5. REFORMA
KLÍČOVÝCH PROCESŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ
Veřejná správa vykonává své funkce prostřednictvím celé řady procesů, na nichž se podílejí všechny nebo větší počet jejích orgánů. Proto jde většinou o procesy průřezové. Reforma si neklade za cíl inventarizovat, klasifikovat a měnit všechny tyto procesy. Pro strategii byl vybrán omezený počet klíčových procesů, v nichž jsou výrazná zlepšení zvláště potřebná s ohledem na jejich současný stav a vývojové tendence veřejné správy. Výběr klíčových procesů provedený v této kapitole nelze považovat za definitivní: tento výběr by měl být znovu posouzen při každém hodnocení průběhu reformy a zpřesňování strategie na další období. 5.1 Strategické řízeníV období dynamicky se měnících vnějších podmínek existence ČR a zásadních proměn jejích politických, ekonomických a správních institucí musí být zabezpečení strategické dimenze rozhodování a řízení a tvorba rozvojových koncepcí jednou z klíčových inovací ve veřejné správě. Bez širšího strategického pohledu a rozvojové koncepce nemůže své funkce plnit účinně ani vláda, ani příslušné sektorové nebo místní orgány. Proto je třeba, aby se práce na strategických analýzách, výhledech a koncepcích stala jednou ze základních činností jak na úrovni vlády, tak v jednotlivých resortech i dalších institucích. Program vlády počítá s ustavením odborného pracoviště pro strategické studie při Úřadu vlády, které se bude zabývat:
Také v jednotlivých resortech by měla vzniknout pracoviště, pověřená prací na strategických výhledech a koncepcích v příslušných oblastech, nebo budou touto činností pověřena již existující sektorová odborná pracoviště. Ve všech případech je třeba počítat se spoluprací podnikatelského sektoru, předních odborníků a představitelů širší veřejnosti. Je třeba oddělit strategické a koncepční rozhodování od operativního rozhodování; odbřemenit ústřední správní úřady od operativního rozhodování a řízení a zbavit rozhodovací procesy přílišných improvizací a ad hoc přístupů. 5.2 Normotvorné a legislativní procesyHarmonizace českého práva s právem EU a celkové další zdokonalování právního řádu klade značné požadavky na legislativní činnost veřejné správy. Po vstupu do EU bude naše legislativa zapojena do tvorby komunitárního práva a bude též průběžně slaďovat domácí právo s právem komunitárním, které se dále vyvíjí. Legislativní proces je nutno modernizovat a podstatně lépe odborně vybavit s ohledem na tyto cíle i vzhledem k jeho nedostatečné současné kapacitě a kvalitě. Za absolutní prioritu je třeba označit vytvoření organizačních, hmotných a především personálních předpokladů pro profesionální výkon legislativních činností. Znamená to zavést cílenou odbornou přípravu legislativních pracovníků (včetně specializované jazykové přípravy) a proškolit v základech legislativy vedoucí pracovníky a vyšší úředníky. Dále je třeba reformu zaměřit na tyto změny:
Obdobné cíle bude nutno přiměřeně sledovat i v oblasti další normotvorby. K posílení záruk ústavnosti a právnosti statutárních předpisů a předpisů, vydávaných správními úřady, musí sloužit vzdělávání úředníků správních úřadů a samosprávných orgánů a rozšíření soudního přezkoumávání normativních aktů. Reforma legislativy ovšem musí sledovat širší cíle v kontextu regulatorní reformy. 5.3 Regulační procesyPro zdokonalování regulačních procesů se ustálil pojem "regulatorní reforma", který však dosud není v ČR běžný. OECD jím označuje souhrn změn, jimiž členské země usilují o zlepšení regulačních funkcí státu a veřejné správy. Regulací se v tomto kontextu rozumí prostředky, kterými se vymezuje rámec a podmínky občanského a hospodářského života. Patří sem zákony, právní předpisy, interní směrnice, pokyny a neformální postupy včetně kontrol, auditů a dalších forem uplatňovaných státní správou i nestátními subjekty, pokud na ně stát přenesl příslušné pravomoci. Ekonomická regulace spočívá ve stanovení a prosazování pravidel pro rozhodování a jednání různých hospodářských subjektů (regulace cen, podmínek pro vstup do podnikání, finančních trhů, bankovního sektoru, pojišťovnictví, investování, hospodářské soutěže aj.), sociální regulace chrání veřejné zájmy v oblasti zdravotnictví, životního prostředí, sociální soudržnosti