Leonardo pomáhá sluchově postiženým

Slepota odděluje člověka od věcí, hluchota od lidí.
(slepohluchá Američanka Helena Kellerová)

Mladí neslyšící lidé jsou jednou z nejvíce znevýhodněných skupin na volném trhu práce. Hluchota je především komunikační handicap, který ztěžuje jejich kontakt se slyšící většinou. A aby to bylo ještě horší – vada sluchu zásadně komplikuje vzdělávání. Laici si většinou myslí, že stačí naučit neslyšící číst a pak se již mohou normálně vzdělávat ze psaných textů. Pouze odborníci však vědí, že neslyšící převážně nečtou.

Z ověřování vyvíjených vzdělávacích materiálů
Z ověřování vyvíjených vzdělávacích materiálů

Na úrovni vzdělávání neslyšících se v minulosti neblaze podepsal i zcela nesmyslný zákaz používání znakové řeči v jejich vzdělávání. Neslyšící tak nejen nečtou, ale i úroveň jejich všeobecného vzdělání je velmi nízká přesto, že jsou zcela normálně inteligentní. Jejich možnosti uplatnění na volném trhu práce jsou tudíž velmi omezené a stále se snižují. Technický pokrok sice mnoho tradičních profesí, ve kterých neslyšící pracovali, zlikvidoval, avšak na druhé straně vytváří pracovní příležitosti nové. Jednou z nejatraktivnějších možností jsou nové informační a komunikační technologie a především pak internet. Internet je navíc pro neslyšící téměř ideálním médiem, protože je převážně vizuální.

Od roku 2000 pracuje Federace rodičů a přátel sluchově postižených na pilotním projektu Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící. Ve spolupráci s nejlepšími odborníky v oblasti vad sluchu (z nichž někteří jsou sami neslyšící) vytváří a ověřuje vzdělávací programy o informačních a komunikačních technologiích srozumitelné pro neslyšící mládež a rozvíjí nové metody, jak zvýšit kompetence neslyšících ve čteném a psaném národním jazyce a angličtině. Na projektu se podílí celkem devět partnerů z České republiky, Anglie, Belgie a Rakouska.

Výsledkem projektu budou osnovy, metodika výkladu a učební texty a materiály pro výuku šesti kurzů:

  1. Základy práce s počítačem a internetem.
  2. Zvýšení kompetence neslyšících v národním psaném a čteném jazyce (v češtině, angličtině, němčině a holandštině).
  3. Základy počítačové a internetové psané a čtené angličtiny (pro neanglické neslyšící).
  4. Základy počítačové typografie.
  5. Vytváření webových stránek.
  6. Jak se na internetu uživit.

Významným dalším výsledkem projektu je i vytvoření terminologie pro odborné termíny z oboru počítačů a internetu a typografie ve znakových jazycích partnerských zemí.

Projekt ocenil na tiskové konferenci i ministr informatiky Vladimír Mlynář
Projekt ocenil na tiskové konferenci
i ministr informatiky Vladimír Mlynář

V prvním roce projektu byly vyvíjeny pracovní verze uvedených kurzů. Ve druhém roce pak byly navržené koncepty a metody výuky ověřovány na reprezentativních vzorcích neslyšících. V České republice tvořilo vzorek devět sluchově postižených, kteří byli úmyslně vybráni tak, aby se jejich vzdělávací potřeby co nejvíce lišily. Byli mezi nimi neslyšící od narození (dříve tzv. hluchoněmí), ohluchlí i lidé se zbytky sluchu. Dva z nich mají velmi těžké kombinované postižení, jeden je imigrant z Ukrajiny (takže ani čeština ani český znakový jazyk nejsou jeho rodnými jazyky). Z pedagogického hlediska představuje takto různorodý vzorek studentů "noční můru". Byl však zvolen úmyslně, aby byl projekt ověřen za nejtěžších možných podmínek. Ověřovací období probíhalo v ČR od února do listopadu 2002 a vyžádalo si téměř 1 100 hodin. Účastníci měli k dispozici psané texty, přednášky byly současně zřetelně a nahlas artikulovány (odezírání a zbytky sluchu), promítány v podobě elektronických prezentací a tlumočeny do českého znakového jazyka. Ověřovací období bylo ukončeno slavnostní tiskovou konferencí, na které účastníkům předal pamětní listy ministr informatiky Vladimír Mlynář.

Nejdůležitější však je, že všichni účastníci kurzu nakonec dokázali připravit výroční zprávu organizace neslyšících pro tisk, vytvořili si vlastní webové stránky a zdokonalili se v psané a čtené češtině i angličtině. A to nejlepší nakonec: Na nezávislém zkušebním místě se všichni frekventanti podrobili testům z Evropského počítačového certifikátu (ECDL). Čtyři neslyšící zvládli testy v celém rozsahu (7 modulů), další dva ECDL START (4 moduly) a ještě další dva uspěli alespoň ve dvou a jednom modulu. Jsou to první neslyšící u nás s mezinárodně platným dokladem o počítačové kvalifikaci. Tři z účastníků již nalezli zaměstnání. V posledním roce projektu se všechny texty a metodiky na základě získaných poznatků dále upravují a překládají do jazyků partnerských zemí. Vytvořené materiály budou předány všem školám pro sluchově postižené a všem úřadům práce pro rekvalifikační kursy pro neslyšící. Předpokládáme však, že mohou najít i další uplatnění. Nejen neslyšící totiž ocení maximální srozumitelnost a názornost výkladu.


Jaroslav Hrubý


   

OBSAH

Kvalita v projektech mobility programu Leonardo da Vinci

Leonardo pomáhá sluchově postiženým

Pomoc pro malé a střední podniky

Projekty generace 2003

Semináře v krajích

Nové publikace

Užitečné adresy
 
 
 
PDF verze PDF verze

STARŠÍ ČÍSLA