| Kap. 6 LIDSKÉ ZDROJE
Lidské zdroje se
považují za hlavní a nejcennější prostředek veřejné správy, protože naprosto
zásadním způsobem ovlivňují její celkovou úroveň a účinnost. Je mnohem snazší
měnit zákony a reorganizovat státní orgány než vybudovat a uchovat vysoce
kompetentní a státu a občanům oddanou státní službu, a zabezpečit celoživotní
vzdělávání všech pracovníků veřejné správy v rychle se vyvíjejícím
ekonomickém a sociálním prostředí.
6.1 Státní služba v současné Evropě
Tato analýza se
zaměřuje především na tu část zaměstnanců veřejné správy, kterou zařazujeme
do kategorie státní služby. Vyznačují se obvykle zvláštním právním
postavením ve správních úřadech, kde se podílejí na výkonu veřejné moci (jsou
nadáni pravomocí nebo se podílejí kvalifikovaným způsobem na rozhodovacích
procesech), disponují veřejnými prostředky, přicházejí do styku se závažnými
informacemi atd. Proto je zvýšený zájem na jejich profesionalitě, nestrannosti,
politické nezávislosti, výkonnosti, atd.
V
postkomunistických zemích je na pořadu dne zásadní reforma státní služby.
Česká republika v tomto procesu dnes zjevně zaostává za většinou těchto
zemí, které již vytvořily základy právní úpravy státní služby a moderní
personalistiky, zřídily nebo modernizují vzdělávací instituce pro veřejnou správu
a mají orgány odpovědné za tuto oblast.
Cílem reforem je
státní služba, odpovídající principům demokratického právního státu a
efektivního výkonu veřejné správy. Proto musí být
vysoce kompetentní a
profesionální
nestranná a nepolitická
stabilní, avšak schopná akceptovat a
iniciovat potřebné změny v pravý čas.
Země EU dnes nemají
jednotný systém státní služby - poměry v jednotlivých zemích odrážejí
jejich historické a jiné zvláštnosti. V zásadě lze rozlišovat dva systémy
státní služby:
kariérní systém (
v podstatě celoživotní zaměstnání ve státní službě se zaručeným
služebním postupem a definitivou, tj. zásadní nevypověditelností služebního
poměru),
systém funkčních míst
(“job system” nebo “position system”, dříve “merit”), založený
na obsazování jednotlivých funkčních míst kandidáty splňujícími stanovené
předpoklady (bez ohledu na jejich předchozí působení ve veřejném nebo soukromém
sektoru).
Kariérní systém
předpokládá zvláštní veřejnoprávní režim státních zaměstnanců.
V zemích, které podřizují právní poměry těchto zaměstnanců pracovnímu
zákonodárství, existují zpravidla zvláštní zákony, upravující specifika státní
služby. Podle rotterdamského dokumentu SIGMY již zmíněného v kap. 1 všechny
členské země EU “mají profesionální státní službu, spravovanou na základě
zákona, v níž přijímání zaměstnanců a služební postup jsou založeny na
zásadách soudobého managementu lidských zdrojů (včetně odborných předpokladů,
dovedností, motivace , stability pracovních sil) a loajálního výkonu vládní
politiky”. Tyto země také zdůrazňují a aplikují pravidla etického chování
veřejných úředníků. Jak jsme již uvedli v kap. 1, tento dokument řadí
zřízení státní služby se všemi základními atributy, tj. na jedné straně
vymezením povinností a práv a kontroly, a na druhé straně zabezpečením ochrany
před nežádoucími vlivy a tlaky, za klíčový prvek demokratických reforem.
Kariérní státní služba podporuje růst kvalifikace a zhodnocování zkušeností, a
spolupráci a kooperaci uvnitř státní správy i ve vztahu k dalším veřejným
subjektům. Je tedy “produktivní dlouhodobou investicí”.
Tyto závěry doplňují
dvě informativní zprávy, které pro účely tohoto projektu zpracovali experti
v rámci programu SIGMA.
