Leonardo INFO

číslo 6, 2002

OBSAH

Nová Výzva Evropské komise

Česko-rakouský seminář

Co je tematický monitoring?

Úspěch českých projektů

Seminář o projektech mobilit

Zvyšování kvality projektů mobilit

Jak do zahraničí s Leonardem

Ohlasy programu v tisku

Leonardo v Kroměříži

Leonardo na výstavě

Užitečné adresy

 

 

STARŠÍ ČÍSLA

Nová Výzva Evropské komise

Evropská komise vydává jednou za dva až tři roky dokument s názvem Výzva k předkládání projektů programu Leonardo da Vinci. V něm specifikuje své záměry pro určité období implementace programu a také organizační věci, např. termíny pro předkládání návrhů projektů). V polovině roku 2002 publikovala EK Výzvu k předkládání projektů na období 2003 - 2004. Je to v pořadí již druhá Výzva ve druhém období programu (2000 - 2006). Předpokládá se, že v roce 2004 EK ještě vyhlásí Výzvu na období 2005 - 2006. Nová Výzva přinesla několik novinek.

Zatímco cíle programu Leonardo da Vinci zůstávají od začátku celého druhého období programu (2000 - 2006) stejné, změnily se pro léta 2003 a 2004 tematické priority programu. K nim se mají vztahovat cíle a obsah budoucích projektů. Tematické priority programu jsou stanoveny se zřetelem k zásadám vzdělávací politiky EK, které byly v posledních letech prezentovány v několika důležitých dokumentech generálního direktorátu Vzdělávání a kultura Evropské komise. Patří k nim např. Memorandum o celoživotním učení z roku 2000 nebo sdělení EK z listopadu loňského roku Evropský prostor pro celoživotní učení. Nové tematické priority jsou tři:

  1. Uznávat a oceňovat učení. Nové projekty se mají zaměřovat zejména na vyvíjení nových trvalých a přenositelných přístupů k uznávání a oceňování formálního, neformálního i informálního učení, na vyvíjení způsobů certifikace směřujících k transparentnosti osvědčení, kvalifikací a kompetencí a také na výměnu zkušeností a osvědčených praktických postupů v oblasti identifikace, hodnocení a uznávání informálního a neformálního učení.
  2. Nové formy učení a výuky a základní dovednosti v rámci odborného vzdělávání. Projekty vztahující se k této prioritě by se měly zaměřovat např. na zvyšování kvality a relevance učebních materiálů, služeb a procesů učení, na zvyšování motivace k učení, na vytváření vhodného prostředí pro další učení a efektivnější využívání zdrojů. Projekty by také měly zvyšovat využívání informačních a komunikačních technologií ve specifickém vzdělávacím prostředí, např. při vzdělávání znevýhodněných osob.
  3. Poradenství. Nové projekty se mají zaměřovat např. na zdokonalování systémů a metod individuálního poradenství pro mládež i dospělé, jež by pomohly lidem dosáhnout celoživotního zaměstnání a zaměstnatelnosti. Mají také vyvíjet efektivnější postupy poskytování informací využitelných pro volbu kariéry a usnadňovat přístup k těmto informacím.

Kromě tematických priorit a specifických pokynů týkajících se určitých druhů projektů (např. projektů mobilit) nebo určitých znaků projektů (např. diseminace - šíření informací a výsledků projektů) je důležitým oddílem Výzvy část zabývající se termíny pro předkládání návrhů projektů. Pro projekty generace 2003 je stanoví Výzva takto: návrhy projektů mobilit (originál a 3 kopie) je potřeba odeslat Národní agentuře programu nejpozději 14. února 2003 a předběžné návrhy pilotních projektů a projektů jazykových dovedností (originál a 4 kopie) do 4. listopadu 2002.

V souvislosti s Výzvou upravila EK rovněž formuláře přihlášek projektů a text instruktivních příruček pro předkladatele projektů. Ty jsou spolu s celým textem Výzvy v anglickém i českém znění uveřejněny na webových stránkách Národní agentury programu (www.nvf.cz/leonardo).