společnosti apod., administrativní regulací se v této souvislosti rozumí vyžadované formality, výkazy a jiné byrokratické procedury. Smyslem reforem je dosáhnout toho, aby regulace sloužila lépe svému účelu, tj. podporovala hospodářský rozvoj a soutěživost a uspokojování sociálních potřeb, namísto toho, aby je brzdila a zatěžovala neúměrnými nebo zbytečnými byrokratickými požadavky. Doporučení OECD shrnují zkušenosti na tomto poli, spočívající jednak v deregulaci, jednak v doplňování regulace na úsecích, kde je nedostatečná, a ve zvyšování její kvality. Regulatorní reforma je dlouhodobý proces, který v ČR již probíhá, a bude probíhat po celou dobu reformy veřejné správy, i když se tak u nás dosud nenazývá. Na bezprostředních prioritách změn regulačních procesů se již pracuje v rámci příprav ČR na členství v EU prostřednictvím harmonizace práva a na ně navazujících institucionálních a dalších opatření. Řadu dalších doporučení a zkušeností lze do reformy rovněž integrovat od samého počátku, zejména v oblasti legislativy a správní normotvorby, metod řízení, koncepce správní kontroly a vzdělávání ve veřejné správě. To se týká též výběrového zjišťování a hodnocení účinků některých regulací, pružného odstraňování předpisů, které zbytečně zatěžují občany a podnikatele nebo odrazují investory apod. Zvláštní pozornost bude přitom třeba věnovat regulačním nástrojům a rychlému zvýšení účinnosti regulace v bankovním a finančním sektoru. Vytvoření programu regulatorní reformy a zabezpečení jeho soustavného plnění je střednědobá priorita reformy veřejné správy. K tomu bude zapotřebí aplikovat na naše podmínky tato doporučení OECD:
Účinnost regulací musí být zajištěna náležitým fungováním kontrolního systému. Mezerovitý kontrolní systém bez nezbytné koordinace a řízení a dostatečných kontrolních a sankčních oprávnění je jednou z hlavních příčin nedostatečné kvality a výkonnosti veřejné správy, zneužívání pravomoci, korupce a dalších negativních jevů. Doplnění chybějících inspekčních orgánů, resp. dalších orgánů správního dozoru a záruky účinnosti kontroly při implementaci komunitárního práva jsou mezi požadavky, které podmiňují vstup do EU. Reforma musí zjednat nápravu tohoto stavu. Především je nutno :
5.4 Řízení veřejného sektoru a správa veřejného majetkuŘízení veřejného sektoru a správa veřejného majetku patří mezi základní funkce veřejné správy ve všech demokratických zemích. V ČR je potřeba reforem v této oblasti velká a urgentní vzhledem k hlubokým změnám, k nimž došlo v průběhu ekonomické reformy v posledních letech. Otázky vhodného postavení, rozsahu, úlohy a způsobů řízení veřejného sektoru v průběhu privatizačních procesů a po jejich dokončení se nepovažovaly za dostatečně důležité a situace je proto nejasná. Současné řízení veřejného sektoru a správa veřejného majetku nestojí ani na jasné koncepci úlohy veřejného sektoru, veřejných služeb a veřejného majetku v demokratické společnosti s tržním hospodářstvím, ani na solidních právních základech. Proto může docházet k extrémním jevům, jako jsou např. rozprodávání majetku obcí za podmínek pro obce zjevně nevýhodných a právně pochybných, nebo současné potíže s řádným plněním správy národního majetku ze strany Fondu národního majetku. Nedořešený a zbytečně konfliktní zůstává i vztah mezi veřejným a nově vytvořeným soukromým sektorem. Je třeba překonat nejasnosti a nejistoty, jejichž důsledkem je nízká kvalita řízení, nezodpovědnost, ztráta hodnoty a rozkrádání veřejného majetku a neuspokojivý výkon četných veřejných služeb. Cílem musí být komplementarita a spolupráce, nikoliv antagonistický vztah soukromého a veřejného sektoru. Zásadní otázky rozvojové politiky země, tj. zda ČR nyní a v budoucnu potřebuje "více či méně" veřejného sektoru, a které části veřejného sektoru bude ještě vhodné zprivatizovat, přesahují rámec reformy veřejné správy a návrh strategie se k nim nevyjadřuje. Tyto otázky by se měly řešit v rámci celkových a sektorových rozvojových strategií a politik (viz bod 5.1 a kap. 8). V rámci reformy veřejné správy se jako prioritní jeví:
Klíčovým problémem efektivnosti zabezpečení veřejných statků a služeb mimo sféru veřejného sektoru jsou veřejné zakázky. Zvýšení jejich transparentnosti (při zadávání a realizaci) se stalo důležitým faktorem i vzhledem k současnému stavu legislativy, který není hodnocen jednoznačně a už vůbec ne jenom kladně. Zákon č. 194/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek byl sice v dubnu 1998 novelizován, všechny otevřené otázky potřebného zvýšení transparentnosti a ochrany zájmů státu a obcí před obohacováním dodavatelů nebo korupcí vlastních zaměstnanců však vyřešeny nebyly. Před vstupem do EU bude rovněž třeba zrušit ustanovení omezující účast dodavatelů ze zemí EU na veřejných soutěžích. 5.5 Rozhodovací a komunikační procesy ve vztazích s občanyJedním z nejdůležitějších cílů reformy je změnit vztah veřejné správy k občanům a veřejnosti. To se týká jak věcné správnosti, zákonnosti, rychlosti a přesvědčivosti rozhodování, tak i chování a jednání úředníků a představitelů veřejné správy. Důvěryhodnost veřejné správy poškozují neuvěřitelné průtahy při vyřizování návrhů a jiných podání ke správním úřadům nebo nedůsledné stíhání veřejnoprávních deliktů, které vedou k pocitu bezmocnosti vůči úřadům. Cílem je posílit právní jistoty v této oblasti a vytvořit podmínky, které budou co nejméně podvazovat svobodný život a soukromé podnikání. Řadu nedostatků, spočívajících např. v nečinnosti, průtazích, neodůvodněných formalitách, na které si stěžují občané a podnikatelské subjekty, lze odstranit lepším využíváním stávajících prostředků: důsledným dodržováním právních povinností úřadů a úředníků, uplatňováním prostředků instančního dozoru, školením aj. Nezbytné však bude modernizovat některé právní předpisy a postupy, odstranit zbytečné byrokratické formality a zejména podstatně zlepšit komunikaci s občany využitím bohaté škály možností, které skýtají moderní informační prostředky a technologie. Reformní strategie se zaměří :
V úsilí o lepší komunikování s veřejností a občany je třeba položit důraz na nebyrokratický přístup, vstřícnost, ochotu, snadnou dostupnost, srozumitelnost a naslouchání občanům. Rychlé poskytnutí kvalifikované informace a rady je klíčem ke korektnímu průběhu správních řízení, posiluje právní jistoty občanů a usnadňuje jim plnění jejich občanských povinností. Součástí efektivního komunikačního přístupu se proto musí stát seznamování občanů s jejich právy a povinnostmi (např. formou občanských nebo uživatelských chart či kodexů, poskytování jednoznačných a závazných návodů týkajících se konkrétních správních agend a činností, poskytování informací a rad, jak postupovat v konkrétních životních situacích (pro občana často nepředvídaných a obtížně zvládnutelných). Zahraniční i naše zkušenosti ukazují, že bude žádoucí :
Vzájemné pochopení a podporu mezi veřejnou správou a veřejností lze posilovat různými formami zapojení veřejnosti do určitých fází přípravy rozvojových koncepcí, územního plánování nebo normotvorné činnosti, např. sběrem a zpracováním připomínek a podnětů veřejnosti, interaktivními výstavami, průzkumy a anketami, organizováním veřejných slyšení nebo občanskými poradními komisemi. Zapojením veřejnosti prokazatelně roste důvěra v rozhodování veřejné správy (obzvláště na místní a regionální úrovni), je však třeba hledat rovnováhu mezi nasloucháním názorům veřejnosti a zajištěním potřebné homogennosti a rychlosti činností, které správa vykonává. Zkvalitnění a integrace informačních služeb pro veřejnost představuje krok, který logicky i technicky předchází postupné integraci informačních systémů veřejné správy. Tu lze sice z technologického hlediska uskutečňovat již nyní, ale bez zajištění dostatečného legislativního a institucionálního zázemí pro důslednou ochranu osobních údajů aj. utajovaných informací představuje pro občana i stát možné ohrožení. Elektronické zveřejňování bude záhodno nabízet občanům a podnikatelům jak přímo - prostřednictvím Internetu, informačních kiosků atp., tak formou informační podpory službám v informačních střediscích a u přepážek. Postupně bude možné více využívat též interaktivní elektronické komunikace. Takto elektronicky podporované informování veřejnosti je možné postupně rozšiřovat o další formy elektronických služeb občanům: např. poskytování formulářů; podávání žádostí, daňových přiznání, zvyšování místní i časové dostupnosti veřejné správy, integrace určitých služeb na některých správních úsecích. |