Podstatné je ovšem,
abychom z tradičního systému dosud v Evropě převažujícího nepřebírali to, co
již nevyhovuje novým podmínkám a co je na ústupu. Důležitá je analýza dopadů a
rizik zvažovaných modelů, která by snížila nebezpečí rozhodování na základě
jednostranných informací a očekávání. Snaha snižovat veřejné výdaje a zvyšovat
pružnost a přizpůsobivost veřejné správy vede k tendenci redukovat státní
službu a vyhradit zvláštní režim jen pro ty zaměstnance správních úřadů, u
nichž je odůvodněn výše uvedenými kritérii.
6.2 Situace v České republice
Současná situace
správního aparátu je poznamenána 40ti lety nedemokratických poměrů,
upřednostňování kritéria politické spolehlivosti před odborností a výkonností,
zneužívání státní správy pro cíle vládnoucí strany, rozkladu etických hodnot a
správní kultury. Bohužel, od změny režimu v listopadu 1989 se personální
politice, personálnímu řízení a rozvoji lidských zdrojů ve veřejné správě
věnovala nedostatečná péče a změny provedené od roku 1989 do dnešního dne
neodpovídají ani potřebám ani možnostem této země.
Kromě odchodu nejvíce
zkompromitovaných osob a výměn na řadě vedoucích míst došlo po listopadu 1989
k odlivu mnoha schopných úředníků do soukromého sektoru. Tento trend se
nepodařilo zastavit především vzhledem k platovým poměrům a zamlženým
perspektivám ve veřejném sektoru. Důsledkem je téměř nulový zájem mladých
odborníků, především z nedostatkových profesí, o nástup do státní služby,
nedostatečná generační obměna a skutečnost, že slušný chod aparátu spočívá na
řadě míst na příslušnících přesluhující generace.
Příčinou nejsou ovšem
jen nízké platy, které jsou zejména pro mladší zaměstnance limitujícím faktorem,
ale celkově neuspořádané poměry ve státní službě, které nezaručují
zaměstnancům odborný růst, služební postup podle definovaných pravidel a jasnou
služební perspektivu.
Zákon o státní
službě nebyl dosud přijat, státní personální politika nebyla definována, žádný
orgán nenese odpovědnost za centrální řízení státní služby. Dosavadní
politická prohlášení ke státní službě se soustřeďují na obecné principy,
zejména naplnění ústavy, depolitizace, prevence korupce, profesionalizace a zamezení
nadměrné fluktuace. Některá prohlášení degradují význam a úlohu státu a
demoralizují pracovníky veřejné správy. Stát své zájmy a principy v této oblasti
ještě jednoznačně a uceleně nedefinoval.
Personální řízení se
v praxi chápe a provádí spíše jako personální evidence a administrativa.
V resortech i v celém systému veřejné správy je roztříštěné a
nekoncepční. Péče o rozvoj lidských zdrojů je ponechána na uvážení řídících
pracovníků, kteří nejsou pro tento úkol připraveni, nedoceňují jeho význam a
mají o něm většinou značně zjednodušené představy. Většina vedoucích
pracovníků vidí svou roli v personalistice pouze ve stanovení platů a odměn a
schvalování reorganizací a s nimi spojených přesunů lidí. Slabě obsazené
personální útvary neplní svou úlohu v oblasti strategie a rozvoje lidských
zdrojů a mají jen nepatrnou oporu ve vedení úřadů.
Kritika státní služby ze
strany veřejnosti, podnikatelů, politických kruhů a našich i zahraničních
odborníků, se proto často týká otázek spadajících do oblasti lidských zdrojů:
neodpovídající kvalifikace, nízké výkonnosti, byrokratismu, korupce, neochoty a
nezájmu o potřeby a problémy občanů. Mnozí pracovníci veřejné správy si
dosud myslí, že občané existují pro ně, nikoliv oni pro občany. Rovněž jsme se
nedokázali zbavit politizace úřednického aparátu, která má své kořeny v minulém
režimu. Někteří úředníci považují za nejdůležitější být dobře
zapsáni u určité politické strany, což může být výhodnější než perfektní
výkon služby. Česká politická sféra dosud nepochopila, jak nevhodným
ovlivňováním státních úředníků poškozuje veřejnou správu a konec konců i sebe
sama.
