Kap. 7 ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ K DALŠÍMU POSTUPU REFORMY

 

Tato závěrečná kapitola se omezuje na hlavní závěry a doporučení, které vyplývají z analýzy. Jde o závěry k základnímu zaměření a hlavním zásadám a stránkám reformy. Celá řada dalších závěrů a doporučení, podrobnějších nebo týkajících se dílčích a specifických oblastí, byla uvedena přímo v textu a závěrech jednotlivých kapitol a zde se znovu neopakují.

 

7.1 Celkové závěry a doporučení

Česká republika bude v nadcházející etapě řešit řadu úkolů prvořadého významu pro její další demokratický vývoj, posílení výkonnosti ekonomiky, uspokojivé řešení sociálních problémů a  posílení vnitřní a vnější bezpečnosti. Podstatnou úlohu přitom bude hrát zapojení země do mezinárodní spolupráce. Mimořádné úsilí si vyžádá příprava našeho vstupu do EU.

Plnění těchto úkolů je nemyslitelné bez vysoce kompetentní a výkonné veřejné správy. I pro nás platí závěry o úloze efektivního státu a plně funkční demokratické veřejné správě jako podmínek úspěšného rozvoje ekonomiky a plnění dalších společenských cílů. Stanoviska a závěry předních mezinárodních organizací, podložená rozbory praxe desítek států, jsou shrnuta v prvé části analýzy.

Analytické práce, provedené v rámci tohoto projektu, potvrzují a v některých směrech doplňují a specifikují závěry dokumentů EU k situaci české veřejné správy a nezbytnému urychlení její zásadní reformy.

Česká republika má dnes systém veřejné správy, který svou základní strukturou, lidskými zdroji, finančními, právními a dalšími prostředky a kapacitami má základní předpoklady a vybavení pro své úkoly. Ovšem pouze za podmínky, že lidských a ostatních zdrojů bude efektivně využíváno, že se urychleně vyřeší zanedbávané a odkládané problémy a že se kvalita a výkonnost správy v krátké době dostane v zásadních parametrech na kompatibilní evropskou úroveň.

Analýza potvrdila oprávněnost kritických výhrad dokumentů a studií EU i českých a zahraničních odborníků k dosavadnímu průběhu reformy veřejné správy v ČR, která se značně opozdila za celkovým procesem transformace společnosti a stala se vážným limitujícím činitelem vstupu ČR do EU. Hlavními příčinami zpoždění a deficitů reformy veřejné správy bylo podcenění významu veřejné správy a veřejného sektoru pro úspěšný postup demokratické a protržní transformace i důležitosti efektivní správy a fungujícího veřejného sektoru pro vyrovnaný hospodářský růst. Často zdůrazňovaná pravda, že reforma je dlouhodobý proces, spočívající v postupném uskutečňování jednotlivých kroků, by neměla být záminkou pro odkládání celkové koncepce. Dílčí reformní opatření bez jednotící koncepce, strategie a koordinace nejen že ucelenou reformu nevytvoří, nýbrž hrozí tím, že se reforma bude provádět neefektivně, promrhají se finanční prostředky a lidský potenciál, "zaděláme si" na další inflaci legislativních změn, a vzniknou četné další obtíže.

Pro úspěšnost reformy veřejné správy je nezbytné, aby se stala politickou prioritou vlády a aby její uskutečňování mělo podporu všech demokratických politických sil. Úspěch reformy bude záviset na faktické politické podpoře včetně finanční, na podpoře veřejnosti, využití informací a informačních technologií, v neposlední míře však i na samotných protagonistech a účastnících reformy. Příprava a zejména provádění reformy nemůže být jen dílem úzkého okruhu úředníků a odborníků. Je potřebné vést ji jako otevřený proces za účasti všech dostupných odborných pramenů a praktických zkušeností, odborníků i v dialogu s širokou veřejností. Mimořádný důraz nutno položit na informovanost přímých účastníků, zaměstnanců veřejné správy s cílem posílit jejich proreformní angažovanost a omezit jejich obavy a reorganizační frustrace. To však znamená, že každá restrukturalizace spojená s přesuny nebo redukcí počtu správních zaměstnanců musí být spojena s programy rekvalifikace a zárukami ze strany zaměstnavatele.

