Pro Futuro 2001/5

ISSN 1212-9739
Stáhnout bulletin ve formátu PDF Archív všech čísel Pošlete mail do redakce

 

 OBSAH 


 

Rozvoj lidských zdrojů v nemocnicích

Kvalita života v sobě zahrnuje i péči o zdraví. Významnou součástí sektoru zdravotnictví jsou nemocnice. Kvalita jejich služeb poskytovaných nám občanům, tj.svým zákazníkům - stávajícím či potenciálním pacientům, je životně důležitá.

České zdravotnictví se v současné době potýká řadou problémů. Jeho rozvoj je a v příštích dvaceti letech bude, stejně jako ostatní sektory, pod vlivem globalizace a evropské integrace. Aby nemocnice v evropském konkurenčním prostředí obstály, mnohé se musí změnit.

Když jsme se před čtyřmi roky ve spolupráci několika řediteli nemocnic snažili specifikovat zadání pro program na podporu rozvoje managementu a lidských zdrojů v nemocnicích, vycházeli jsme z všeobecně platného předpokladu,že rozhodující podmínkou pro rozvoj jakékoli organizace je vysoká úroveň a angažovanost všech zaměstnanců ve prospěch cílů této organizace. V tomto zaměření byl formulován program reagující na současné hlavní problémy a bariéry zvyšování úrovně řízení a rozvoje lidských zdrojů v českých nemocnicích cílem zvyšovat odpovědnost jak managementu,tak všech zaměstnanců za úspěšnost nemocnice.

Odpovědnost ve vztahu k pacientovi plynoucí z poslání medicíny je jedna stránka. Odpovědnost k nemocnici jako firmě druhá stránka, jež se může výrazně pozitivně promítnout do hospodaření nemocnice. Je-li nemocnice prosperující, lépe se může starat nejen o pacienty, ale i o své zaměstnance, a tak má větší šanci stát se úspěšnou v budoucím evropském konkurenčním prostředí. V příhraničních nemocnicích to již pociťují. Na tomto poli je však třeba mnohé změnit a nemocnice musí v prvé řadě začít kultivací svého sociálního prostředí. Není to však samozřejmě jen interní záležitostí nemocnic, ale také jejich zřizovatelů, odborových orgánů, a především státní správy, která vymezuje koncepční, legislativní a metodický rámec pro nemocnice. Současné ekonomické podmínky nevytvářejí klima pro ekonomickou odpovědnost nemocnic, spíše způsobují komplikace, které neumožňují jejich vrcholovým manažerům využití stimulačních a motivačních nástrojů pro rozvoj lidských zdrojů. Někteří manažeři nemocnic nezískali dokonce pro svoji odvahu realizovat aktivní systémový přístup ke zdokonalení řízení podporu zřizovatelů, ale zaplatili sami ztrátou postavení. Přesto, že externí prostředí nemocnic zatím nevytváří pro rozvoj managementu správné klima, nemohou nemocnice vyčkávat a musí začít u sebezdokonalování.

Dva návazné pilotní projekty Phare, které se realizovaly ve třech pilotních nemocnicích, reagovaly především na vnitřní rezervy nemocnic, a to především na

mezery ve strategickém řízení

nepochopení manažerské role lékaři

obrovské rezervy v oblasti rozvoje a využití lidského potenciálu, zaměřené zejména na

rozvoj sounáležitosti zaměstnanců s nemocnicí, neboť neloajalita a s tím spojená fluktuace je v nemocnicích velmi častá

delegování pravomocí a přijímání odpovědnosti, neboť neochota řídit a snaha snižovat svoji zodpovědnost, která se do značné míry projevuje i snahou stát se pouze vykonavatelem rozhodnutí vyšších článků řízení, je specifickou bariérou

na odstraňování neochoty ke změnám a týmové práci, zvyšování úrovně komunikace, neboť sociální prostředí nemocnic zůstávalo relativně dlouho v nezměněné formě, bez vstupu nových poznatků a přístupů v oblasti rozvoje a řízení lidských zdrojů.

Cílem projektů bylo přispět ke změně "kultury" v nemocnicích prostřednictvím změny postojů a chování manažerů a ostatních zaměstnanců, zvýšení úrovně řízení nemocnice prostřednictvím lidského kapitálu, kterým disponují, a tím tak ve svém důsledku dosáhnout zlepšení ekonomické situace nemocnice. Je to zápas prostředím a zaběhnutou kulturou, která je pozůstatkem minulosti, kdy byl kladen důraz především na vysokou odbornost lékařů a v naprostém pozadí zůstávala jejich manažerská odbornost.

Pilotní projekty Národního vzdělávacího fondu poskytly manažerům pilotních nemocnic nejen nové poznatky z oblasti rozvoje a řízení lidí, ale pomocí českých a zahraničních poradců se je učili aplikovat při praktickém řízení změn ve svých nemocnicích. České nemocnice jsou zatím většinou podprůměrné ve využití lidského potenciálu, a proto se i dílčí změny projevily pozitivním dopadem.

Zkušenosti manažerů pilotních nemocnic byly prezentovány na společné konferenci Asociace českých a moravských nemocnic, Asociace nemocnic ČR, Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR a Národního vzdělávacího fondu, která se uskutečnila 10. října 2001 v Praze za účasti rekordního počtu 160 vrcholových manažerů a odborových představitelů nemocnic. U kulatého stolu, ke kterému společně zasedli představitelé státní a veřejné správy, profesních a odborových orgánů a odborníci v problematice RLZ, seprojednávaly mnohé problémy a bariéry rozvoje při řízení lidských zdrojů v nemocnicích. Deklarovaný společný zájem řešit tyto problémy je příslibem pro budoucnost.

 

Ing. Eva Bosáková, CSc.