Hlavní problémy je
možno shrnout do následujících bodů:
Personální složení
úřadů: Chybí odborníci všeobecného zaměření, s moderním
vzděláním a rozhledem, pro řídící funkce a strategické rozhodování, a dále
příslušníci řady profesí a specializací, vyškolení pro výkon analytických,
informačních, legislativních atd. funkcí ve veřejné správě. Nedostatečná znalost
cizích jazyků se stává vážnou brzdou modernizace správy a zapojení do evropského
procesu. Permanentní a těsný pracovní kontakt s EU a dalšími zahraničními
subjekty, bez kterého se nepohneme kupředu, a do kterého se musí zapojit
většina ministerských úředníků, je prakticky neuskutečnitelný. Příliš mnoho
materiálů a jednání se musí překládat, kvalita mnohých překladů je
nevyhovující, konference a pracovní setkání se vzhledem k jazykové kvalifikaci
obsazují několika “odborníky na všechno”.
Nábor do státní
služby : Standardně organizovaný propracovaný systém téměř neexistuje. Výběr
nových zaměstnanců nepodléhá povinnému konkursnímu řízení - rozhodnutí závisí
na řídících pracovnících. Konkursní řády, pokud existují, nejsou příliš
propracované. Především nejsou dost jasné a předem publikované konkursní
požadavky, samotné konkursy nejsou příliš náročné. Většinou se omezují na
povšechné pohovory. Limitujícím faktorem je však naprostý nedostatek kvalitních
uchazečů. Neexistuje ucelený systém vzdělávání zaručujícího cílenou
přípravu a přísun absolventů pro veřejnou správu. Citelně chybí vysoká škola
speciálně zaměřená na tyto úkoly, jak je to obvyklé na západě a dnes již
v řadě postkomunistických zemí.
Stejně tak chybí
ucelený systém vzdělávání úředníků ústřední státní správy v průběhu
zaměstnání. O něco lepší je situace u úředníků místní státní správy, na
jejichž vzdělávání zákon pamatoval a upravila je alespoň ministerská vyhláška
(právní závaznost povinnosti získat osvědčení o absolvování takto předepsané
zkoušky je ovšem sporná). Kuriózní je skutečnost, že u místní správy se tak
navázalo na dřívější praxi ověřování odborné způsobilosti, kdežto u
ústřední správy bývalý systém silně politicky pojímaného cyklického školení
prostě zanikl, aniž byl jakkoli nahrazen. Rozptýlené jednotlivé akce nebo
vysokoškolské kursy, které se snaží suplovat alespoň částečně chybějící
systém, skutečným řešením být nemohou.
Politizace státní
služby: Vzhledem k absenci náležitých pravidel, obsahujících zákonná kritéria
a procedury pro přijímání a povyšování státních zaměstnanců, a vzhledem k tomu,
že nejsou dostupné evidence nebo kontrolní zprávy o regulérnosti přijímacích
řízení a opodstatněnosti jmenování do vedoucích funkcí, nelze jednoznačně
doložit tvrzení, že politizace státní správy, praktikovaná v minulém režimu, se
prosadila i v nových poměrech, případně určit, s jakou intenzitou. Požadavek
depolitizace veřejné správy se však stále opakuje v odborném a jiném tisku a v
expertních vyjádřeních (našich i zahraničních odborníků a státních
zaměstnanců). Obsazování míst ve státním aparátu podle stranické příslušnosti
nebo na základě známostí je v rozporu s požadavky právního státu a zájmy
veřejnosti. Vadou je již sama absence zákona a garancí jeho dodržování, tedy
možnost politizace, kterou daný systém připouští.
Nedostatky
v organizaci a řízení: Ty způsobují, že chybí řádný popis pracovních
míst, úředníci neznají dobře své úkoly a požadavky na ně kladené. Jsou
nedostatečně informováni o cílech útvarů a úřadů, o připravovaných změnách.
(Snaží se např.dopátrat informací o reformních návrzích, i takových, které se
jich bezprostředně týkají, na postgraduálních univerzitních kursech- na
pracovištích tyto návrhy a možnost vyjádřit se k nim postrádají.)