Reforma veřejné správy se dosud v ČR chápala ve velmi zúženém pojetí jako zřízení krajské správy a přijetí zákona o státní službě. Cíle reformy, která by zajistila kompatibilitu naší veřejné správy se západní úrovní, jsou však mnohem širší i hlubší; týkají se samotné podstaty veřejné správy, její úlohy, funkcí a prostředků. Rozhodující bude proto vycházet z vize žádoucího budoucího rozvoje české společnosti, ekonomiky a státu. Rozhodující otázka zní: Jaký chceme mít stát a jakou úlohu má tento stát sehrát v budoucím rozvoji naší společnosti a země?

Reformu veřejné správy je třeba dát do souvislosti s reformou veřejného sektoru, s decentralizací a deetatizací veřejných služeb. Úkolem veřejné správy je podpora soukromého sektoru, včetně malého a středního podnikání, rozvíjení efektivních kooperačních vztahů mezi veřejným a soukromým sektorem, koncipování a uskutečňování účinné politiky sektorové, regionální, sociální, zdravotní, ochrany životního prostředí, a jiných. Ve všech těchto oblastech musí stát úzce spolupracovat a dosahovat konsensu se soukromým sektorem, občanskou společností a širokou veřejností. Dobře fungující veřejná správa a veřejný sektor vytváří podmínky pro prosperitu soukromého podnikání zejména též alokací veřejných investic a zakázek, vytvářením optimální a racionální infrastruktury cestou modernizace komunikačních sítí, informačními službami pro občany a podnikatelské subjekty, poskytováním odborné a technické pomoci územním samosprávám a dalšími prostředky. To se týká i úkolů státní správy při omezování "šedé" ekonomiky, zajišťování řádného odvodu daní, jakož i postihu a prevence hospodářské kriminality.

V koncepci i dalším průběhu reformy by měly být vyjasněny rozsah a obsah úkolů veřejné správy a veřejných služeb i při plnění sociální funkce státu, resp. závazků státu vůči občanům, které odpovídají jejich hospodářským, sociálním, a kulturním právům podle Listiny, Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech a jiných základních dokumentů.

Nezbytné je podstatně zredukovat byrokratickou zátěž občanů a podnikatelských subjektů. Dosud se uplatňuje nadměrně princip "diskrétnosti" správy místo demokratického principu "publicity" správy. Pro vztah mezi správou a veřejností je důležité, aby správa nejednala arbitrárně, zejména jde-li o rozhodování ve správním řízení. Pocit bezmocnosti občana je mnohdy spojen s neodůvodněnou nečinností správy, proti níž zatím český právní řád poskytuje jen málo ochrany. Nedůvěru ke správě vzbuzuje i nedůsledné stíhání veřejnoprávních deliktů (správních deliktů i trestných činů, které má odhalovat a vyšetřovat policie ČR). Pro slaďování vztahu mezi veřejnou správou a veřejností by mohla mít značný význam instituce českého "ombudsmana", jejímž úkolem by bylo řešit stížnosti nejenom na právní postupy správy, ale především také na její nečinnost, průtahy, nevhodné formy jednání apod., které v odvolacím řízení správním ani ve správním soudnictví zpravidla řešit nelze.

Reformu veřejné správy nelze oddělit od reformy práva, posílení relevantních právních institutů a institucí. V zájmu harmonizace českého práva s právem EU, srozumitelnosti a přehlednosti práva a posílení právní jistoty občanů je třeba posílit legislativní činnosti ústřední státní správy. Do legislativních pravidel a praxe státní správy je třeba promítnout doporučení OECD, týkající se regulatorní reformy. Do úpravy správního řízení a správního trestání je nutno promítnout "Principy správního práva týkající se vztahů mezi úřady a soukromými osobami", dokument Rady Evropy, vyjadřující evropský standard v této oblasti. Bude třeba dotvořit systém správního soudnictví tak, aby mohlo plnit úlohu garanta zákonnosti a nestrannosti správního rozhodování, a zřídit Nejvyšší správní soud, předpokládaný Ústavou, jehož funkcí bude působit ke zvýšení odbornosti, jednotnosti a předvídatelnosti správního rozhodování a snížit zátěž obecných soudů a Ústavního soudu.

