Nároky informační společnosti 21.
století
na vzdělávání a schopnosti manažerů
V době, kdy jsou naše média zaostřena na ekonomickou krizi,
finanční skandály a červnové předčasné volby, máme tendenci vnímat pouze
některé z významných transformací, ke kterým dochází v naší společnosti.
Neméně významným posunem, který byl u nás nastartován zejména v souvislosti s
celospolečenskými změnami po roce 1989, je přechod české společnosti do věku
informačních a komunikačních technologií. Tato "třetí vlna", která
začíná zasahovat také naši společnost, nespočívá pouze v zavádění
digitálních telefonních ústředen, používání mobilních telefonů a zvýšeném
zájmu o Internet. Podstatou změny je přechod od industriální společnosti ke společnosti
informační, ve které se význam a vliv jednotlivých jejích prvků neodvíjí od
přímého vlastnictví industriálních komodit, ale závisí na rychlosti a kvalitě
přístupu k informačním zdrojům, schopnosti používat informace strategicky,
analyzovat je a znát jejich hodnotu.
Takové změny ve společnosti s sebou přinášejí nároky na vzdělání a
schopnosti pracovní síly, změny v dělbě práce a způsobu myšlení. Právě
moment pochopení významu a moci informací a ocenění informačního průmyslu jsou
základem pro změny ve způsobech myšlení, od kterých se pak odvíjejí organizace
práce, zavádění nových prvků do vzdělávacího procesu a priority v investicích.
Nové nároky na pracovní sílu již patrně pocítil každý, kdo v poslední
době prošel přijímacím pohovorem do zaměstnání. Dnes je již prakticky nemožné
obstát v zaměstnání bez znalosti práce s počítačem a další výpočetní a
komunikační technikou, jejíž zvládnutí je považováno za druhou gramotnost. Vlivem
zpětné vazby mezi trhem práce a nabídkou vzdělávacích institucí jsou studující
na některé z těchto nároků připravováni již během studia, popřípadě se tento
nedostatek řeší pomocí krátkodobých účelově zaměřených vzdělávacích kurzů.
Tato relativně pružná reakce však zdaleka nestačí na to, aby naše pracovní síla
cele obstála v informační společnosti.
Nutnými kroky jsou totiž změny ve způsobu uvažování, žebříčku priorit a
dělbě práce. Mnozí pochopili nebo museli pochopit, že investice do komunikační
a výpočetní techniky se vyplatí. Nasazení této techniky umožňující "výzkum
od stolu" a zároveň druhotná závislost na ní však s sebou nese také nutnost
investic do určitého typu pracovních sil nebo služeb. Poptávka po osobách, které
jsou schopny technicky zvládat práci s touto technikou a zajistit její chod je značně
vysoká. Tady problém není. Investice do výpočetní techniky bude však plně
zhodnocena až ve chvíli, kdy zejména na odpovědnějších pracovních místech bude
nasazena na získávání, zpracování a analýzu informací strategické povahy pro
danou oblast činnosti. Právě zde vězí nejnáročnější část transformace: zvýšení
informační kultury, používání služeb informačního průmyslu a změny v organizaci
pracovních sil.
Nároky informační společnosti na zlepšení informační kultury budou logicky
nejvíce pociťovat osoby v řídících funkcích, manažeři. V rozhodovacích procesech
se již nemohou spolehnout pouze na vlastní intuici, znalosti a zkušenosti, ale kvalita
a správnost jejich rozhodnotí se bude odvíjet od kvality, aktuálnosti a relevance
informací, které měli pro dané rozhodnutí k dispozici. K takovým informacím však
mají zpravidla zprostředkovaný přístup a tak se jejich informační kultura odvíjí
mimo jiné i od toho, zda dovedou správně odhadnout význam těchto zprostředkovatelů
a zda jsou zvyklí služeb informačního průmyslu využívat. Konkrétním projevem
informační kulturnosti je tedy - v závisloti na možnostech a nárocích dané
instituce - získávání vlastních kvalifikovaných pracovních sil, které budou
potřebné informace získávat, zpracovávat nebo analyzovat, popřípadě objednávání
si takových služeb od některé ze součástí informačního průmyslu: informačních
a databázových center, informačních specialistů a tzv. "information
brokers".
