Program Reforma odborného vzdělávání vrcholí


Program Phare Reforma odborného vzdělávání, jehož řídící jednotka pracuje při Národním vzdělávacím fondu, již přešel do důležitého období šíření dosažených výsledků. Když byly koncem minulého roku předány výsledky evaluace programu Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ČR jako realizátoru těchto výsledků, ustavilo ministerstvo pracovní skupinu a pověřilo ji úkolem podporovat šíření výsledků programu na úrovni celého systému odborného vzdělávání. Na návrh této pracovní skupiny MŠMT rozhodlo, aby byl programový dokument "Vzděláváním k prosperitě", shrnující výsledky programu a obsahující návrh strategie odborného vzdělávání pro příští léta, předložen do široké veřejné diskuse. Proto byl dokument "Vzděláváním k prosperitě, Na cestě k učící se společnosti" koncem února rozeslán s průvodním dopisem ministra školství, mládeže a tělovýchovy více než třem tisícům adresátů. Byly mezi nimi například všechny odborné školy, školské úřady, Česká školní inspekce, úřady práce, okresní hospodářské komory, živnostenská společenstva, odvětvové asociace podniků atd. Všechny tyto instituce byly vyzvány, aby k navržené strategii odborného vzdělávání zaujaly své stanovisko. Dokument "Vzděláváním k prosperitě" totiž obsahuje řadu závažných návrhů, které mají své příznivce i odpůrce. Návrhy vycházejí ze současných problémů našeho systému odborného vzdělávání i z očekávaných budoucích nároků a týkají se různých stránek odborného vzdělávání. Usilují ve svém souhrnu o to, aby český systém odborného vzdělávání prodělal zásadní změnu: opustil svou dosavadní uzavřenost uvnitř resortu školství a více se propojil s podniky, trhem práce a zaměstnaností. K tomu směřují například návrhy na změny v řízení odborného vzdělávání. Navrhuje se, aby kompetence ve zřizování odborných škol, v rozhodování o struktuře jejich oborů a o alokaci finančních prostředků byly přesunuty z MŠMT na regionální úroveň. Navrhuje se také, aby na všech úrovních řízení (národní, sektorová, regionální, lokální) získali kompetence také představitelé sociálních partnerů, zejména zaměstnavatelů.

Pokud jde o financování odborného vzdělávání, navrhuje se zavést vícezdrojové financování spolu se zavedením finanční motivace zaměstnavatelů prostřednictvím diferenciace daní a odvodů na politiku zaměstananosti. Tyto a další návrhy by měly pomoci zmírnit existující nepříznivý, ba hrozivý vývoj struktury počátečního odborného vzdělávání, který se vyznačuje mj. stále většími rozdíly mezi strukturou absolventů odborných škol a potřebami zaměstnavatelů a také stále stoupající nezaměstnaností absolventů. Pokouší se napravit také nepříznivý vývoj ve struktuře nákladů na odborné vzdělávání a stále více zaostávající investování do odborného vzdělávání.

Předpokladem pro účinnou diskusi je dobrá informovanost o všech těchto návrzích. Proto se v březnu a dubnu uskutečnilo 9 regionálních seminářů pro pracovníky odborného školství. Zúčastnilo se jich více než tisíc zástupců odborných škol, školských úřadů a úřadů práce. Kromě toho se uskutečnily další semináře pro zástupce okresních hospodářských komor a živnostenských společenstev. Připravují se také semináře, které by měly pomoci propracovat postupy začleňování sociálních partnerů do rozhodování o odborném vzdělávání a postupy vypracování systému kvalifikací, který u nás dosud chybí.

Stanoviska vyjádřená během veřejné diskuse budou uceleně zpracována. První výsledky diskuse budou prezentovány teď v květnu na již tradičním kroměřížském fóru o odborném vzdělávání, jehož je Národní vzdělávací fond spolupořadatelem. S přihlédnutím k výsledkům diskuse bude programový dokument "Vzděláváním k prosperitě" v létě upraven, rozšířen o vztahy k dalším částem školské i vzdělávací soustavy a doplněn o návrh postupu akcí. V této podobě bude prezentován v září na konferenci, která několikaletý program Phare Reforma odborného vzdělávání ukončí. Zůstane po něm ucelený prodiskutovaný návrh strategie odborného vzdělávání, k němuž od svého počátku směřoval.

Jaromír COUFALÍK, NVF