Tím, že jsme “přeskočili” fázi důkladnějšího rozboru minulosti (a nedeklarovali zřetelně, s čím je třeba se definitivně rozloučit a která pozitiva je vhodné uchovat) a obešli se bez komplexní analýzy a koncepce ( která by jasně vymezila důvody, cíle a prostředky reformy a dala je do souvislostí), reforma se v chápání některých jejích aktérů redukuje na vybraná “technická” opatření, “dosazování” prvorepublikových nebo zahraničních vzorů apod. Mnohé základní otázky, týkající se smyslu změn: jaký stát a jakou veřejnou správu chceme a za daných podmínek můžeme mít; jakou úlohu má v připravovaném modelu mít státní správa a samospráva; podle jakých pravidel privatizovat veřejné služby a angažovat privátní firmy pro zajišťování veřejných služeb aj. nebyly ani nastoleny, natož zodpovězeny. To se týká i zjišťování, s jakými výsledky a náklady veřejná správa plní svou úlohu, jak je efektivní, jak je hodnocena veřejností a jak reaguje na podněty a kritiku. Dosavadní rozptýlené sporadické kroky k omezení byrokracie, organizačním zlepšením apod. mají omezený dopad. K jádru problému se nedostávají.

Není ovšem třeba "vynalézat vynalezené". Zkušenosti členů EU i dalších zemí jsou nám k dispozici. Na podporu reformy v zemích střední a východní Evropy byla zpracována řada studií a uskutečnily se četné akce výměny zkušeností. Využití těchto příležitostí bylo dosud slabé, protože do zahraničních styků je zapojena jen velmi úzká skupina jazykově vybavených odborníků, nemáme národní základnu pro studium a výzkum veřejné správy a pro analýzu politik a strategické studie v této oblasti (ať na vládní nebo vysokoškolské úrovni). V důsledku toho i závažné dokumenty a studie, jako doporučení OECD k deregulaci, rotterdamský dokument programu SIGMA, studie EIPA, Maastricht 1997 a mnohé další nejen že nevešly ve známost našich úřadů (o veřejnosti nemluvě), nýbrž nejsou ani k dispozici na jednom místě a mnohdy je ani neznají autoři různých reformních návrhů.

V posledních letech bylo vypracováno množství reformních dokumentů a návrhů, které obsahují řadu využitelných námětů. Celková reformní strategie však dosud vytvořena nebyla. Po listopadu 1989 bylo dosaženo kvalitativní změny v demokratickém a samosprávném charakteru veřejné správy a v základních rysech i v podřízení správy principu právního státu. Naproti tomu statut úřednictva zůstal v zásadě nedotčen a rovněž personální management motivující úředníky k vyšší úrovni a efektivitě jejich odborné práce je v začátcích. Byla zanedbána cílevědomá personální správní politika, zaměřená na budování potřebných personálních kapacit pro strategické rozhodování, koncepční řízení a celkovou přestavbu správního aparátu, odpovídající změněnému poslání a funkcím veřejné správy. Také kontinuita správního centralismu podpořená dlouhodobou neexistencí regionálního stupně územní správy a samosprávy zůstává slabým místem ve vývoji české veřejné správy.

Personální řízení ve státní správě je resortně roztříštěné a koncepčně neujasněné. Prvořadou prioritou podle našich i zahraničních expertů je přijetí zákona o státní službě. K tomu bude nutné připravit a) koncizní záměr služebního zákona s jasně vyjádřenými cíli a alternativními návrhy, doloženého očekávanými dopady navrhovaných řešení, případně důsledků dalšího váhání ve věci tohoto zákona; b) koncepci personální politiky a personálního řízení ve státní službě a c) reformu odměňování ve státní správě.

Systém vzdělávání pracovníků ústřední státní správy je nesoustavný a nekoordinovaný a v jednotlivých resortech je jeho kvalita nestejná. Vzdělávání se často podceňuje a potřeby jeho využití pro realizaci reformy i pro osobní rozvoje jednotlivců nejsou ujasněny. Hlubší analýze je třeba podrobit současný stav vzdělávání a jeho bariér, hlavní krátkodobé i dlouhodobé potřeby organizací veřejné správy i jednotlivců a možnosti využití moderních vzdělávacích koncepcí a metod, úspěšně uplatňovaných jak v soukromém, tak ve veřejném sektoru v zahraničí. Strategie vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve státní správě musí být pojata a uvedena do života a jako nedílná součást reformy a rozvoje personálního řízení ve veřejné správě. Nezbytné bude zřízení instituce (např. Institutu státní nebo veřejné správy) pro koncepci a politiku vzdělávání a pro přípravu a realizaci hlavních vzdělávacích programů ve veřejné správě.