Slabá motivace: Neexistuje
ucelený motivační systém. Odměňování se silnou diskreční pravomocí řídících
pracovníků, absence pravidel služebního postupu, chybějící systémy hodnocení a
péče o personální růst vytvářejí demotivující prostředí, podvazující
výkonnost, kvalitu a iniciativu. Zaplatit ideálně modelovanou státní službu dnes
žádný stát nedokáže. Motivační systém proto musí kombinovat platy
(odměňování) s určitými jistotami a výhodami a poskytnutím zajímavého a
motivujícího pracovního obsahu a prostředí. Z průzkumů vyplývá, že i ve státní
službě patří mezi priority zaměstnanců s motivačním efektem pracovní
podmínky a vztahy na pracovišti.
Disciplinární
odpovědnost: U nás neexistuje, v čemž jsme raritou. Funkce odpovědnosti ve
státní službě je však nenahraditelná z hlediska garance dodržování
služebních povinností a prevence excesů, které ztěžují chod správy a zhoršují
její obraz v očích veřejnosti.
Početní stavy
úředníků a jejich nárůst : Namísto politickými dokumenty ohlašovaného
snižování dochází k růstu počtů, což je rovněž předmětem veřejné kritiky.
Objektivní posouzení však vyžaduje sledovat a vyhodnocovat výkonnost a vývoj
zaměstnanosti v úřadech, příčiny fluktuace, využívání vnitřních rezerv
atp. Bez toho nelze zatím ověřit, nakolik je růst počtu státních úředníků
výsledkem neefektivnosti státní správy a živelnosti vývoje (který byl přibrzděn
až ekonomickými potížemi a úspornými ”balíčky” v roce 1997), a nakolik je
odůvodněn zřizováním nových úřadů nebo útvarů v souvislosti s novými
úkoly a funkcemi státu (např. kapitálový dozor, výběr daní, rozšíření celní
služby, policie, pracovní úřady, atd.). Jak známo, nějaké “normativy”
v této věci ani v mezinárodním měřítku neexistují a různá resortní
nebo mezinárodní srovnání slouží jen jako pomocná kritéria.
Péče o zvyšování
výkonnosti správy: Tato péče by měla být záležitostí všech
správních úřadů. Potřebuje však určitá pravidla a zajištění jejich realizace
v organizaci a řízení lidských zdrojů. Zanedbání tohoto úkolu vede vždy
znovu k nárůstu úřednických míst nad možnosti státního rozpočtu a
k následným jednorázovým redukcím, které svou nesystémovostí narušují chod
správy a nemají trvalé účinky. Výkonnost se ve veřejné správě nesleduje,
zatížení úředníků je nerovnoměrné, schopní jsou přetěžováni a neschopných a
nevýkonných se za daných poměrů aparát těžko zbavuje. Úřady a orgány nemají
často informace a představu o tom, na jaké směry zvyšování výkonnosti jednotlivců
a celých institucí by bylo vhodné se zaměřit, kde získat informace a odbornou pomoc,
a jak postupovat při přípravě a realizaci změny (change management).
6.3 Zákon o
státní službě
Reforma státní služby
se až dosud soustřeďovala převážně na přípravu zákona o státní službě.
Význam takového zákona je v našich podmínkách prvořadý. Jen zákon může
garantovat nezbytné jistoty, vnést do státní služby potřebný řád, upravit práva,
povinnosti a odpovědnost státních zaměstnanců, a definovat kritéria, podle nichž
budou jednotlivci sami schopni posuzovat své možnosti, perspektivy a potřeby
pracovního zlepšení a dalšího vzdělávání. Bez osobní odpovědnosti se
odpovědnost orgánů veřejné správy stává značně iluzorní záležitostí –
správní orgán kolektivně potrestat nelze.
Zároveň se v
politických projevech a postojích úřadů projevuje dobře známá tendence
přeceňovat moc práva. ("Máme zákon, je to ošetřeno, co ještě chcete?").
