2. ZÁKLADNÍ
CÍLE A ZÁSADY REFORMY
Reforma veřejné správy je dlouhodobý proces, jehož cílem je významným způsobem změnit stávající orientaci, strukturu, činnosti a efektivnost veřejné správy ČR jako celku. Aby byla úspěšná, reforma se musí opírat o vymezení základních reformních cílů, ucelenou koncepci a jasné principy samotného reformního postupu. 2.1 Jaký chceme stát a jakou veřejnou správuDiskuze o žádoucí vizi pro českou společnost a stát nevedly zatím k většinovému konsenzu. Rozhodující shoda politických sil panuje v nezvratitelnosti příklonu k parlamentní demokracii a k právnímu státu, v hájení základních lidských práv a svobod, v podpoře ekonomické reformy za účelem zvýšení celkové efektivnosti českého hospodářství, a v potřebě integrace ČR do EU. Dosud se však nedosáhlo plné shody v pojímání regulační role státu ve změněných poměrech. Analýzy ovšem jasně ukazují na nesprávnou formulaci časté otázky, tj. zda usilovat o stát velký či malý, silný či slabý. Potřebujeme stát dobře fungující, přiměřeně a pružně reagující na měnící se nároky doby, efektivní. Potřebujeme, aby se kvalita české veřejné správy stala výrazným podpůrným faktorem konkurenční schopnosti České republiky na mezinárodním poli a aby vzbuzovala důvěru domácích i zahraničních investorů. Potřebujeme veřejnou správu vysoce angažovanou pro společenský a hospodářský rozkvět země a pro ochranu práv a bezpečnosti občanů. 2.2 Cíle reformyJe zřejmé, že v průběhu nejbližších let se budou měnit jak nároky na činnosti veřejné správy, tak i vnější i vnitřní podmínky jejího fungování. Už dnes však můžeme vyjít z výsledků dosavadních analýz i mezinárodních srovnání a identifikovat poměrně přesně jak hlavní nedostatky a neuralgické body veřejné správy, tak i povahu žádoucích změn k lepšímu. Hlavní pozitivní vývojové tendence, které lze formulovat jako cíle reformy, jsou tyto:
Cílem reformy je, aby se česká veřejná správa chovala především jako služba občanům a aby se dále demokratizovala. Je nutno dosáhnout orientace na potřeby občana a veřejnosti, přiblížit správu občanům, lépe občany informovat, komunikovat a spolupracovat s veřejností, naslouchat veřejnosti a zvýšit kontrolu veřejné správy ze strany veřejnosti. Úkolem je kultivovat právní prostředí ve veřejné správě, podporovat růst právního vědomí v ČR a posilovat ochranu lidských a občanských práv. Je třeba správu dále decentralizovat, vytvořit regionální stupeň územní samosprávy a posílit úlohu a finanční zdroje samosprávy ve výkonu veřejné správy.
Cílem reformy je, aby veřejná správa ČR dosáhla ve všech směrech soudobých evropských standardů. Musí být schopna převzít a uplatňovat acquis communautaire, tj. souhrn práva Evropské unie závazný pro všechny členy EU a nadřazený právu národnímu. Musí zabezpečit účast ČR na realizaci strukturálních, sociálních a jiných politik EU. Musí využívat metody správy a informační a komunikační technologie odpovídající informační společnosti. Musí být náležitě jazykově připravena na spolupráci s orgány EU a s veřejnou správou členských zemí EU. Musí plně uplatnit následující hodnoty správy, charakterizující "Evropský administrativní prostor": spolehlivost, transparentnost, předvídatelnost, skládání účtů, přizpůsobivost a efektivnost. Tyto hodnoty musí být zakotveny ve správních institucích a procesech na všech úrovních a jejich uplatňování musí být kontrolováno systémem nezávislých kontrol, soudy a Parlamentem.
Cílem reformy je vysoká profesionální úroveň veřejné správy. Ta se musí projevit v kvalitě práce, dosahovaných výsledků a poskytovaných služeb, ve zvýšení správní kultury, v etickém jednání a v politické neutralitě. Podmínkou je vytvoření profesionální státní služby a zavedení účinného systému celoživotního vzdělávání všech pracovníků veřejné správy.