Jisté předpoklady pro příznivý obrat v postupu reformy veřejné správy vytváří přijetí ústavního zákona z r. 1997, podle něhož bude zřízena krajská správa a samospráva v roce 2000, a usnesení vlády z března 1998, jímž vláda schválila program dalšího postupu reformy veřejné správy a obnovila přípravu zákona o státní službě. V souvislosti s připravovanou druhou etapou územní decentralizace se zpracovává řada legislativních návrhů, týkajících se krajské a obecní samosprávy a státní správy. Připravují se zásadní změny v oblasti veřejných financí a podmínky pro aplikaci evropské politiky strukturálních fondů. Pokročily práce a jednání na poli harmonizace českého práva s právem komunitárním. Proces politické reflexe tohoto problému byl podnícen kritikou ze strany veřejnosti a podnikatelských kruhů a potřebou uvést veřejnou správu na úroveň srovnatelnou s evropskými standardy, konkurenceschopnou ve vztahu k soukromému sektoru a k zahraničí. Podobně jako v jiných transformujících se zemích sehrává důležitou roli tlak, související s přístupovým procesem k EU. Dosavadní reformní dokumenty včetně výše uvedeného vládního usnesení však málo spojují reformu veřejné správy s reformou veřejného sektoru, s její proměnou ve veřejnou službu, s modernizací veřejných služeb a s razantními změnami informačních a komunikačních procesů, které neznamenají jen využití nových technologií, ale mění zásadním způsobem úlohu informací a podmínky výkonu správy a požadavky na ni kladené.

 

7.2 Doporučení k dalšímu postupu a řízení reformy

Všechny dosavadní expertízy a diskuse se shodují v závěru, že koncipování a provádění reformy je třeba svěřit odborně vybavenému centru s náležitým rozhledem a autoritou, schopnému realizovat vládní odpovědnost za reformu. Tento útvar by měl působit při vládě (např. jako součást Úřadu vlády) vzhledem ke své úloze a potřebě ochránit reformu jako celek před resortismem a diskontinuitou v případě politických změn. Nabízí se zřízení jednoho místa pro řízení reformy veřejné správy a řízení státní služby.

Je nezbytné vytvořit vysoce kompetentní zázemí pro reformu a další zdokonalování státní a veřejné správy v podobě centra nebo ústavu, pověřeného analytickými studiemi, získáváním informací o zahraničních zkušenostech a jejich vyhodnocováním, informační podporou reformy, poradenskou činností orgánům státní správy, popř. i dalšími odbornými službami. Stejně naléhavé je institucionální zabezpečení vzdělávání a rozvoje pracovníků veřejné správy zřízením institutu státní správy nebo podobné organizace. I zde se nabízí zřízení více-funkční instituce.

Pro další postup reformy je třeba připravit především, jako základ strategie reformy, ucelenou vizi reformy, tj. jasnou představu o cílech, kterých má být dosaženo v budování moderní a efektivní veřejné správy pro rozvoj české společnosti, ekonomiky a státu pro třetí tisíciletí, plně srovnatelné a schopné aktivní součinnosti s členskými zeměmi Evropské unie.

Strategický plán reformy na 5-8 let musí vycházet z těchto základních cílů a požadavků. Měl by definovat oblasti a úkoly reformy, věcné a časové priority, hlavní lhůty a termíny, postup a návaznost provádění změn, organizační zabezpečení, odpovědnost za realizaci a potřebné finanční a jiné zdroje.

Strategie reformy musí být schválena vládou a předložena Parlamentu, který by měl být periodicky informován o postupu přípravy a uskutečňování reformy.

Strategie musí rovněž definovat určité základní zásady reformy, mezi něž patří informování a zapojení širší veřejnosti, spolupráce s podnikatelskou sférou, využívání evropských zkušeností a expertíz, zejména však maximálně možné zapojení pracovníků státní a veřejné správy na různých úrovních jak do přípravy, tak do vlastního provádění reformních opatření a změn.