Vzhledem k tomu, že kvantita informací a informačních zdrojů narůstá
exponenciální řadou, není možné, aby ti, kteří rozhodují a potřebují mít
rychle potřebné informace k dispozici, byli zároveň vždy schopni si tyto informační
podklady sami připravit. Pro práci s velkým množstvím zdrojů informací různého
typu i kvality a pro výsledné zpracování a analýzu nalezeného je nutná speciální
kvalifikace, založená na pohotové orientaci v informačních zdrojích, schopnosti
rozlišit kvalitní a významné zdroje informací od nerelevantních, zvládání
rešeršních technik, znalostech prohledávacích strategií a dalších schopnostech
vyplývajících z výše uvedených nároků. Specialisté, kteří disponují těmito
znalostmi a se stoupající praxí u nich stoupá i rychlost a kvalita odezvy na zadané
požadavky, se nazývají informační profesionálové, v komerční sféře pak
často "information brokers".
Stoupající význam informací a jejich zdrojů se také zrcadlí ve faktu, že
přístup do mnohých z informačních databází a služeb, není zadarmo a jejich cena
se zpravidla odvíjí od kvality a strategického významu zdroje. Právě proto v
informační společnosti vznikají nejen nová pracovní místa ale i celé instituce
mající přístup k profilovaným zdrojům informací a zároveň disponující pracovní
silou s výše zmíněnými kvalifikacemi.
Národní vzdělávací fond proto zastřešuje jeden z
takových projektů zacílených na zvyšování informační kultury v ČR. Služby Informačního střediska pro rozvoj managementu
(ISRM), projektu, který podporuje Národní vzdělávací fond (NVF) a jehož
vykonavatelem je knihovna Českého
manažerského centra (CMC) v Čelákovicích, jsou zaměřeny především na dvě
cílové skupiny: na manažery a na vzdělávací instituce v oblasti managementu.
Oběma skupinám jsou poskytovány rešerše z informačních databází a jiných
zdrojů, založené nejen na přístupech k významným zdrojům informací, ale
především na kvalifikacích informačních profesionálů, kteří rešerše
připravují. ISRM vydává ojedinělý referátový
časopis "Management Digest", který podporuje informovanost o
zajímavých novinkách a trendech v oblasti rozvoje managementu formou anotací našich i
zahraničních knih a také abstraktů článků z časopisů s následnou možností
pořízení celého článku. Klasickou informační službou vycházející ze
základního stavebního kamene projektu - Knihovny CMC - jsou výpůjčky knižních
titulů.
Důraz informační společnosti na význam a moc informací je velkou výzvou nejen
pro manažery samotné, ale také pro vzdělávací instituce, které připravují ve
svých kurzech nebo seminářích novou generaci manažerů 21. století. Schopnost naší
společnosti vstoupit do věku informací se odvíjí od schopnosti adaptovat se na jeho
nové nároky. Tuto schopnost by právě měly zajistit vzdělávací instituce cílenou
přípravou budoucích manažerů na podmínky informační společnosti, nároky a
požadované schopnosti. Právě pochopení klíčovosti informačních zdrojů, práce s
nimi a návyky používat informačních služeb by se měly stát nedílnou součástí
práce budoucích manažerů. Služby ISRM proto zahrnují i informatické semináře
připravované společně s odborníky z Ústavu
informačních studií a knihovnictví FF UK, jejichž účastníci se učí prakticky
využívat informačních zdrojů. Zvláštní informační službou centra je také zprostředkování
informací o vzdělávacích institucích u nás i v zahraničí z unikátní
databáze Clearing House ISRM, která obsahuje obecné informace o institucích
působících v České republice, Evropě a Severní Americe, přehled kurzů, informace
o jejich obsahu a zaměření, informace o přihláškách a možnostech studia, výukové
materiály, knihy, případové studie a výzkumné zprávy.
Projekt Informačního centra rozvoje managementu se úspěšně rozběhl v roce 1996.
Od této doby se snaží zkvalitňovat nabízené informační služby a především tyto
služby neustále propagovat a ulehčovat k nim přístup. Marketing informačních
služeb má ve společnosti, která je teprve na počátku transformace do věku
informací, jednu z nejnáročnějších úloh. Pozitivní ohlasy na služby ISRM a
rostoucí využívání informací spojené s rutinním zvládáním komunikačních
technologií a výpočetní techniky ukazuje, že takové projekty mají v informační
společnosti 21. století budoucnost.
Petra JEDLIČKOVÁ, ISRM
Poznámka:
Podrobnější informace o projektu ISRM, jeho službách a představení jednotlivých
jeho produktů (zejm. Management Digestu) bude k dispozici v příštích číslech Pro
Futuro nebo je jinou formou přístupná již nyní na WWW
stránkách střediska.
|