číslo 1, 2000 |
|||||||||||||||||||||
OBSAHZákladní fakta o evropském programu Leonardo da VinciNázory na program Výzva k předkládání návrhů projektů Dosavadní výsledky programu v České republice Příklady projektů a jejich výsledků Úryvky ze závěrečných zpráv projektů stáží Devatero praktických rad pro zájemce o účast v programu
STARŠÍ ČÍSLA |
Dosavadní výsledky programu v České republiceO program Leonardo da Vinci, který Evropská komise vyhlásila v roce 1994 se záměrem doplňovat a podporovat úsilí členských zemí EU zaměřené na inovace odborného vzdělávání, projevila Česká republika zájem již v roce 1995. Rok poté se mohly české organizace poprvé přičlenit do projektů předložených zahraničními organizacemi. Využilo toho tehdy například České vysoké učení technické v Praze, které se přičlenilo do projektu britského ústavu Steel Construction Institute z Ascotu, v němž se ve spolupráci s partnerskými organizacemi z Sheffieldu, Madridu, Rotterdamu a Athén vypracovával soubor vzdělávacích modulů a příslušných učebních materiálů (videokazety, CD) o využívání ocelových konstrukcí. Výsledky projektu se dodnes využívají na vysokých školách technických ve všech zúčastněných zemích. Do programu se tehdy začlenilo prvních asi dvacet českých organizací. Když pak na podzim 1997 získala Česká republika v programu Leonardo da Vinci plnoprávné členství, otevřela se českým organizacím možnost předkládat vlastní projekty navržené ve spolupráci se zahraničními partnery. Počty projektů se v letech 1998 a 1999 rychle zvyšovaly (viz tabulka). Počty schválených projektů českých předkladatelů
Většinu projektů tvořily projekty stáží předložené nejčastěji odbornými středními nebo vyššími školami, v nichž stáž tvořila součást dlouhodobějšího vzdělávání. Kromě nich to byly i další organizace. Například Hospodářská komora ČR předložila projekt na osmnáctitýdenní stáž 7 mladých kominíků v Německu nebo chrudimský úřad práce projekt na třináctitýdenní stáž 13 mladých uchazečů o zaměstnání do Nizozemí. Po návratu stážistů ze zemí EU se vysílající organizace shodují, že stáž v zahraničním podniku zlepšuje odborné dovednosti mladých lidí, výrazně zvyšuje jejich cizojazyčné dovednosti a také rozšiřuje jejich obecný rozhled. Mladí lidé z českých škol a podniků již v rámci programu Leonardo da Vinci absolvovali stáže ve všech členských zemích EU kromě Lucemburska. Grafy znázorňují údaje o schválených projektech stáží předložených českými organizacemi. V posledních dvou letech se také zvýšily počty pilotních projektů českých předkladatelů. Například v roce 1999 byl schválen pilotní projekt s názvem Model inovace s účastí vysoké školy a podniku, který předložila plzeňská Západočeská univerzita. Spolu s partnery z Velké Británie, Francie i České republiky v něm vypracovává vzorový model spolupráce mezi vysokou školou a podnikem při zavádění inovací. Výsledkem projektu budou např. metodické pokyny pro vytváření inovačních týmů s účastí pracovníků vysoké školy a podniků, dále tři nové vzdělávací moduly (Hodnocení inovačního potenciálu podniku, Hodnocení výzkumného a inovačního potenciálu vysoké školy a Hledání příležitostí pro inovace) a příslušné učební materiály k těmto modulům. V roce 1999 byl pozitivně hodnocen a schválen například pilotní projekt pražské vzdělávací a poradenské organizace Europrofis. Jeho cílem je zdokonalit dovednosti vrchních mistrů v automobilovém průmyslu prostřednictvím vypracování a zavedení vzdělávacích modulů využitelných při teoretickém i praktickém vzdělávání mistrů. Partnery jsou v projektu například Volkswagen Coaching a IB Metall z Německa, rakouská společnost ŐSB-Unternehmensberatung a z ČR např. žďárská a. s. Žďas, mladoboleslavská Škoda Auto a další. Výsledky projektu budou využitelné i mimo automobilový průmysl. Kromě českých organizací, které v projektech programu Leonardo da Vinci pracují v roli překladatele projektu, je ještě víc takových, které jsou partnery v projektech zahraničních předkladatelů. Počet projektů s českými partnery lze odhadnout na více než 300. Celkový počet projektů s českými organizacemi tak již přesáhl půl tisícovky. Těm všem již program pomohl nejen zlepšit odborné vzdělávání, ale také je naučil vypracovávat a uskutečňovat mezinárodní vzdělávací projekty.
|