8. SEKTOROVÉ REFORMY

Celkovou reformu veřejné správy ČR bude třeba v jednotlivých sektorech provádět prostřednictvím sektorových reforem. V tomto dokumentu se neuvádějí specifické reformní úkoly jednotlivých sektorů, nýbrž pouze společné úkoly a zásady sektorových reforem. Každá sektorová reforma by měla mít svůj vlastní strategický program.

8.1 Postavení a obsah sektorových reforem

Reformy v jednotlivých sektorech veřejné správy jsou nedílnou součástí celkové reformy. Proto převezmou všechny její společné zásady a úkoly obsažené v této strategii, aplikace bude však dle potřeby přizpůsobena podmínkám sektoru. Jednotlivé sektorové reformy mohou navíc obsahovat specifické reformní úkoly, které se týkají výlučně nebo převážně daného sektoru, a to především institucionální a další změny prováděné v rámci příprav na členství v EU (kap.3).

Sektorové reformy položí důraz na vypracování sektorových analýz, rozvojových strategií a politik, a na rozvoj sektoru a činnosti sektorových orgánů v nových podmínkách, vytvořených členstvím v EU. Stěžejními kapitolami sektorových reforem bude spoluúčast sektorů na přípravě a provádění decentralizace státní správy a územně-správní reformy, a modernizace řízení lidských zdrojů a vzdělávání v rámci sektoru na základě principů společných pro celou veřejnou správu. Sektorové reformy mohou obsahovat i další změny za účelem zvýšení kvality, účinnosti a hospodárnosti veřejné správy v daném sektoru. Takové změny mohou být iniciativně navrženy orgány odpovědnými za reformu v sektoru a projednány s ústředním sekretariátem reformy, a v případě potřeby s vládním výborem pro reformu.

8.2 Zásady a formy provádění

Vedoucí a odborní pracovníci odpovědní za řízení a koordinování reformy musí být určeni v každém sektoru (viz odst. 11.2). Budou instruováni a budou pracovat pod metodickým vedením sekretariátu reformy, který bude odpovídat rovněž za celkovou koordinaci všech úseků reformy, včetně reforem sektorových. Sekretariát reformy připraví pro strukturu a obsah sektorových reforem osnovu a metodický návod.

Sektorové reformy jsou ve skutečnosti zahajovány již v současné době, jednotlivými reformními opatřeními, na kterých se již pracuje. Do června 1999 by měl být v každém sektoru vypracován sektorový strategický program reformy na podkladě osnovy společné všem sektorům. Tento program bude respektovat sektorové rysy a souvislosti jednotlivých reformních opatření: opatření společná všem sektorům; opatření v daném sektoru vyžadující změny v jiných sektorech, sektorové změny související s decentralizací státní správy a územně-správní reformou (včetně přípravy a podpory územně-správní reformy ze strany daného sektoru), vlastní iniciativy sektoru a další opatření omezená na rámec sektoru.

8.3 Mezisektorová koordinace sektorových reforem

Za mezisektorovou koordinaci všech reformních návrhů a činností musí odpovídat centrální sekretariát reformy a v konečné instanci výbor vlády pro reformu (kap. 11). Od sektorových orgánů se však bude žádat, aby předkládané návrhy byly důkladně projednány a pokud možno předběžně dohodnuty s ostatními sektorovými a jinými orgány, jichž se týkají. Reforma vyžaduje iniciativní a vstřícný přístup všech sektorů ke koordinaci.