Naši i zahraniční experti mnohokrát upozornili, že jde o komplexní problém, začít
je nutno přijetím koncepce s uvážením dopadů a rizik možných řešení a je
nezbytné s dostatečným předstihem začít vytvářet personální předpoklady, tj.
vyškolit personalisty, zahájit vzdělávací programy pro doplnění státní služby o
chybějící odborníky, připravit evaluační a rekvalifikační programy a programy
osobního růstu, atd. Některé kroky v tomto směru byly zahájeny bývalým ÚLVS,
po jeho zrušení se v nich však systematicky nepokračovalo.
Zásady zákona o
státní službě byly již v roce 1994 projednány ve výborech Poslanecké sněmovny,
následný návrh zákona vláda však na pořad svého jednání nezařadila. Příčiny
byly v politických neshodách, tehdejší návrh nebylo i proto možno dořešit.
Bylo též nesnadné v řadě koncepčních otázek najít jedno řešení, platné
jak pro krátkodobé, tak pro dlouhodobé cíle.
Návrh věcného záměru
služebního zákona z května 1998 proto oddělil přechodnou etapu konsolidace
státního aparátu od budoucí druhé etapy, v níž se teprve předpokládá
zavedení definitivy, tedy kariérního systému, v plném rozsahu. Některé teze
návrhu by bylo vhodné znovu zvážit. To se týká např. záruk ústavního práva
občanů na rovný přístup k veřejným funkcím (čl. 21 odst. 4 Listiny), bez
nichž nelze zamezit politizaci a nepotismu ve veřejné správě. V současném
světě by byl také neobvyklý zákaz členství úředníků civilní služby
v politických stranách.
6.4 Etika a správní kultura
V prostředí státní
správy, která se dosud zbavuje dědictví minulosti, která není ještě ustálená,
kde fluktuace zaměstnanců a střídání vedoucích na vyšších místech jsou
značné, a která trpí nedostatkem pozitivních příkladů a vzorů, nelze dosud
počítat s působením ustálených a všeobecně přijímaných etických standardů a
správní kultury. U nás se navíc otázkám etiky věnovala malá pozornost přesto, že
máme k dispozici etické kodexy veřejné správy, které byly přijaty v řadě zemí
(např. Velká Británie, Portugalsko), a doporučení k otázkám správní etiky
vydávaná nebo v současné době projednávaná v OECD, EU, Radě Evropy i jiných
organizacích.
Pochopitelně samo
vydání etického kodexu bez návazných opatření v personálním řízení a veřejné
kontroly by nemohlo být dost účinné. Podstatné je proto takové kodexy široce
popularizovat a etické aspekty správní práce postupně prosazovat do myšlení a
jednání řídících pracovníků. Potřebujeme vzory žádoucího chování a
jednání, průpravu pro působení ve správě včetně vyjasňování etických
problémů, všestrannou podporu růstu lidských zdrojů, pravidelné hodnocení
pracovníků, spojování motivace se zvyšováním úrovně správní kultury a etickým
jednáním. Všech racionálních prostředků podporujících zvyšování etiky a
kultury správy je třeba využít.
6.5 Vzdělávání a rozvoj
lidských zdrojů
Nahodilost a
nekoncepčnost, které převažují v personálním řízení v české veřejné
správě, se nemohly neprojevit ve vzdělávání a rozvoji jejích pracovníků. Úplný
přehled o realizovaných vzdělávacích aktivitách a jejich skutečném dopadu chybí.
Přesto lze říci, že situace v jednotlivých resortech je velmi rozdílná. Rysy
systémového přístupu se projevují spíše u dekoncentrované státní správy
odpovědné za vymezené technické úseky (finanční úřady, celní služba, úřady
práce apod.). Na úrovni ministerstev dominuje vzdělávání v jazycích a
informačních technologiích a začíná se rozvíjet určité vzdělávání nově
přijatých pracovníků a krátké školení pro některé vedoucí pracovníky a
vybrané specialisty, např. v otázkách příprav na vstup do EU.
Meziresortní koordinace
je však minimální. Nad potřebami a politikou rozvoje lidských zdrojů pro období
ekonomické a společenské transformace a příprav na členství v Evropské unii se
dosud nezamyslela česká veřejná správa jako celek ani její důležité složky
jednotlivě. Česká republika se od jiných evropských zemí odlišuje i tím, že nemá
institut ani školu státní nebo veřejné správy ani programy potřebné úrovně pro
přípravu špičkových a budoucích státních úředníků.
