Příloha 4

 

Indikativní seznam klíčových faktorů, které jsou součástí systémů veřejné správy členských zemí Evropské unie

 

1. Centrální organizace a rozhodování

1.1. ústava zaručující demokratickou obměnu nositelů moci; dělba mocí a právní stát;

1.2. organizace státní správy, zajišťující efektivní koordinaci mezi ministerstvy a odpovídající vazby na rozpočtování, které dávají předsedovi vlády dostatečné prostředky k tomu, aby mohl uskutečňovat politické vedení země;

1.3. postupy, zajišťující koordinovanou tvorbu a uskutečňování politik, včetně legislativních a regulačních procesů. Tyto procesy musí zajistit právní i věcnou správnost (rozhodování) a umožňovat hodnocení finančního, ekonomického a sociálního dopadu těchto prostředků;

1.4. organizace ministerstev, která osvobozuje ministry a koncepční úředníky od výkonu každodenní operativy a umožňuje jim soustředit se na návrhy politik a zákonů a na dohled nad jejich uskutečňováním;

1.5. veřejný sektor, který má v oblastech své působnosti svěřeny specifické úkoly, k jejichž plnění mu náleží určitý stupeň manažerské autonomie v rámci jasně stanovených právních podmínek.

          2. Teritoriální správa a vztahy k občanům a ekonomickým subjektům

2.1. určitý stupeň decentralizace, která se v jednotlivých zemích může vztahovat k jedné či více úrovním (správy) s různými kompetencemi a pravomocemi;

2.2. součinnost mezi územními institucemi národních vlád a místními/regionálními subjekty, která umožňuje efektivní uskutečňování veřejné politiky v celé zemi;

2.3. soubor pravidel, někdy stanovených v kodexech správního řízení, upravujících vztahy mezi obyvateli a veřejnou správou, zahrnující povinnost zabezpečit rovný přístup k veřejným službám, zdůvodňovat rozhodnutí a zachovávat lhůty a v němž všechny zúčastněné strany mají právo uplatňovat podněty a být slyšeny, domáhat se nápravy, odvolat se atd. (např. prostřednictvím institucí typu ombudsmana);

2.4. soubor pravidel a instrukcí, kterými se řídí permanentní komunikace mezi vládou (veřejnou správou) a občanskou společností a jejími složkami, včetně vládních organizací a svazů.

3. Prostředky výkonu správy a kontroly

3.1. profesionální státní služba se zákonným statusem, se systémem přijímání a služebního postupu, založeným na principech politiky řízení lidských zdrojů (včetně hledisek schopností, dovedností, motivace, stabilizované pracovní síly), která loajálně implementuje vládní politiku;

3.2. soubor pravidel a návodů k etickému jednání, zaručujících kontrolu a spolehlivý výkon správy veřejnými institucemi včetně uplatnění priorit etického jednání veřejných zaměstnanců;

3.3. rozpočtové a daňové úřady, které zajišťují řádný výběr daní a náležitou správu a efektivní využívání veřejných prostředků;

3.4. vnitřní a vnější instituce odpovědné za sledování (monitorování) správního rozhodování, respektované státními úředníky a zajišťující ochranu proti korupci;

3.5. soudní systém, zajišťující přístup občanům a podnikatelům k soudům; soudní řízení, zajišťující rychlé a definitivní řešení sporů, zahrnující, pokud je to potřebné, speciální kapacity pro ekonomické, správní a jiné zvláštní obory.