Cílem reformy je efektivní veřejná správa. Je třeba usilovat o to, aby činnost veřejné správy směřovala k jasně definovaným cílům a výsledkům, aby náklady na správu byly přiměřené výsledkům, a aby se zvyšování produktivity a hledání reálných úspor stalo běžnou a plně oceňovanou součástí činnosti všech orgánů a pracovníků veřejné správy. 2.3 Způsob realizace reformyVeřejnou správu nelze zreformovat za několik málo let. Jde o dlouhodobou záležitost realizovatelnou pravděpodobně jen několika po sobě jdoucími vládami v obtížném, vysoce konkurenčním a rychle se měnícím vnějším prostředí. Není proto možné (a nebylo by ani rozumné) pokoušet se na samém začátku o detailní rozpracování obsahu a postupu celé reformy. Zatímco některé reformní kroky jsou poměrně jasné od samého počátku, v jiných případech budou ještě nutné hlubší analýzy a diskuze o žádoucím řešení. Kromě výše uvedeného přehledu hlavních cílů reformy veřejné správy je nezbytné dosáhnout shody o principech, jimiž se celý postup reformy bude řídit:
2.4 Současné priorityPro nejbližší období se jako hlavní jeví tyto priority:
Dokončení a přijetí strategie reformy Prvním krokem musí být urychlené dopracování celkové strategie reformy veřejné správy, navržené v tomto dokumentu, a podrobnějších plánů realizace reformy pro nejbližší období 2-3 let. Vláda by měla strategii přijmout a vyhlásit způsobem, který odpovídá významu reformy pro budoucí vývoj ČR. Zabezpečení politické a veřejné podpory reformy V nejbližší fázi reformy bude třeba získat potřebnou podporu ze strany politické reprezentace, občanské veřejnosti i samotných úředníků veřejné správy. Součástí reformních aktivit by měla být informační, vysvětlovací a přesvědčovací kampaň v hromadných sdělovacích prostředcích, prostřednictvím informačních materiálů, odborných akcí, školení atd. Pro tuto kampaň bude klíčové vyjádřit přístupnou a přesvědčivou formou smysl a hlavní cíle reformy. Řízení reformy Urychleně je třeba vybudovat funkční a efektivní řídicí strukturu, její hlavní náplní bude koncepce a realizace reformy (viz kap. 11). Zároveň je třeba vytvořit vhodné a nebyrokratické formy a postupy pro informování o reformě, diskuzi a využívání námětů ve spolupráci s veřejností a odbornými kruhy i uvnitř veřejné správy. Změny související s přípravami na členství v Evropské unii Změny související s přípravami ČR na členství v Evropské unii (viz kap. 3 a další kapitoly) byly již zahájeny. Dodržení (a v některých případech urychlení) tempa těchto změn je podmínkou přijetí v termínu předpokládaném ze strany ČR (rok 2003). Decentralizace státní správy a územně-správní reforma V podmínkách České republiky patří decentralizace výkonu státní správy, rozvoj samosprávy a vymezení vztahů mezi státní správou a samosprávou k dlouho odkládaným - proto o to naléhavějším - strategickým prioritám. První krok byl již učiněn přijetím zákona o vyšších územně-samosprávných celcích. Dořešit je třeba míru a formy decentralizace, dělby kompetencí, způsoby výkonu státní správy a samosprávy a jejich vzájemné vztahy, příslušné změny ve finanční soustavě a další. Územně-správní reforma je přitom spjata se všemi ostatními oblastmi reformních opatření a musí se výrazně projevit ve změnách kompetencí a metod práce ústředních orgánů (viz kap. 4 a další). Zahájení reforem klíčových procesů ve veřejné správě Návrh strategie reformy počítá s postupným reformováním řady klíčových průřezových procesů, jejichž prostřednictvím veřejná správa vykonává své funkce a na nichž se zpravidla podílí větší počet jejích orgánů. Prioritou je zahájení reformy strategického a koncepčního řízení, řízení veřejného sektoru a správy veřejného majetku, správního řízení, komunikování s občany a financování veřejné správy (zejména ve vztahu k územně-správní reformě). Reformy ostatních procesů je třeba postupně připravit k zahájení v průběhu reformy veřejné správy (viz kap. 5 a 6). Zákon o státní službě a zahájení reformy řízení a vzdělávání lidských zdrojů Nový statut státní služby, vyjádřený především přijetím zákona o státní službě, vycházejícího jak z našich, tak z evropských zkušeností, se všeobecně považuje za jednu z hlavních současných priorit vzhledem k významu kompetentní a motivované státní služby pro všechny prováděné reformy veřejné správy (kap. 9). Patří též mezi hlavní požadavky EU. Strategickou prioritou je dopracování a přijetí zákona a zahájení jeho aplikování v praxi státní správy. Prioritou je též krátkodobé školení pracovníků veřejné správy v otázkách cílů a metod reformy a příprav na členství v EU, založení Institutu státní správy a vybudování systému celoživotního vzdělávání pracovníků veřejné správy. Pro budoucnost české veřejné správy i pro celkovou strategii reformy je tato zvláště zanedbaná oblast zdaleka nejdůležitější a zaslouží si největší pozornosti, a to přesto, nebo spíše proto, že ji nelze vyřešit jedním nebo několika jednorázovými opatřeními s okamžitými výsledky. K dosažení žádoucí úrovně bude zapotřebí delší doby. Reforma proto musí rozlišovat neodkladná opatření a změny, k nimž se bude třeba dopracovat postupně. Důležitou zásadou bude, aby se prakticky zaměřené zvyšování kvalifikace a osobní výkonnosti stalo nedílnou součástí všech reformních procesů a opatření. Vzdělávání a školení se musí stát jedním z hlavních nástrojů reformy. 2.5 Časová dimenze reformyNávrh strategie počítá s tím, že některá reformní opatření jsou již v běhu nebo ve stadiu pokročilých příprav, zatím co jiná ještě vyžadují hlubší analýzu a hledání nejvhodnějších řešení. Úkolem strategie je zabezpečit věcný a časový soulad všech stránek a úseků reformy. K tomu se navrhuje vypracovat rámcový časový plán reformy na 8 let (kap. 12). V jednotlivých kapitolách i rámcovém plánu se přitom poukazuje na bezprostřední (okamžité) priority, krátkodobé priority (1999-2001) a střednědobé priority (do roku 2003-2006). Strategie musí počítat s postupným zpřesňováním časových plánů podle skutečně dosahovaných výsledků a na základě nabytých zkušeností. Bude třeba realisticky posuzovat "absorpční kapacitu" české veřejné správy, tj. volit takové tempo změn, které je tato správa schopna skutečně zvládnout. Toto tempo se v průběhu reformy může měnit. |