Úloha vzdělávání v
řešení základních problémů veřejné správy se redukuje na převážně nahodilé
vysílání jednotlivců do kurzů (včetně zahraničních kurzů a stáží).
Pracovníci veřejné správy nevidí, že by se na vzdělávání kladl výrazný důraz
a že by bylo vyžadováno a vysoce ceněno jejich představenými. Motivace pro
vzdělávání a sebevzdělávání je slabá. Vcelku lze říci, že byla promarněna
příležitost využít vzdělávání v rozsáhlé míře jako jednoho ze základních
nástrojů reformy a modernizace české veřejné správy. Při absenci perspektivy a
politické vůle tomu ani nemohlo být jinak.
Podstatné zvýšení úrovně
vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů se proto v české veřejné správě stalo
naléhavou nutností a nesnese dalších odkladů. Jako žádoucí se jeví tyto směry:
Rozvoj lidských zdrojů
bude třeba pojmout jako jednu z hlavních součástí strategie reformy, sladěnou s
ostatními reformními směry a opatřeními. Nutný bude koncepční a systémový
přístup, který řeší rozvoj lidských zdrojů v jeho širokých souvislostech
(s koncepcí státní služby, kariérou, personální politikou, kvalifikačními
požadavky, motivací, hodnocením, zaváděním nových metod a technologií,
prováděním změn atd.).
Zahraniční zkušenosti
s rozvojem lidských zdrojů ve veřejném i soukromém sektoru bude třeba lépe a
rychleji využívat. Tyto zkušenosti jsou k dispozici. I pro organizace české veřejné
správy je např. zajímavá koncepce ”učící se organizace” (learning
organization). I ministerstvo se může stát učící se organizací. Využitelné
jsou zkušenosti se širokou paletou metod vzdělávání a sebevzdělávání, včetně
využívání rychle se rozvíjejících nových vzdělávacích technologií. Cenné jsou
zkušenosti s metodami, které důsledně spojují vzdělávání a sebevzdělávání s
řešením praktických problémů daných organizací a plánováním a realizací
změny.
Bez nové infrastruktury
pro zabezpečení koncepční práce, vypracování vzdělávacích politik,
zjišťování potřeb, přenášení zahraničních zkušeností, koordinace, vyvíjení
nových programů, vzdělávání vzdělavatelů, poradenské pomoci jednotlivým
organizacím státní správy, informační služby o možnostech vzdělávání, pomoci
při vyhledávání nejvhodnějších vzdělávacích programů, atd. se česká veřejná
správa neobejde. Zejména bude však nutno vypracovat a institucionálně zabezpečit
základní programy pro státní úředníky, odpovídající jejich měnícím se
potřebám v průběhu kariéry ve státní službě. Lépe bude třeba využívat i již
existující české infrastruktury manažerského, finančního a jiného odborného
vzdělávání, která je schopna pokrýt některé vzdělávací potřeby veřejné
správy ve společných programech se soukromým sektorem nebo v programech plně
upravených pro potřeby veřejné správy.
Systém vzdělávání
musí ve vhodné formě pokrývat i potřeby členů volených složek veřejné správy s
cílem zvýšit autonomii a kvalitu rozhodování, umožnit reálný výkon kontroly
práce aparátu, a zvýšit odpovědnost za přijímání a plnění rozhodnutí.
V motivování
úřednictva bude účelné se zaměřit na větší zájem o sebevzdělávání,
na vzdělávání, které zjevně řeší prioritní problémy daných organizací,
na získávání prakticky použitelných znalostí a zkušeností místo získávání
certifikátů a diplomů, a na předávání znalostí a zkušeností druhým, a to
zejména nové generaci.
Vzhledem k dlouholetému
podceňování a zanedbávání si zvláštní pozornosti zaslouží tzv. ”měkké”
dovednosti (soft skills): jednání s lidmi (uvnitř veřejné správy i s klienty),
komunikování, koučování podřízených a jiných kolegů, etické chování,
dávání příkladu, řešení konfliktů, řešení lidských aspektů organizačních a
systémových změn, aj.
