číslo 5, 2002 |
|
OBSAHLeonardo nejsou jen projektyCo je evaluace a valorizace programu Valorizační semináře Zpráva o evaluaci programu Nové Kompendium projektů Leonardo a statistika o vzdělávání zaměstnanců České pilotní projekty a projekty jazykových dovedností schválené v letech 2000 a 2001 Informace z Národní agentury programu Nová výzva pro léta 2003 a 2004 Napsali o Leonardu Užitečné adresy
STARŠÍ ČÍSLA |
Leonardo a statistika o vzdělávání zaměstnancůKdyž se v roce 1994 v tehdejších 12 zemích EU uskutečnilo podle jednotné metodiky statistické šetření o vzdělávání zaměstnanců podniků, přinselo velmi užitečné výsledky. Proto se Evropská komise rozhodla, že bude iniciovat již druhé podobné šetření (Continuing Vocational Training Survey 2 - CVTS 2), a to jak v členských zemích EU, tak i v kandidátských zemích. Došlo k tomu v roce 2000 a celý projekt byl podpořen programem Leonardo da Vinci. Šetření se uskutečnilo i v České republice v gesci Českého statistického úřadu. Zachytilo vzdělávání zaměstnanců českých podniků v roce 1999, který byl ve všech zúčastněných zemích referenčním obdobím. U nás je toto šetření o to významnější, že poprvé podalo obraz o vzdělávání zaměstnanců podniků. Těch bylo do šetření zahrnuto asi 31 500 v potřebné oborové, regionální a velikostní struktuře. Pracuje v nich téměř 2,4 mil. osob, takže šetření obsáhlo zhruba polovinu všech ekonomicky aktivních osob. K hlavním výsledkům šetření patří informace o podílu podniků v ČR, které vzdělávají své zaměstnance (jsou to asi dvě třetiny), o míře účasti různých kategorií pracovníků na vzdělávání, o počtu hodin věnovaných na vzdělávání za rok apod. Všechny tyto údaje jsou členěny mj. podle odvětví, což umožňuje porovnávat situaci mezi odvětvími. Zjištěny byly rovněž výdaje podniků na další vzdělávání svých zaměstnanců. V roce 1999 činily průměrně 1,13 % celkových nákladů práce. Výsledky šetření shrnul ČSÚ do publikace Další odborné vzdělávání zaměstnanců v roce 1999, kterou v roce 2001 vydal a jež je dostupná v ČSÚ. Díky tomu, že šetření se uskutečnilo v celkem asi 25 zemích podle jednotné metodiky, lze nyní údaje z ČR porovnávat s údaji z dalších zemí, ať již zemí EU nebo zemí kandidátských. Stručně řečeno toto porovnání ukazuje, že většina českých ukazatelů o vzdělávání zaměstnanců podniků leží pod průměrem EU a nad průměrem kandidátských zemí. Zjištěné údaje pomohou i příslušným orgánům a organizacím koncipovat opatření, jak vzdělávání zaměstnanců zlepšit. I to je přínos programu Leonardo da Vinci.
|