13. ZÁVĚR
13.1 Závěrečný komentář NVF
Závěrem je třeba připojit několik poznámek. Návrh odráží
situaci popsanou v úvodu. Autorům se pravděpodobně podařilo dojít tak daleko, jak
jen bylo možné. Spolupráci nikdo v příslušných orgánech veřejné správy
neodmítl, někdy však nebylo s kým komunikovat a jindy se jen obtížně navazoval styk
se značně přetíženými odborníky. Výrazně se projevil nedostatek koncepčních
úvah o budoucnosti veřejné správy a existence široké palety rozdílných až
protichůdných názorů na to, co je třeba dělat. Značnou rozdílností názorů na
ideální řešení je poznamenáno i samotné jádro celé reformy - decentralizace
státní správy a územně-správní reforma.
Návrh má proto tyto rysy, které je třeba vzít v úvahu při jeho
posuzování a dalším využívání:
- důraz se klade na celkovou koncepci nutných reforem a základní souvislosti (proto se
může některým praktikům zdát příliš globální, rozsáhlý a obecný);
- v potřebných případech se doporučované změny zdůvodňují a uvádějí do
širších souvislostí;
- stupeň podrobnosti odpovídá znalosti problematiky a stupni jejího propracování v
české veřejné správě (některé kapitoly jsou proto konkrétnější a obsahují
podrobnější a přesnější návrhy než jiné);
- v několika případech se uvádějí a komentují hlavní rozdílné názory na
příslušné otázky;
- v oblastech, kde má česká veřejná správa jen malé vlastní zkušenosti, se
využívají náměty poskytované evropskými programy a institucemi.
Jak bylo řečeno v úvodu, návrh strategie považujeme za podklad a
podnět pro další práci na strategii reformy veřejné správy v příslušných
vládou pověřených orgánech, nikoliv za směrnici, jíž by se tyto orgány měly
držet. Vládní orgány si vypracují a budou realizovat svou vlastní strategii,
nepůjde tedy o pouhé převzetí strategie vypracované NVF nebo jinou institucí.
13.2 Jak dále pracovat s návrhem strategie reformy
NVF je si vědom toho, že rozhodování o další práci na strategii
reformy není v jeho kompetenci. Proto návrh předává s těmito náměty:
(1) Návrh by měl být posouzen a prodiskutován v
příslušných orgánech vlády. NVF k tomu může poskytnout další informace a
odbornou podporu, např. přípravou a organizováním diskuzí, přizváním předních
evropských odborníků na vybrané otázky nebo školením aktérů reformy v různých
otázkách obsahu a metod reformních programů a procesů.
(2) K dispozici budou i další návazné projekty Phare, které
byly předběžně projednány s MV pro otázky decentralizace, kontroly, informačních
technologií, vzdělávací soustavy, přípravy “manažerů změn” v jednotlivých
sektorech, apod.
(3) V některých oblastech návrh doporučuje provedení
analytických průzkumů a další diskuze dříve, než se zvolí konečné řešení. I
když existují priority, sliby a politické tlaky, reformu veřejné správy uspěchat
nelze. Ukvapené přijetí sporných a nedomyšlených řešení se může stát zdrojem
dlouhodobých obtíží.
(4) Vzhledem k tomu, že kapacity pro koncepční práci a
strategické plánování uvnitř české veřejné správy jsou a v nejbližší době
zůstanou omezené, pro další spolupráci na reformě je žádoucí vyhledat a získat
nejlepší české odborníky i mimo veřejnou správu.
(5) Při rozhodování o výběru a sledu jednotlivých
reformních opatření bude žádoucí mít neustále na mysli konečný cíl, celkový
rámec a hlavní souvislosti. Isolovaná reformní opatření ignorující souvislosti (a
často prosazovaná určitým orgánem nebo vlivnou osobou) se mohou jevit jako
krátkodobě atraktivní, strategie by se jich však měla vyvarovat.
(6) Strategie reformy by měla zůstat živá a otevřená. Není
třeba rozhodnout o všech oblastech reformy do detailu na samém začátku. Také je
nutno počítat s tím, že prohlubující se přípravy na členství v EU otevřou
další otázky a přinesou pro reformu další náměty. Na strategii je proto třeba
díle pracovat i po schválení základních cílů, celkového rámce a bezprostředních
priorit reformy.
|