Informační a
komunikační technologie se musí stát důležitou obsahovou složkou i prostředkem
vzdělávání i sebevzdělávání v celé veřejné správě.
Nejprve bude však
zapotřebí doplnit a prohloubit informovanost o skutečném stavu vzdělávání a
rozvoje lidských zdrojů na různých úrovních a v různých sektorech veřejné
správy a provést hlubší analýzu skutečných potřeb posuzovaných jak z hlediska
samých pracovníků veřejné správy (poptávka), tak z hlediska mezinárodních
tendencí a očekávaného budoucího vývoje, na nějž se veřejná správa musí
dobře připravit.
6.6 Závěry ke kapitole 6
Práce s lidmi,
personální řízení a rozvoj lidských zdrojů patří k nejzávažnějším, přitom
však nejzanedbanějším úsekům české veřejné správy. Celkové zlepšení na tomto
úseku je naléhavě potřebné a musí být nedílnou součásti reformy státní
správy, ať bude pojata jakkoliv. Zlepšení je nutno dosáhnout v co nejkratším čase.
Přístup však musí být koncepční a strategický.
Zahraniční
praxe poskytuje v této oblasti dostatek využitelných zkušeností a modelů, je však
třeba se vyvarovat modelů, které se v západní Evropě začínají opouštět nebo
revidovat.
Prioritou
je celkové zvýšení prestiže veřejné správy a funkce státního úředníka a
zlepšení jejich obrazu v očích široké veřejnosti, podnikatelských kruhů, a
zejména mladé generace, z níž se budou rekrutovat noví pracovníci veřejné
správy. K tomu bude nutné položit zvýšený důraz na etické chování a jednání,
na zlepšení vztahů a způsobů jednání s veřejností a na využívání
vzorů příkladného jednání pracovníků veřejné správy.
Zákon
o státní službě je třeba dopracovat ve dvou fázích: V první fázi vyjasnit záměr
zákona, tj. provést zásadní politické rozhodnutí o volbě modelu státní služby,
definovat její personální složení a požadavky na státní službu, a vyhodnotit
dopady včetně nákladů; ve druhé fázi pak připravit a projednat návrh zákona,
včetně doprovodných opatření (sekundární legislativa, řídící struktury,
opatření a postupy personálního řízení).
Personální
politiku a praxi je třeba komplexně vytvořit a aplikovat jako ucelený systém, který
klade důraz na kompetenci, odpovědnost, iniciativu a výkonnost, zabezpečuje výběr
nejlepších uchazečů, omezuje subjektivní a neodborné praktiky výběru, aplikuje
neformální hodnocení pracovníků, vyjasňuje otázky dlouhodobé kariéry,
zkvalitňuje osobní evidenci a její praktické využívání, a věnuje značný prostor
celoživotnímu vzdělávání a rozvoji lidských zdrojů.
V
zákoně i v systému personálního řízení bude nutno vytvořit předpoklady pro to,
aby mohla probíhat mobilita pracovních sil i v oblasti veřejné správy.
Ve
vzdělávání a rozvoji pracovníků veřejné správy je rovněž nutno docílit
rychlého a radikálního zlepšení, usilovat o koncepční přístup, vyvarovat se
nahodilosti a krátkodobých improvizací, a využívat vzdělávání jako účinného
nástroje strategie reformy.
Ve
vzdělávání se dnes ve veřejném i soukromém sektoru nejvyspělejších zemí
nabízí široká paleta moderních přístupů a metod, včetně metod plně
využívajících informačních technologií, proto bude nutné zlepšit informovanost
orgánů veřejné správy o tom, co je k dispozici, a poskytnout jim odbornou pomoc
při analyzování jejich vzdělávacích potřeb i volbě a zavádění vhodných
systémů a programů.
Urychleně
je proto třeba promyslet a připravit zřízení Institutu státní či veřejné
správy, definovat jeho přímé vzdělávací funkce a nosné programy i informační,
podpůrné, studijní a poradenské služby poskytované organizacím i jednotlivým
pracovníkům veřejné správy.
Naléhavým
úkolem je také koordinace a zkvalitňování programů vysokoškolské výuky
zaměřené na přípravu pro veřejnou správu.
|