Program Reforma odborného vzdělávání
vrcholí
Program Phare Reforma odborného vzdělávání, jehož řídící
jednotka pracuje při Národním vzdělávacím fondu,
již přešel do důležitého období šíření dosažených výsledků. Když byly
koncem minulého roku předány výsledky evaluace programu Ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy ČR jako realizátoru těchto výsledků,
ustavilo ministerstvo pracovní skupinu a pověřilo ji úkolem podporovat šíření
výsledků programu na úrovni celého systému odborného vzdělávání. Na návrh této
pracovní skupiny MŠMT rozhodlo, aby byl programový dokument "Vzděláváním k
prosperitě", shrnující výsledky programu a obsahující návrh strategie
odborného vzdělávání pro příští léta, předložen do široké veřejné diskuse.
Proto byl dokument "Vzděláváním k prosperitě, Na cestě k učící se
společnosti" koncem února rozeslán s průvodním dopisem ministra školství,
mládeže a tělovýchovy více než třem tisícům adresátů. Byly mezi nimi
například všechny odborné školy, školské úřady, Česká školní inspekce,
úřady práce, okresní hospodářské komory, živnostenská společenstva, odvětvové
asociace podniků atd. Všechny tyto instituce byly vyzvány, aby k navržené strategii
odborného vzdělávání zaujaly své stanovisko. Dokument "Vzděláváním k
prosperitě" totiž obsahuje řadu závažných návrhů, které mají své
příznivce i odpůrce. Návrhy vycházejí ze současných problémů našeho systému
odborného vzdělávání i z očekávaných budoucích nároků a týkají se různých
stránek odborného vzdělávání. Usilují ve svém souhrnu o to, aby český systém
odborného vzdělávání prodělal zásadní změnu: opustil svou dosavadní uzavřenost
uvnitř resortu školství a více se propojil s podniky, trhem práce a zaměstnaností.
K tomu směřují například návrhy na změny v řízení odborného vzdělávání.
Navrhuje se, aby kompetence ve zřizování odborných škol, v rozhodování o struktuře
jejich oborů a o alokaci finančních prostředků byly přesunuty z MŠMT na
regionální úroveň. Navrhuje se také, aby na všech úrovních řízení (národní,
sektorová, regionální, lokální) získali kompetence také představitelé
sociálních partnerů, zejména zaměstnavatelů.
Pokud jde o financování odborného vzdělávání, navrhuje se zavést vícezdrojové
financování spolu se zavedením finanční motivace zaměstnavatelů prostřednictvím
diferenciace daní a odvodů na politiku zaměstananosti. Tyto a další návrhy by měly
pomoci zmírnit existující nepříznivý, ba hrozivý vývoj struktury počátečního
odborného vzdělávání, který se vyznačuje mj. stále většími rozdíly mezi
strukturou absolventů odborných škol a potřebami zaměstnavatelů a také stále
stoupající nezaměstnaností absolventů. Pokouší se napravit také nepříznivý
vývoj ve struktuře nákladů na odborné vzdělávání a stále více zaostávající
investování do odborného vzdělávání.
Předpokladem pro účinnou diskusi je dobrá informovanost o všech těchto
návrzích. Proto se v březnu a dubnu uskutečnilo 9 regionálních seminářů pro
pracovníky odborného školství. Zúčastnilo se jich více než tisíc zástupců
odborných škol, školských úřadů a úřadů práce. Kromě toho se uskutečnily
další semináře pro zástupce okresních hospodářských komor a živnostenských
společenstev. Připravují se také semináře, které by měly pomoci propracovat
postupy začleňování sociálních partnerů do rozhodování o odborném vzdělávání
a postupy vypracování systému kvalifikací, který u nás dosud chybí.
Stanoviska vyjádřená během veřejné diskuse budou uceleně zpracována. První
výsledky diskuse budou prezentovány teď v květnu na již tradičním kroměřížském
fóru o odborném vzdělávání, jehož je Národní vzdělávací fond
spolupořadatelem. S přihlédnutím k výsledkům diskuse bude programový dokument
"Vzděláváním k prosperitě" v létě upraven, rozšířen o vztahy k
dalším částem školské i vzdělávací soustavy a doplněn o návrh postupu akcí. V
této podobě bude prezentován v září na konferenci, která několikaletý program
Phare Reforma odborného vzdělávání ukončí. Zůstane po něm ucelený
prodiskutovaný návrh strategie odborného vzdělávání, k němuž od svého počátku
směřoval.
Jaromír COUFALÍK, NVF |