13. ZÁVĚR

13.1 Závěrečný komentář NVF

Závěrem je třeba připojit několik poznámek. Návrh odráží situaci popsanou v úvodu. Autorům se pravděpodobně podařilo dojít tak daleko, jak jen bylo možné. Spolupráci nikdo v příslušných orgánech veřejné správy neodmítl, někdy však nebylo s kým komunikovat a jindy se jen obtížně navazoval styk se značně přetíženými odborníky. Výrazně se projevil nedostatek koncepčních úvah o budoucnosti veřejné správy a existence široké palety rozdílných až protichůdných názorů na to, co je třeba dělat. Značnou rozdílností názorů na ideální řešení je poznamenáno i samotné jádro celé reformy - decentralizace státní správy a územně-správní reforma.

Návrh má proto tyto rysy, které je třeba vzít v úvahu při jeho posuzování a dalším využívání:

  • důraz se klade na celkovou koncepci nutných reforem a základní souvislosti (proto se může některým praktikům zdát příliš globální, rozsáhlý a obecný);
  • v potřebných případech se doporučované změny zdůvodňují a uvádějí do širších souvislostí;
  • stupeň podrobnosti odpovídá znalosti problematiky a stupni jejího propracování v české veřejné správě (některé kapitoly jsou proto konkrétnější a obsahují podrobnější a přesnější návrhy než jiné);
  • v několika případech se uvádějí a komentují hlavní rozdílné názory na příslušné otázky;
  • v oblastech, kde má česká veřejná správa jen malé vlastní zkušenosti, se využívají náměty poskytované evropskými programy a institucemi.

Jak bylo řečeno v úvodu, návrh strategie považujeme za podklad a podnět pro další práci na strategii reformy veřejné správy v příslušných vládou pověřených orgánech, nikoliv za směrnici, jíž by se tyto orgány měly držet. Vládní orgány si vypracují a budou realizovat svou vlastní strategii, nepůjde tedy o pouhé převzetí strategie vypracované NVF nebo jinou institucí.

13.2 Jak dále pracovat s návrhem strategie reformy

NVF je si vědom toho, že rozhodování o další práci na strategii reformy není v jeho kompetenci. Proto návrh předává s těmito náměty:

(1) Návrh by měl být posouzen a prodiskutován v příslušných orgánech vlády. NVF k tomu může poskytnout další informace a odbornou podporu, např. přípravou a organizováním diskuzí, přizváním předních evropských odborníků na vybrané otázky nebo školením aktérů reformy v různých otázkách obsahu a metod reformních programů a procesů.

(2) K dispozici budou i další návazné projekty Phare, které byly předběžně projednány s MV pro otázky decentralizace, kontroly, informačních technologií, vzdělávací soustavy, přípravy “manažerů změn” v jednotlivých sektorech, apod.

(3) V některých oblastech návrh doporučuje provedení analytických průzkumů a další diskuze dříve, než se zvolí konečné řešení. I když existují priority, sliby a politické tlaky, reformu veřejné správy uspěchat nelze. Ukvapené přijetí sporných a nedomyšlených řešení se může stát zdrojem dlouhodobých obtíží.

(4) Vzhledem k tomu, že kapacity pro koncepční práci a strategické plánování uvnitř české veřejné správy jsou a v nejbližší době zůstanou omezené, pro další spolupráci na reformě je žádoucí vyhledat a získat nejlepší české odborníky i mimo veřejnou správu.

(5) Při rozhodování o výběru a sledu jednotlivých reformních opatření bude žádoucí mít neustále na mysli konečný cíl, celkový rámec a hlavní souvislosti. Isolovaná reformní opatření ignorující souvislosti (a často prosazovaná určitým orgánem nebo vlivnou osobou) se mohou jevit jako krátkodobě atraktivní, strategie by se jich však měla vyvarovat.

(6) Strategie reformy by měla zůstat živá a otevřená. Není třeba rozhodnout o všech oblastech reformy do detailu na samém začátku. Také je nutno počítat s tím, že prohlubující se přípravy na členství v EU otevřou další otázky a přinesou pro reformu další náměty. Na strategii je proto třeba díle pracovat i po schválení základních cílů, celkového rámce a bezprostředních priorit reformy.