zápisník", do nějž si studenti mohou kopírovat jimi vybrané části textu, psát vlastní poznámky a vytvářet si tak další studijní pomůcku. Zápisník pak může představovat "výtah" toho nejpodstatnějšího z obsahu kurzu. Pro snadnější orientaci je zápisník rozdělen do stejných sekcí, jako obsah kurzu.


Ukázky informační části a případových studií z kurzu internetu
Ukázky informační části a případových studií z kurzu internetu
Ukázky informační části a případových studií z kurzu internetu.

Výkon jednotlivých studentů je hodnocen na základě autokorektivního testu. Ten se skládá ze 24 otázek rozdělených do pěti částí (dle obsahové struktury kurzu). Každá z těchto částí je vyhodnocena samostatně, po splnění veškerých částí testu je vyhodnocen celkový výkon studenta. Na základě tohoto hodnocení je možné stanovit, do jaké míry byl student úspěšný.

Celkový materiál odpovídá 180 hodinám klasické výuky a existuje ve čtyřech jazykových verzích: české, španělské, anglické a francouzské. Kromě výukového materiálu poskytovaného prostřednictvím Internetu, který tvoří jádro celého produktu TELM, byly vytvořeny i další produkty, například

  • příručka pro lektory kurzu (česky, anglicky, španělsky a francouzsky),
  • příručka pro studenty kurzu (rovněž ve čtyřech jazycích),
  • informační databáze pro malé a střední podniky a organizace poskytující podporu MSP v jazyce českém, anglickém, španělském a francouzském.

Výukové materiály projektu TELM jsou dostupné v elektronické podobě na internetových stránkách


Jarmila Whittakerová


   

OBSAH

Kvalita v projektech mobility programu Leonardo da Vinci

Leonardo pomáhá sluchově postiženým

Pomoc pro malé a střední podniky

Projekty generace 2003

Semináře v krajích

Nové publikace

Užitečné adresy
 
 
 
PDF verze PDF verze

STARŠÍ ČÍSLA